Qureshi afviser at opdigte kilder - her er hans svar

Sportsjournalist Michael Qureshi får kritik fra mediechefer, kolleger og DJ-formand Lars Werge, efter at han har erkendt at opdigte navne på kilder. Han fastholder, at kilderne findes. »Det blev bare en glidebane til sidst,« skriver han i en længere udtalelse til Journalisten
07.12.2015 · 10:59

“Det siger sig selv, at jeg er frygtelig ked af det hele.”

Sådan lyder det fra sportsjournalist Michael Qureshi, som fredag blev bortvist fra Ekstra Bladet for at have brugt uetiske metoder.

Journalisten har været i kontakt med Michael Qureshi, som har sendt en længere mail med sin udlægning af sagen, der har medført, at sportsjournalisten har fået massiv kritik fra flere sider.

Sagen handler om, at Michael Qureshi har opdigtet navne på flere kilder i løbet af sin karriere, hvilket sportsprogrammet 'Onside' på TV 3 Sport afdækker i den seneste udsendelse.

Det gælder fire kilder, da han var ansat på BT, og ifølge Ekstra Bladet mindst en kilde fra hans tid her.

"Det blev bare en glidebane til sidst"

Kilderne, som udtaler sig i artiklerne, er spanske sportsjournalister, men det medie, hvor de skulle arbejde, afviser over for TV 3 Sport, at de findes.

TV 3 Sports historie kommer i kølvandet på forløbet om en artikel i Ekstra Bladet, som Michael Qureshi bylinede sammen med en italiensk freelancejournalist. I artiklen blev angriberen Gonzalo Higuaín fra Napoli interviewet, men både Napoli og spilleren afviste ifølge 'Presselogen', at interviewet havde fundet sted. På 'Presselogen' erkendte Ekstra Bladet, at interviewet var fup.

Det er TV 3 Sports historie, der har fået Ekstra Bladet til at bortvise Qureshi. Avisen har samtidig søsat en undersøgelse af alle hans artikler i avisen.

“Qureshis arbejdsmetoder er naturligvis helt uforenelige med at være ansat på Ekstra Bladet,” har chefredaktør Poul Madsen udtalt.

Michael Qureshi erkender, at han har brugt opdigtede navne på kilder. Men han fastholder, at både citaterne og historierne er rigtige. Navnene er opdigtede for at anonymisere kilderne, selv om det ikke er deklareret i artiklerne.

“Det blev bare en glidebane til sidst, og når man manglede de mest elementære citater, så var det nemmest at ringe til de mennesker, som jeg kendte bedst, og holde fast i deres pseudonym,” skriver han til Journalisten.

Michael Qureshi har ikke ønsket at lade sig interviewe mundtligt.

»Et mareridt for et medie«

Berlingske Media har på grund af sagen trukket 23 artikler tilbage, som Michael Qureshi har skrevet i sine år som sportsjournalist på BT. De 23 artikler er både bragt af Berlingske, BT og kunder hos Berlingske Nyhedsbureau.

Da sagen var i TV 2's 'Presselogen' i weekenden, fik Michael Qureshi kritik fra flere mediechefer.

»Det er et mareridt for et medie, for en redaktør og for kolleger. For det, den pågældende journalist her har handlet med, er det eneste, vi har, nemlig vores troværdighed. Derfor er det er på alle måder ulykkeligt,« sagde chefredaktør på Information Christian Jensen.

Han blev bakket op af Politikens chefredaktør, Bo Lidegaard.

»Det er et rædselsscenarie for enhver redaktør, hvor det viser sig, at der ikke bare er blevet begået en fejl, men der er blevet snydt, hvilket der er tale om her.«

Også formand i Dansk Journalistforbund Lars Werge, der i mange år har arbejdet som sportsjournalist, kritiserer Qureshi. Det sker på hans åbne Facebook-side.

“Det er en klar historie om bedrag og om at bøje nogle principper, der ikke må bøjes, når du er journalist. Etik er ikke værdier, man kan gå på akkord med,” skriver Lars Werge.

 

SPORTSJOURNALISTIKJeg var sportsjournalist i godt 15 år, indtil 2011, da jeg blev næstformand i Dansk...

Posted by Lars Werge on Sunday, December 6, 2015

Michael Qureshi erkender, at hans brug af falske navne ikke er god skik.

“Jeg har været alt for opsat på at gøre forskellen på dagen for mine arbejdsgivere og på at befinde mig helt inde i kernen omkring de største internationale navne. Det har medført nogle metoder, som set i bakspejlet naturligvis ikke er god skik, og jeg er dødked af, at jeg aldrig stoppede op for at lave en varedeklaration eller drøftede det med mine chefer,” lyder det.

Holder identiteten på kilder tilbage

Michael Qureshi ønsker ikke at afsløre de kilder, som gemmer sig bag de opdigtede navne, han har brugt.

“Det har jeg naturligvis overvejet og drøftet med dem (kilderne, red.) for at stille mig selv bedre. Omvendt er der ingen garantier i livet, hvis de pågældende navne bliver videregivet, og jeg kan ikke have på samvittigheden, at jeg kan være skyld i, at andre mennesker mister deres job, og andre familier bliver smadret,” skriver han og fortsætter:

“Så selv om det måske kunne gøre min landing blødere, så har jeg valgt at tage det fulde skrald.”

Desuden understreger han, at han har behandlet sine kilder hensynsfuldt.

“Jeg føler selv, at jeg har behandlet de mennesker, jeg har lavet historier med, anstændigt og gjort alt for at beskytte mine kilder. Jeg føler, at jeg har haft et respekteret navn i dansk fodbold, og det viser de mange varme tilkendegivelser og hilsner fra folk i fodboldbranchen i disse dage også mig,” skriver han.

Michael Qureshi peger blandt andet på, at han i september bragte en historie om, at fodboldklubben AGF førte hemmelige samtaler med træner Glen Riddersholm. I forrige uge overtog han cheftrænerposten i klubben og bekræftede, at samtalerne havde fundet sted.

“Jeg bruger det ikke som en undskyldning for mine fejl, men hvis man på et halvt år som den første fodboldjournalist kan afsløre cheftræneren i både FCM og AGF, så er det jo også tydeligt, at jeg ikke kun er fup og fidus,” skriver han til Journalisten.

Han afslutter mailen med at beklage over for sin familie:

“Jeg er mest ked af, at jeg med mine dumheder føler, jeg har svigtet min kone og mine to drenge. For de skal bøde for mine fejl ved, at vi går en usikker fremtid i møde.”

Opdateret 8/12 klokken 8.08: Journalisten har tilføjet, at Michael Qureshi ikke ønskede at lade sig interviewe mundtligt.

Kommentar

07/12/2015 - 11:57

Christian Vangsø Bentsen

Ekstra Bladet har ansat en redaktør med henblik på at ovenstående situation ikke sker. Det har Berlingske og BT også.

Men Journalisten fandt ikke anledning til at spørge dem om noget?

Jeppe Nybroe var igennem en relativt identisk manøvre.

Skulle fagbladet vælge et logo kunne de passende anvende de 3 aber. De synes, trods alt, at være standard...

07/12/2015 - 12:20

Michael Engelsted Zimmermann

Qureshi har -ifølge ham selv - brugt pseudonymer for at beskytte sine kilder.
Den "betænksomhed" har han aldeles ikke udvist over for de medier han helt tydeligt har navngivet i sine artikler.

Hvorfor er der INGEN, der undrer sig over det?

07/12/2015 - 12:56

Ulrik Baltzer

Det er jo en interessant fortælling.

Her siger Qureshi, at han ikke vil afsløre sine kilder, fordi han ikke kan have på samvittigheden, at disse mennesker mister deres job og får deres liv smadret.

Men i forbindelse med, at en af hans påståede kilder optræder i en bog om Mathias Ødegaard under pseudonymet Francesco Pierini, udtaler han følgende:

"I forbindelse med Ødegaard-bogen er det korrekt, at, at Pierini dukker op med et harmløst citat".

http://nyhederne.tv2.dk/2015-12-05-sportsjournalist-indroemmer-falskneri-i-oedegaard-bog

Hvis citatet er harmløst, hvorfor så ikke løfte sløret for, hvem den pågældende journalistkilde er? Hvordan kan det smadre vedkommendes liv at stå ved et harmløst citat?

Og hvordan smadrer det egentlig de pågældende kilders liv, at Q bekender over for sine chefer, hvem de er, så deres identiteter kan bekræftes? Jeg har svært ved at se, hvordan det skal kunne få så vidtrækkende konsekvenser for kilderne som dem, Q hævder at beskytte dem imod.

Uanset om vi vil det eller ej, så rammer den her sag hele journaliststanden, og det er pisseirriterende.

07/12/2015 - 13:00

Adam H. Mortensen

At en løgner og bedrager stadig har over 10.000 følgere på Twitter, fortæller en anden historie: At løgnere, bedragere, kriminelle og andre med et halvt reality-kendis-gen er vældig spændende at følge og tage ved lære af for en masse andre derude ... skræmmende!

07/12/2015 - 13:27

Lasse Lindquist

Jeg synes, at Qureshi slipper lige vel let her.

Der er nogle oplagte opfølgende spørgsmål her, fx et som det Ulrik Baltzer pointerer. Et andet kunne være i forlængelse af Qureshis udsagn om, at han har brugt "nogle metoder, som set i bakspejlet naturligvis ikke er god skik". Hvad er det, der har ændret sig (foruden at han er blevet bustet i det), der gør, at han (først) nu, kan se, at det "ikke er god skik"? Det med at lyve om kildernes navne kunne nemlig godt virke som en ret oplagt ting at lade være med. Hvis dine kilder kræver anonymitet, og du finder det rimeligt at give den, hvorfor skriver du det så ikke som det, det du påstår det er: anonyme kilder?

Ift. interviewet her, så er jeg med på alt det med, at man skal kaste kilden op i luften og lade dem slå sig selv, når de falder.

Og det er også langt hen ad vejen cool nok, at man med fagbladets målgruppe kan forvente, at læserne tænker videre og er kritiske.

Alligevel synes jeg her, at vi bliver efterladt med en fornemmelse af, at Qureshi godt kan glæde sig over, at han er blevet interviewet på mail. Mail-interview er der mange gode argumenter i mod. Fx nogle af dem, der er publiceret af Journalisten: http://journalisten.dk/sig-nej-til-e-mailsvar

07/12/2015 - 13:29

Anders Hede

Det jeg synes er mest vildt med journalister, der bryder de ekstremt vigtige regler, er hvor forbløffende hurtigt de bliver tilgivet af medierne.
Personligt synes jeg at det ligner en utilgivelig fejl. Ikke mindst fordi den står på i 15 år. Alligevel er han nok tilbage i løbet af et par år. Medierne har nemlig ikke ret meget vilje til at sætte eksempler. Qvortrup er for længst tilbage på samme post, og Jeppe Nybroe kom også relativt hurtigt tilbage. Den gamle chefredaktør på EB, der sked i gardinerne er også i medierne for længst. Mads Qvortrup er vel også i gang igen - jeg har i hvert fald set ham citeret en del gange siden.

Jeg synes Quereshi virker sympatisk og jeg har ondt af ham. Men jeg har mere ondt af branchen der aldrig sætter foden ordentlig ned.

Skolelærere er naturligvis færdige hvis de forbryder sig med de helligste regler på deres områder, såsom sex med elever eller vold. Politibetjente bliver også verfet ud hvis de bryder de vigtigste regler på deres områder.

Journalister vender altid tilbage. Og endda skræmmende hurtigt. Det savner jeg et ordentlig opgør med. Eks. med Qvortrup som det mest skræmmende eksempel. Undskyldningen har været at manden ikke er dømt endnu, men han har indrømmet det væsentligste, og uanset dom vil jeg vædde med han forbliver i branchen.

Hvis jeres regler er så hellige som vi alle mener de bør være, så hold dog en justits og angrib de medier der ikke overholder denne. Og hold op med at ansætte folk med en elendig moral. Der er jo ikke ligefrem mangel på journalister

07/12/2015 - 13:32

Anders Hede

Uanset hvad Quereshi prøver at gribe af halmstrå er det en utilgivelighed. Men selv hvis personerne eksisterede ville det være en smal sag for ham at bevise dette. Gå sammen med chefredaktøren og fortæl kilderne til denne. Tag kontakt til dem.
Sværere er det ikke. Hvis man som Qureshi ikke ønsker dette, er løgnen total. Det kan vi vel alle se.

07/12/2015 - 14:27

Ulrik Baltzer

Jeg har netop læst nedenstående Ronaldo-interview i BT.

http://www.bt.dk/fodbold/bt-interview-ronaldo-truer-fck-i-kommer-i-stormvejr

Den er skrevet af "Alejandro Dias Vasquez" og Qureshi i fællesskab. Førstnævnte har fået en byline, men har han også fået et honorar af BT for sin medvirken?

Eller sagt på en anden måde: Vil Q mon svare på, om der på noget tidspunkt er penge, der har skiftet hænder i forbindelse med de kilder, hvis eksistens ikke kan bekræftes?

07/12/2015 - 14:46

Lars B. Jørgensen

@Anders Hede. Måske skulle du selv have styr på facts. Jeg ved ikke, hvilken position du henviser til Henrik Qvortrup skulle bestride, der ligefrem bringer ham "tilbage" på det niveau, han var på før faldet med Se & Hør sagen. Han er så vidt jeg ved ikke tilbage som politisk redaktør på TV2, men excellerer en division eller to længere nede i det journalistiske hierarki på MX og med et snakkeprogram på DKetellerandet. Han har ved en enkelt lejlighed - og ikke uden turbulens - optrådt hos Jersild i en ekspertrolle for nylig, den præmis ser noget flosset ud.
Jeppe Nybroe var, sidst jeg tjekkede, heller ikke tilbage som nyhedsanker på DR, men ved at komme sig efter den traumatiske oplevelse som gidsel. En hændelse, der opstod da Nybroe var i gang med at løbe karrieren i gang igen på et langt lavere niveau på et mellemøstligt medie og altså en helt anden sang end den statssubdierede supertanker ude på Amager.
Og til allersidst: Det ville være klædeligt at moderere brugen af "utilgivelighed". Det lyder faktisk som en malplaceret sportskliché efter en tabt bundkamp i Suppen. Og du lægger endda selv navn til:-)

07/12/2015 - 17:36

Anders Hede

Sludder.
Qvortrup laver det han gjorde før.
I et andet medie, men sågar også på dk4. Det er for mig da uomtvisteligt at han er tilbage i medierne, sådan som jeg også skrev.

Jeppe Nybroe har faktisk lavet andre ting inden sin gidseloplevelse. Det kunne du jo passende selv tjekke op på, nu du beder andre kigge på facts.

Jeg skriver intet om, at de vender tilbage til nøjagtig samme stilling, blot at der tilsyneladende ikke er mange betænkeligheder ved at bruge journalister, der er taget med fingrene i den helligste kagedåse.

Jeg ved ikke om du selv føler, du taler fra en ophøjet position med dit sidste citat, men det falder meget til jorden, synes jeg.

07/12/2015 - 20:27

Michael Jensen

http://www.bt.dk/fodbold/manchester-united-fyrer-dansk-scout-efter-facebook-kommentarer

Han afslutter mailen med at beklage over for sin familie:

“Jeg er mest ked af, at jeg med mine dumheder føler, jeg har svigtet min kone og mine to drenge. For de skal bøde for mine fejl ved, at vi går en usikker fremtid i møde.”

Tænkte DU selv på Torben Aakjær's familie da du slagtede ham ved at få ham fyret ?

...Her siger Qureshi, at han ikke vil afsløre sine kilder, fordi han ikke kan have på samvittigheden, at disse mennesker mister deres job og får deres liv smadret...






07/12/2015 - 22:03

Finn Edtwodth

Der er en smule selverkendelse blandt journalister og danske medier i disse dage ... Indtil næste gang.

Hukommelsen hos journalister og medierne er overraskende lille, men tilgivelsen over for egne stor ...

Man får et lille rap over nallerne og så kan man ellers komme tilbage, vi ser det gang på gang.

Få nu afskaffet mediestøtten.

08/12/2015 - 07:19

Hans Petersen

Er også rystet over, at der findes personer i branchen - herunder især Qureshis kolleger fra det faste slæng af omrejsende fodboldjournalister - som ikke går ud og tager mere afstand fra det.
Der bliver ønsket god juleferie og mindet om, at han også har lavet mange gode historier. Især er en historie om AGF's trænervalg fra Qureshis hånd i september blevet fremhævet som værende bevis på, at han er en dygtig journalist. Det er muligt, men først og fremmest er han en person, der har alvorlige problemer med etikken og dem har vi ikke plads til i branchen.
Så alle jer Qureshi-medløbere, stram op og indse, at han er uhæderlig.
Alle kan jo se, at manden taler usandt. Hvorfor ellers ikke blot fremlægge kildernes sande identitet til sine tidligere chefer. Det kan han jo gøre nu uden det vil gå ud over disse kilder.
Men det nægter han, og det gør han selvfølgelig, fordi kilderne kun eksisterer i hans egen verden.
Trist for alle parter - også for de chefer der i sin tid hyrede ham.
Qureshi har aldrig betrådt en journalistuddannelse og det viser måske, at mesterlærte journalister i den grad hører fortiden til.
I hvert fald kom Qureshi ikke til presseetiktimerne i mesterlæren.
Så lad os håbe at alle hans unoder igennem tiden bliver afsløret, så vi kan vise befolkningen, at det er er engangstilfælde med sådan en omgang.

08/12/2015 - 16:39

Leif Rasmussen

Jeg tager gerne afstand fra Quereshis metoder. Med 100 kilometer i timen og uden forbehold. Den slags arbejdmetoder hører ingen steder hjemme, og er en skændsel for standen. Hverken mere eller mindre. Der er redaktører, som skal se sig selv i øjnene efter det her. Vi er bombet tilbage, som Andreas Kraul siger. Jeg overvejer kun at trække min kritik af ham tilbage, når han får en af de såkaldte kilder til at stå frem. Så enkelt er det.

09/12/2015 - 23:55

Jon Arskog

Kære Finn

Det her er en ekceptionel sag og det er i øvrigt ikke mange, vi har af slagsen. Så der er ikke tale om en hel branche, der er etisk flosset. At du kan have et horn i siden på medierne og ikke mener at der skal være medier i Danmark er din egen sag, men spørgsmålet om mediestøtte har intet med den her problemstilling at gøre. Skulle man også fjerne al erhvervsstøtte, fordi enkelte erhvervsfolk fusker? Jeg kan dog godt gå med til at mediestøtte til fx Den Korte Avis fjernes... Men det er også en anden sag.

Det er bestemt ikke for at bagetellisere den her sag. Den er røvirriterende, fordi den netop får nogle til at beklikke hele standens troværdighed. Og jeg mener bestemt at høre, at branchen tager afstand og at de nærmeste medarbejdere føler sig snydt.

At Q måtte have mange følgere på twitter behøver ikke at betyde, at de er sympatisk indstillede overfor ham. Måske det netop nu var interessant at følge ham?

Til dem der ønsker Q krydsforhørt i ovenstående artikel: jeg må bede jer læse den igen. Journalisten skriver, at Q har udtalt sig i en mail og at han ikke vil deltage i et mundtligt interview... Man kunne selvfølgelig følge op med en mail. Måske har Journalisten gjort det. De har tilsyneladende ikke fået svar.

Bh Jon Arskog, stolt journalist og stolt medlem af DJ

Seneste jobopslag

JA, DU SKAL ARBEJDE HÅRDT HER!

TV 2
Ansøgningsfrist: 10.03

Digital avisredaktion søger to barselsvikarer

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 18.03

Pressemedarbejder

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 25.02

Pressechef til pædagogernes fagforening

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 08.03

Er du DR’s nye digitale madjournalist?

DR
Ansøgningsfrist: 24.02

Kommunikationschef

Økologisk Landsforening
Ansøgningsfrist: 06.03

Kommunikationschef

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Ansøgningsfrist: 04.03

Adjunkt til Kommunikationsuddannelsen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 01.03

Pressechef med blik for et af Danmarks vigtigste erhverv

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder

Diabetesforeningen
Ansøgningsfrist: 22.02

Redaktør til Roskilde Festivals mediehus

Roskilde Festival
Ansøgningsfrist: 03.03

Webredaktør (Barselsvikar) til Kommunikation på Københavns Universitet

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 04.03

Skrivende redaktør til nyt magasin

Efterskoleforeningen
Ansøgningsfrist: 24.02