Ny kommunikationschef vil øge kendskabet til DJ’s tilbud

Allan Visborg vil som ny kommunikations- og pressechef i Dansk Journalistforbund skabe større medlemstilfredshed ved at fortælle om varerne på DJ’s hylder. ”Så folk ikke føler, de betaler ned i et sort hul”

1. maj begynder Allan Visborg som ny kommunikations- og pressechef i Dansk Journalistforbund. Han ser frem til opgaven, som han synes, at den aktuelle coronakrise kun har understreget vigtigheden af.

”Der er behov for, at DJ har en synlig profil, for medlemmernes arbejdsmarked er godt nok under pres. At være freelancer og selvstændig i de her dage er virkelig uhyggeligt. DJ må tale med store bogstaver, så politikerne forstår, at de må holde hånden under dem,” siger Allan Visborg.

Han kommer fra en stilling som formandskonsulent hos Socialpædagogerne og har tidligere været både selvstændig politisk rådgiver, chef for Public Affairs i DJØF og afdelingschef for Kommunikation og Analyse i Danmarks Lærerforening.

Folk vil se mennesket, ikke organisationen

Den vigtigste opgave bliver ifølge Allan Visborg at hjælpe DJ med at sætte store dagsordener i den offentlige debat. Om presse- og ytringsfrihed og vilkårene på arbejdsmarkedet for både freelancere og fastansatte.

”Folk vil se mennesket og ikke organisationen, så det handler meget om at understøtte det arbejde på sociale medier, som formanden og andre tager fat i. At skabe nogle fortællinger, som medlemmerne har lyst til at se og dele,” siger han.

Sidste år viste en medlemsundersøgelse, at 46 procent har et dårligt indtryk af DJ. Hvad vil du gøre for at rette op på det?

”Jeg tror faktisk, at øget kommunikation om de ting, fællesskabet kan tilbyde, vil hjælpe på det. Nogle ved udmærket godt, hvad DJ har på hylderne. Men jeg tror også, der er et manglende kendskab til de tilbud, der er. Vi må fortælle, hvad man kan få ud af sit medlemskab, så folk ikke føler, de betaler ned i et sort hul,” siger Allan Visborg.

Vil arbejde for transparens og dialog

Allan Visborg ser det som en positiv udfordring at skulle stå for kommunikation og presse i et forbund, der organiserer netop kommunikatører og journalister.

”Jeg håber, der er høje forventninger. Og jeg tror, at mange vil følge med. Det er jo en medlemsgruppe, der er meget interesseret i transparens og dialog,” siger Allan Visborg og tilføjer:

”Det er jo ikke nogen hemmelighed, at jeg også har fulgt den turbulens, der har været i DJ i 2019. Det er klart, at det også sidder et sted i hovedet på medlemmerne. Det må vi lære af og se, om der er noget, vi kan gøre anderledes i kommunikationen fremover.”

Er der det, når du ser på forløbet om exitsagen?

”Jeg vil ikke gå ind og være mandagstræner på den sag – det vil ikke være rimeligt over for dem, der har knoklet for at løse en opgave. Men generelt vil jeg arbejde for så meget transparens som muligt og lytte til, hvad medlemmerne mener,” siger Allan Visborg.

Med ansættelsen af den nye kommunikations- og pressechef har DJ’s formand, Tine Johansen, og DJ’s hovedbestyrelse sat sit hold, efter at forbundet i en periode har været uden både direktør og kommunikationschef. Tidligere på måneden ansatte DJ en sekretariatschef og en vice-sekretariatschef fundet i egne rækker i stedet for en ny direktør.

0 Kommentarer

Læs også

Medlemsundersøgelse: 46 procent har et dårligt indtryk af DJ

Medlemsundersøgelse: 46 procent har et dårligt indtryk af DJ

02. SEPTEMBER 2019
Gammel Strand

DJ’s nye kommunikations- og pressechef får flere beføjelser

11. FEBRUAR 2020
Gammel Strand

DJ dropper direktør – udpeger sekretariatschef

16. MARTS 2020