
Flemming Leitorp
Det står skidt til med medlemmernes tilfredshed med Dansk Journalistforbund. Ifølge en repræsentativ undersøgelse halter det især med DJ’s interessevaretagelse, kommunikation og medlemstilbud.
På hovedbestyrelsesmødet fredag udlagde formand Tine Johansen konklusionen sådan her:
”Det her er sgu alvorligt. Det er en syngende lussing fra medlemmerne. Det skal vi handle på,” sagde Tine Johansen.
Undersøgelse viser, at medlemmernes oplevelse af DJ ligger lavt sammenlignet med andre fagforeninger.
46 procent har en ”dårlig oplevelse”, mens kun 19 procent har en ”fremragende oplevelse”.
I undersøgelsen er medlemmerne også blevet spurgt, om de vil anbefale DJ til andre.
Det vil kun 25 procent. 37 procent vil ikke anbefale DJ til andre.
Betydeligt under benchmark
Det placerer DJ betydeligt under benchmark sammenlignet med målinger af andre faglige organisationer.
Til sammenligning vil 50 procent af medlemmerne i Forbundet Kommunikation og Sprog anbefale KS til andre.
Medlemsundersøgelsen er udarbejdet af Ennova, og DJ’s samlede score – det såkaldte medlemsindeks – ligger på 59. Ennovas benchmark for andre sammenlignelige organisationer ligger på 69.
DJ-direktør Elisabeth Geday sagde på hovedbestyrelsesmødet fredag, at tallene ikke skal ses som et problem i bestemte dele af organisationen. Det er en samlet udfordring, som den administrative og politiske ledelse må tage sig af, forklarede hun.
Undersøgelsen er lavet i juni 2019 – det vil sige før Øjvind Hesselager og Lars Werges exit, men efter fx krænkelsessagen og de kuldsejlede planer om at flytte domicil eller fusionere med Forbundet Kommunikation og Sprog.
”Det er de kriser, vi har været igennem, der påvirker resultatet. Det hænger direkte sammen. Jeg synes, vi gør et godt stykke arbejde,” sagde HB-medlem Henrik Friis Vilmar.
”Vi er bedre end vores rygte”
Karen Hedegaard mente, at vejen frem er at implementere de gode råd fra rapporterne i Fagenes Fremtid.
”Der er så meget godt indhold i rapporterne. De skal bare foldes ud i nogle konkrete initiativer. Jeg tror, vi er bedre end vores rygte,” sagde hun.
Sammenlignet med 2016 er der sket et markant fald i medlemmernes oplevelse af at få værdi for pengene. Der er for eksempel sket et markant fald i vurderingen af DJ’s rådgivning i forhold til undersøgelsen i 2016.
Om DJ’s rådgivning sagde Henrik Friis Vilmar:
”Jeg håber, rådgivningen er bedre end sit rygte, måske er det sandt. Men vi er nødt til at undersøge det,” sagde han.
Sus Falch mente, at forbundet skal gøre mere for at fortælle om de gode eksempler.
”Vi skal fortælle vores medlemmer, hvor vi sætter ind, så de kan se, at der bliver gjort noget,” sagde hun.
Utilfredse unge mænd
Det er især mænd under 40, der er utilfredse.
Der er i tallene ingen markante geografiske forskelle. Forskellene mellem journalister, kommunikatører og visuelle medlemmer er små. Det samme gælder fastansatte og freelanceres opfattelse.
Resultaterne af medlemsundersøgelsen skal ses i sammenhæng med, at medlemstilvæksten i DJ er stagneret.
DJ’s målsætning er en medlemstilvækst på 2 procent, men i august 2019 var der præcis det samme antal medlemmer som i august sidste år.
Det forventes, at medlemsvæksten lander på 0,5 procent.
Du kan læse hele undersøgelsen her
OM UNDERSØGELSEN:
Undersøgelsen er sendt til 40 procent af DJ’s medlemmer, fraregnet studerende, tillidsvalgte og pensionister.
I alt 5.976 medlemmer er blevet spurgt i perioden 2.-28. juni 2019.
26 procent har svaret. Det svarer til 1.581 svar (i 2016 var svarprocenten på 21 procent).
Studerende, tillidsvalgte og pensionister er ikke med i undersøgelsen, da den retter sig mod såkaldt ordinære medlemmer. (Studerende og pensionister har en anden pris for medlemskab, har ofte andre prioriteter end ordinære medlemmer og scorer typisk meget højt på tilfredshedsundersøgelser).
Tillidsvalgte betragtes heller ikke som ordinære medlemmer, da de typisk har en meget tæt tilknytning til organisationen, der ofte giver sig udtryk i meget høje scorer.
På det kommende hovedbestyrelsesmøde 8. oktober 2019 behandler HB en plan for det videre arbejde med undersøgelsen.
4 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
”Der er så meget godt indhold i rapporterne. De skal bare foldes ud i nogle konkrete initiativer. Jeg tror, vi er bedre end vores rygte,” sagde hun."
Det må siges at være en bagatellisering af en enorm mistillid fra medlemmerne. Men måske skulle DJ også nærlæse denne artikel, og spørge sig selv: Ved alle hvem Karen Hedegaard er? I hvilken sammenhæng "mente" hun det? Ved alle hvad "rapporterne i Fagenes Fremtid" er? Er jeg den eneste, der sidder fuldstændig tom i hovedet tilbage efter et udsagn som: "at tallene ikke skal ses som et problem i bestemte dele af organisationen. Det er en samlet udfordring, som den administrative og politiske ledelse må tage sig af"...?
Mennesker i forbund og fagbevægelser lever i en parallelverden - som regel aner jeg ikke, hvad de taler om. Hold færre møder. Hav fokus på at gøre noget konkret for medlemmerne. Effektiviser og hold omkostninger nede. Tænk på støttemuligheder, medlemmerne kan søge. Penge - ikke de bugnende tilbud om efteruddannelse. Skaf fordelagtige ordninger. Husk at der findes nogle sære typer, som hedder "freelancere", og at der bliver flere og flere af dem.
Men det er bare et af de problemer, DJ har.....Måske burde hele valgsystemet i DJ ændres? Måske har vi brug for Operation Morgenluft i DJ - så medlemmerne kan få større indflydelse på, hvilken vej, DJ skal gå ad? Blot en tanke - ideen er til fri afbenyttelse.