Nørrebro-avis lukker efter afslag på mediestøtte

Lokalavisen Nørrebro LIV har fået afslag på mediestøtte fra innovationspuljen og lukker. ”Der er ikke noget, som tyder på, at vi inden for et par måneder eller tre bliver økonomisk bæredygtig,” siger redaktør. Se modtagerne af de i alt 8,5 mio. støttekroner

320.000 kroner. Så mange penge havde lokalavisen Nørrebro LIV søgt i mediestøtte fra innovationspuljen til at videreudvikle konceptet fra Nørrebro til i første omgang Frederiksberg og Østerbro i København.

Men torsdag fik redaktør Jesper Gisli besked om, at lokalavisen har fået afslag på støtten. Og det blev dødsstødet til Nørrebro LIV. Redaktøren har nu valgt at lukke avisen efter kun ni måneder på gaden.

”Det er ærgerligt. Vi var så tæt på og så alligevel så langt fra. Men hele processen har været imod alle odds og lidt et kamikaze-projekt. Så jeg har tænkt alle scenarier igennem og vidste godt, at det var en svær opgave,” fortæller Jesper Gisli.

Sammenlagt har Slot- og Kulturstyrelsen uddelt 8,5 millioner kroner fra innovationspuljen til i alt ni nye og eksisterende medier. Dagbladet Information er topscorer med 2.196.155 kroner i støtte til et udviklingsprojekt, mens det ukendte medieprojekt LETTER modtager 2.179.800 kroner. Se hele listen her.

Flere bydele ville give flere annoncører 

Jesper Gisli forklarer, at mediestøtten var en forudsætning for, at ejer- og investorkredsen bag Nørrebro LIV ville indskyde den nødvendige kapital til udvidelsen til de to nye bydele.

Det fik I så ikke penge til. Men hvorfor betyder det, at Nørrebro LIV heller ikke kan fortsætte?

”Der er ikke noget, som tyder på, at vi inden for et par måneder eller tre bliver økonomisk bæredygtig. Og når vi ikke har mediestøtten, er der ingen grund til at blive ved med at sætte penge til,” siger Jesper Gisli og uddyber:

”Som det er nu, når vi ud til 79.000 borgere på Nørrebro. Hvis vi åbnede på Frederiksberg og Østerbro, ville vi nå ud til 261.000. Og vi kan tydeligt se på forhåndstilkendegivelserne, at det alt andet lige ville være langt mere interessant for annoncørerne, hvis vi havde flere bydele af spille med.”

Tendensen går mod nære fællesskaber 

Redaktøren fremhæver selv, at det ikke er læsernes interesse eller begejstring, der har manglet.

”Jeg er simpelthen så stolt af, at vi på så kort tid har formået at lave en lokalavis, som bliver læst med begejstring. På et halvt år er vi blevet den lokalavis i Københavns Kommune med flest følgere på Facebook og Instagram. Det viser for mig, at satsning mellem papiravis og sociale medier har ramt noget,” siger han.

Men hvad har så manglet?

”Vi har manglet en Joachim Von And-pengetank i ryggen. Og så har jeg ikke været dygtig nok til at overbevise folk om, at de igen skal annoncere i lokalaviser,” siger Jesper Gisli. 

”Men jeg tror på, at lokalavisernes revival kommer lige om lidt. Tendensen er, at folk vil have nære fællesskaber og mikrolokale nyheder. Det tror jeg snart, vi vil se de store mediehuse tjene penge på. Vi har måske bare været lidt forud for vores tid.”

Tidligere på året sendte Journalisten sin daværende praktikant i praktik på Nørrebro LIV. Allerede dengang var avisen tæt på at lukke. Det kan du læse om her

 

1 Kommentar

Mogens Laier
6. MAJ 2019
Hej Jesper, kan du ikke samle
Hej Jesper, kan du ikke samle dem ind via læser over hele distriktet, det er vare en 10er fra hver, det måvære muligt