Midtjyske har tabt hver anden læser på betalingsmuren

De seks lokale netaviser i Midtjyske Medier har mistet mindst hver anden læser, efter de har indført betaling for indholdet. Men: "Vi kan se, at vi generelt får dobbelt så mange nye betalende kunder ind hver dag som før," siger chefredaktør Dorthe Carlsen

De seks lokale netaviser i Midtjyske Medier har mistet mindst hver anden læser, efter de har indført betaling for indholdet. Men: "Vi kan se, at vi generelt får dobbelt så mange nye betalende kunder ind hver dag som før," siger chefredaktør Dorthe Carlsen
Netaviserne i Midtjyske Medier, for eksempel Stiften.dk og Amtsavisen.dk, har tabt 50-60 procent af deres læsere, efter de seks lokalsites har indført en såkaldt betalingsmur – altså betaling for indholdet.

Chefredaktør og adm. direktør Dorthe Carlsen mener, der både er gode og dårlige resultater af den nye betalingsmodel, siger hun til Mediawatch.

Det dårlige først: Det betyder naturligvis færre annonceindtægter med færre læsere. Et slag, der dog ikke har ramt Midtjyske Medier hårdt endnu.

"Trafiknedgangen har ikke betydet noget videre for de annoncekampagner, vi har haft indtil nu. Det er klart, at vi kan få en udfordring fremover, men heldigvis har vi vores gratis sites (for de lokale ugeaviser, red.), der også giver nogle sidevisninger," siger Dorthe Carlsen til Mediawatch.

Samtidig er antallet af betalende læsere fordoblet. Der sælges tre typer abonnementer for hver af de seks aviser – et rent netabonnement, en weekendudgave med adgang til netartiklerne plus weekendens aviser, samt en stor pakke med fuld adgang til netavisen og hver dags trykte avis.

"Der bliver købt alle slags abonnementer . Vi kan se, at vi generelt får dobbelt så mange nye betalende kunder ind hver dag som før. Det er vi naturligvis glade for, men heller ikke på den front forventer vi, at tallet er stabiliseret. Vi ved jo endnu ikke, om folk fornyer deres månedsabonnementer," siger Dorthe Carlsen.

0 Kommentarer