”Mærk dig: Hvis du skal arbejde for TV 2 Sport, så skal du arbejde hårdt”

Latterligt og mærkeligt. Sådan lyder dommen fra to kritikere af et jobopslag fra TV 2 Sport. ”Dem, der ansætter, må have rigtig mange fordomme om ansøgerne som nogle dovne hunde.” Redaktør ville være hudløst ærlig: ”Det er ikke nok, at du synes, cykelsport er sjovt”

”Du (behøver) ikke ulejlige dig med at søge denne stilling, hvis du primært er optaget af, om TV 2 har en god afspadseringsordning, eller om TV 2 har ansat en masse kendte mennesker, eller om TV 2 har nogle fine medarbejderforeninger eller en god sundhedsordning.”

Sådan lyder det i et aktuelt jobopslag fra TV 2 Sport. I opslaget søger TV 2 Sport en journalist med cykelsport som sit primære stofområde. Og allerede i overskriften understreges det med versaler og udråbstegn, at man skal arbejde hårdt i jobbet. Det gentages i underrubrikken:

”Mærk dig: Hvis du skal arbejde for TV 2 Sport, så skal du arbejde hårdt,” lyder det her.

Opslaget har fået flere journalister til at reagere på de sociale medier. En af dem er Lene Rimestad, freelancejournalist og tidligere underviser på SDU.

”Jeg grinede, da jeg læste det. Det er latterligt, men også tankevækkende, at der sidder folk på TV 2 Sport med sådan et syn på ansøgere og ansatte. Dem, der ansætter, må have rigtig mange fordomme om ansøgerne som nogle dovne hunde,” siger hun.

Journalist: Vi var flade af grin

Også Elise Rasmussen, journalist på Ekstra Bladet, har bidt mærke i jobopslaget.

”Min mand er også journalist, og vi var begge to flade af grin, da vi læste jobopslaget,” siger hun.

Hun undrer sig ligesom Lene Rimestad over, at TV 2 Sport har så stort behov for at understrege, at man skal arbejde hårdt hos dem.

”Det virker mærkeligt, for jeg kender da ikke nogen journalister, der ikke arbejder hårdt og brænder for det, de laver. Jeg tror slet ikke, man ville være i vores branche, hvis man bare var ude efter en god sundhedsforsikring eller afspadseringsordning,” siger Elise Rasmussen.

”Hvis jeg selv var på jobjagt, tror jeg simpelthen ikke, jeg ville søge det her job. Jeg ville ikke gide at have en chef, der har behov for at skrive så mange gange i et jobopslag, at man skal arbejde hårdt,” tilføjer hun.

Lene Rimestad synes, opslaget afslører, hvordan TV 2 Sport ser på sine ansatte.  

”Man tænker jo, at de må have haft problemer med folk, der ikke vil arbejde hårdt. Og det synes jeg, de skulle tage internt i stedet for i et jobopslag,” siger hun.

Opslaget skulle skille sig ud

Men den mistanke afviser John Jäger, der er chefredaktør for TV 2 Sport.

”Jeg har været chef for rigtig mange, og det, der går igen, er en glød og passion og lyst til at knokle for det. Jeg er selvfølgelig ked af, at nogen misforstår teksten. Men min egen lommefilosofi er, at dem, der får den tanke, måske projicerer noget, de selv har oplevet, ind i det, jeg skriver,” siger han.

Han fortæller, at det primære ærinde for ham har været at lave et anderledes jobopslag.

”Og jeg har aldrig lavet et jobopslag, der har fået så mange positive reaktioner. Mange er begejstrede over, at det skiller sig ud fra mængden og ikke er, som jobopslag er flest. Der bliver skrevet helt utroligt mange jobopslag, hvor man ikke tænker igennem, hvad man vil sige, men bare kopierer floskler og klichéer,” siger John Jäger.  

Men hvorfor er der så stort fokus på, at man skal arbejde hårdt?

”Jeg kunne også have valgt at skrive noget andet, for at få det til at skille sig ud,” siger han.

”Men på sportsredaktionen har jeg desværre indimellem oplevet at modtage ansøgninger fra folk med en opfattelse af, at det bare er helt vildt fedt og dejligt at arbejde med fodbold eller håndbold eller cykling. Fordi det er sådan lidt fritid og hygge. Og det er vigtigt for mig at være hudløst ærlig og sige, at det ikke er nok, at du synes, cykelsport er sjovt,” siger John Jäger.

6 Kommentarer

Jeppe Villadsen
22. FEBRUAR 2019
Jeg kan ikke huske, jeg har
Jeg kan ikke huske, jeg har moret mig mere over et jobopslag. Det er sådan en tekst, man kan læse igen og igen. Selvhøjtideligheden, selvfejringen, nedvurderingen af de kommende ansøgere. Kosteligt. Og så er annoncen med sit ubehjælpsomme sprog også et fint eksempel på tell it, don't show it.
Øjvind Hesselager
22. FEBRUAR 2019
Kære Michael

Kære Michael

Fair kritik :-) Point taken.

Mvh Øjvind
Michael Kjærgård
21. FEBRUAR 2019
Jeg synes annoncen er godt
Jeg synes annoncen er godt tænkt og en meget fiks måde at frasortere de humorforladte. Jeg kan ikke tro jeg er den eneste. Lidt underligt at I kun kunne finde nogen der synes dårligt om den, men okay.
Øjvind Hesselager
21. FEBRUAR 2019
Kære Michael

Kære Michael

Journalisten skriver i forlængelse af udgivelsesgrundlaget og DJs fundats blandt andet om arbejdsmiljø og forholdene på arbejdspladserne. Vi kunne se, at mange fandt dette opslag opsigtsvækkende, derfor kiggede vi på det.

Du må gerne springe artiklen over. ;-) Du må også gerne ringe eller skrive, hvis du har et tip :-)

God aften.

Mvh Øjvind
Sophie Gosling
21. FEBRUAR 2019
TV2 Sport må have et problem
TV2 Sport må have et problem med sit brand som arbejdsgiver, hvis de har behov at understrege, at journalisterne skal slide i det. Men vi lever måske også i en tid, hvor der generelt er et stort behov for at levere detaljerede forklaringer på ting, der for 20 år siden blev anset for at være indlysende.

Flere