Når TV 2 Lorry hver onsdag kalder til redaktionsmøde, kan kanalens seere kigge med på Facebook.
Her er mediet begyndt at sende hele deres redaktionsmøde direkte. Det har de valgt at gøre i forsøget på at komme tættere på deres seere. Men det var ikke uden overvejelser, at TV 2 Lorry slog dørene op for redaktionsmødet.
»Vi var bekymrede for, om det ville lægge en dæmper på mødet, og om seerne overhovedet ville bidrage. Vi bekymrede os meget for, hvad det ville betyde for os journalistisk,« siger direktør Morten Kjær Petersen.
Men han fortæller, at det allerede har kastet flere historier af sig.
»Det første møde gik over al forventning. Flere bidrog meget konstruktivt. De ledte os steder hen, vi ikke selv ville være gået. Over de næste tre dage kom der også flere historier direkte fra seerne i vores mails og på telefon. Og det er fortsat. Vi får mange flere kvalificerede henvendelser i dag,« siger han.
Sådan så det ud, da TV 2 Lorry sendte live fra redaktionsmødet den 14. december:
En bom, der ikke ville gå op og ned
Allerede på det første møde kom der en henvendelse, som senere blev til journalistik. Det var fra en mand, der kunne fortælle, at han tæt på sig havde en jernbanebom, der ikke ville gå op og ned, som den skulle.
»Og det var sindssygt farligt, mente han. De havde i et år forsøgt at få hul igennem til de ansvarlige. Vi fik ham til at sende video som dokumentation, og det blev en historie, hvor vi både fik Banedanmark og kommunen til at tage problemet seriøst,« siger Morten Kjær Petersen.
Et andet eksempel, mediet senere har fået, var et ægtepar på et plejehjem i Allerød Kommune, som hver måned blev tvunget til at betale 7.000 kroner for mad, som de slet ikke fik. De lavede nemlig deres egen mad hver dag.
»Der kunne vi også fortælle en historie fra Ishøj, hvor plejehjemsbeboerne kunne vælge ikke at betale for maden. Og det fik vi borgmesteren i Allerød til at sige, at det skulle de selvfølgelig også kunne gøre,« siger direktøren.
Et strammere redaktionsmøde
Det var medarbejderne på TV 2 Lorry selv, der på et seminar foreslog at sende deres redaktionsmøder direkte på Facebook.
TV 2 Lorry forsøgte i starten flere formater. Først sendte de kun sidste del af redaktionsmødet. Derefter prøvede de kun at sende starten. Men de besluttede sig for, at det var bedst at have seerne med hele vejen, og så kun sende mødet én gang om ugen.
»Vi gør det ikke hver dag, for det påvirker mødet. Det bliver et meget stramt møde. Folk bringer kun det frem, som virkelig skal på dagsordenen. Snakken rundt om bordet bliver heller ikke taget,« siger Morten Kjær Petersen.
Skulle der være en diskussion, som en medarbejder er bange for at vende på det åbne redaktionsmøde, kan de jo bare tage det med redaktøren efterfølgende, siger Morten Kjær Petersen.
»Vi er jo ikke verdens største redaktion,« siger han.
Tager henvendelser alvorligt
TV 2 Lorrys direktør afviser samtidig, at seerne får for meget indflydelse på indholdet.
Kan de ikke komme for tæt på?
»Nej. Det er jo derfor, vi sidder her som dygtige journalister. Vi tager ikke alt, der kommer væltende ind i hovedet på os. Vi skal kunne dokumentere det, de siger. Og deres historier skal have betydning for mere end bare én person. Vi skal kvalificere det og arbejde videre med det,« siger han.
Både i tv-udsendelser og på mediets hjemmeside angiver journalisterne, at der er tale om en historie, som oprindeligt kom fra læserne. ”Tip fra dig,” kalder TV 2 Lorry det.
Det styrker mediets troværdighed, at seerne kan se, at de er med til at påvirke dagsordenen lokalt, mener direktøren.
»Jeg tror, at det øger forventningen til, at vi tager dem alvorligt. Vi svarer også på alle henvendelser,« siger han.
Han fortæller, at det er en samlet strategi for TV 2 Lorry, at de bliver mere relevante for beboerne i de 34 sjællandske kommuner, de dækker.
»Vi kæmper hver dag for at betyde noget for dem, der bor i vores område. Derfor fravælger vi også gode historier fra området, som måske alligevel kører i de landsdækkende medier. Vi skruer op for vores stolthed over at være regionale.«
Morten Kjær Petersen overtog som ny direktør for TV 2 Lorry efter Dan Tschernia i starten af 2014
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Det her er sgu modigt og en rigtig, rigtig god idé. Lad os få revitaliseret lokaljournalistikken - det er den eneste måde at sikre fortsat solid folkelig opbakning til kvalitetsmediestøtte - at medierne også gør sig relevante i folks nære liv som andet end infotainment. Selvfølgelig vil det også skabe forventninger hos borgerne om, at de rent faktisk så også har mulighed for at bidrage - så en eller anden form for løbende tilpasning og forventningsafstemning er nok nødvendig - og man skal nok ikke være bange for ballade og kritik, når man går ind i det her (og det er journalister forhåbentlig heller ikke). Men det er på den anden side en så åbenlyst god og nødvendig idé at inddrage borgerne langt mere, at man godt kan undre sig en del over, at ingen har gjort det her noget før.
Ros til kokken på Lorry.