search

Lady Gaga skal åbne nye læserøjne for MetroXpress

Det internationale pop-fænomen Lady Gaga skal være gæsteredaktør for samtlige MetroXpress-aviser den 17. maj. Alle tiltag, der giver nye læsere, er velkomne, siger chefredaktør Jonas Rathje.

Det internationale pop-fænomen Lady Gaga skal være gæsteredaktør for samtlige MetroXpress-aviser den 17. maj. Alle tiltag, der giver nye læsere, er velkomne, siger chefredaktør Jonas Rathje.

MetroXpress i Danmark har før haft gæsteredaktører, primært underholdningsnavne som Outlandish, De Sorte Spejdere og holdet bag Live fra Bremen. Men nu er det en af de helt store underholdsnings-fisk, nemlig den internationale pop-scenes måske største navn i øjeblikket, Lady Gaga, der 17. maj får lov at udvælge og kommentere avisens nyhedspalette.

Journalisten.dk har spurgt chefredaktør Jonas Rathje om meningen.

Hvad er dine forventninger til Lady Gaga som gæsteredaktør?

»Store, men ikke så præcise. Jeg ved ikke, hvad hun finder på, og det er en del af konceptet. Vi har før arbejdet med gæsteredaktører, for eksempel satte danske Outlandish et stort aftryk på avisen. Det er en meget sjov ting og meget sundt at komme lidt ud af vane og se, hvad andre er opmærksomme på.«

I pressemeddelelsen nævner du selv hendes kjole af kød. Hvori består hendes øvrige kvalifikationer i forhold til rollen som redaktør?

De er formentlig ikke store, og det tror jeg kun er en fordel. Vi ser ikke efter journalist-faglige kvalifikation. Det er det alternative blik. Det spøjse og kuriøse, det at blive revet væk fra vanen, der tæller her. Men hun ved noget om at have en ekstrem forfinet kontakt til sit publikum – hvem hun er og hvad de vil have. Det tror jeg kun kan lære medier en ting eller to om.

Det har Justin Bieber også – kunne han også være et emne som gæsteredaktør?

»Det kunne han i princippet godt.«

Hvem havde du selv valgt?

»I år kunne jeg godt tænke mig at lave en delt gæsteredaktør mellem Thorning og Lars Løkke. Valget er så vigtigt for vores læsere – så det ville jeg ekstremt gerne have.

Er det her noget som helst andet end kommercielt reklame-fremstød mod unge læsere?

»Det er selvfølgelig en del af det. Men kan vi få nogle, der normalt ikke åbner en avis, til at åbne den, vil jeg næsten gøre hvad som helst. Så jeg ser ingen modsætningsforhold mellem en smart gimmick og redaktionel relevans.«

Bliver Lady Gaga betalt for dette her?

»Det ved jeg ikke. Men det kan jeg næsten ikke forestille mig, da det også er en interessant ting for hende, al den stund at hun kommer ud til 23 millioner læsere.«

Kommentarer
4
Per Mikael Jensen
08.04.11 18:57
Re: Lady Gaga skal åbne nye læserøjne for MetroXpress

Bare til beroligelse af Journalistens reporter: Nej, Lady Gaga får ikke penge for at medvirke. Vi betaler heller ikke for tips til redaktionen. 

I øvrigt finder jeg det tankevækkende, at det er nødvendigt at svare på, hvorfor verdens største pop-ikon just nu er interessant, hvad enten det er som kilde eller som gæsteredaktør. Det tyder på, at Frøken Gaga har forstået den nye medievirkelighed en del bedre end i hvert fald 'Journalisten'. Stort set alle danske nyhedsmedier har vel måttet nøjes med et 15-minutters (best case) junket-interview via en nyhedstjeneste. Vi har været heldige at kunne bruge vore 25 millioner læsere som løftestang til at få timevis med hende inden dagen og altså det meste af en dag sat af til at være gæsteredaktør. For særligt interesserede: Google lavede et en-times interview med Gaga, som er interessant for de, der gerne vil forstå medier og pop-kultur.

Jeg kan i øvrigt afsløre, at vi har diskuteret indhold og struktur i månedsvis med Lady Gaga og hendes enorme stab af særdeles professionelle (og noget nøjeregnende...) rådgivere. Og som en sidste beroligelse: Carpaccio og andre former for kød-udskæringer bliver ikke en del af dækningen.

Var det vores forslag? Ja. Ser jeg frem til det? Umådeligt. Ved jeg, hvordan det ender? Overhovedet ikke. Er det sjovt? Ja. Glæder jeg mig til at se, hvad det betyder for pick-up rate og besøg på vores hjemmesider? Mmmmm....ja, ok da. Sidder vi (herunder knaldhamrende-dygtige Jonas) med sidste finger på knappen, inden pdf-filerne ryger til trykning? Ja. 

Venlig hilsen

 Per Mikael, Metro Int.

ps: Now I've got myself startet ;-) Jeg håber, at vi en dag får Obama, Sarkozy (eller endnu bedre: Carla Bruni!), Jonathan Frentzen, Tom Wolfe, Bob Dylan eller andre knap så kendte mennesker som Gaga til at lede vores aviser for en dag. Én af de bedste og mest levende udgaver af Time Out London var, da Elton John var chef for en dag for nogle år siden. Jeg tror faktisk, at andre mennesker end redaktører kan gøre underværker i stolen og vise et andet syn på verden end det, der er martret af +15 års evige spyende Ritzau- og AP-ruller.

Hvorfor får I ikke Lene Espersen eller Oh Land eller Sissel-Jo Gazan eller Penkowa eller hvem som helst til at være redaktør på bare én udgave af Journalisten? En tema-udgave med ikonerne Ellegaard/Sabroe/U. Therkildsen/Lasse Jensen/Bistrup/Ejbøl (fyld selv på...) som redaktør-kollegium havde formentlig skabt en sjovere forside end den seneste med helsides-foto af DJ's i øvrigt ikke helt usexede formand. Godt, at det nummer ikke skulle klare sig i løssalg...

I denne uge har vi i øvrigt fra samme Global News Desk i London interviewet kronprins Mohammad El Senussi (Libyens tronarving pre Gadaffi), Jurij Gagarin og den tidligere chef for USSR's rum-program samt David Milliband (om Libyen). På søndag har vi et langt solo-interview med Charlie Sheen klar. For et par uger siden havde vi et fire timer langt interview med Pervez Musharraf (ex Pakistan præsident) hjemme i hans beskedne (!) London-lejlighed på Edgware Road, der endte med, at han gav vores reporter nogle hjemmelavede desserter med hjem. Sågar Anders Fogh har vandret vores grønne gratis-verden rundt i et større interview, en skæbne han deler med Lula, Medvedev, Bill Gates og utallige andre. Vi har også lagt sidste hænder på vores kommende dækning af det royale bryllup i London (i øvrigt sammen med vores partner, CNN). Skal vi ikke holde fast i, at det er sjovt at være journalist, både når det er let, og når det er tungere. Gid, man kunne prøve det ;-)

Fremhævet af Journalisten
Rasmus Skat Andersen
09.04.11 06:45
Re: Lady Gaga skal åbne nye læserøjne for MetroXpress

LIdt research ville have afsløret, at det ikke er første gang, at metro-aviserne har en international gæsteredaktør. I efteråret 2008 var det James Blunt, der satte sig i stolen.

Resultatet kan ses her

http://www.e-pages.dk/metroxpressdk/352/

vh. Rasmus Skat Andersen

Fremhævet af Journalisten
Jesper Nilausen
11.04.11 08:58
Re: Lady Gaga skal åbne nye læserøjne for MetroXpress

Metro har fået rigtig mange læsere verden over. Og respekt for det til Per Mikael.

M
en jeg synes nærmest, at det kommer til at se patetisk ud, når Per Mikael ikke mener, at Journalisten ville kunne klare sig i løssalg. Der er mere kvalitet i Journalisten end der er i samtlige udgaver af Metro verden over. Hvis Journalisten blev lavet ligesom Metro, så ville den være fyldt med Ritzau-telegrammer.

Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
11.04.11 10:05
Re: Lady Gaga skal åbne nye læserøjne for MetroXpress

Jesper, metroXpress indeholder ganske rigtigt Ritzautelegrammer. En hel del af dem. Avisen indeholder endnu mere egenproduceret journalistik, hvad enhver lytter af radioavisen eller P3 Nyhederne kan forvisse sig om hver morgen, hvor metroXpress og søsteravisen 24timer bliver flittigt citeret. Takket være det konstant øgede internationale samarbejde får metroXpress' læsere også øjenvidneberetninger fra begivenheder, som andre danske medier må nøjes med at citere udenlandske medier for, lige som strømmen af interviews med mennesker, der spiller en hovedrolle i den internationale udvikling, er støt stigende. Per Mikael giver nogle eksempler. Så den glatte affejning af Metroaviserne synes jeg vidner om, at du har indtaget en holdning og ikke undersøgt, om den nu også passer. Det er legalt, men ikke specielt journalistisk.

Hvad angår Ritzau, så har metroXpress I modsætning til visse ældre medier ikke noget problem med at sætte den rigtige varedeklaration på en historie: når Ritzaus uddannede journalister (det er en af landets største og mest uundværlige journalistiske arbejdspladser, du lige fik hånet som underlødig) har skrevet noget ganske glimrende, er der ingen grund til at skjule det eller forklæde det som egenproduceret ved at ringe til de samme kilder som Ritzau og gentage historien med præcis samme vinkel. 

Selvfølgelig vil Journalisten have svært ved at klare sig i løssalg. Ikke på grund af manglende kvalitet, men fordi det er et specialmagasin, det ville være kostbart at udgive i samme kvalitet til så relativt få interesserede (så mange journalister og kommunikationsfolk er vi heller ikke i Danmark). Det er der intet ynkeligt over at konstatere.

Bedste hilsner

Susanne Sayers

freelance 

Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen