Halvårstal: Tabloid-aviser og ugebladene bløder læsere

27 procent af Ekstra Bladets læsere er forsvundet i første halvår af 2015, sammenlignet med samme halvår sidste år. For BT svarer tilbagegangen til 19 procent. Det viser nye tal fra TNS Gallup, som også ser dystre ud for ugebladene. Men der er fremgang til flere dagblade (rettet 15.30)

TNS Gallup har i dag frigivet læsertallene for første halvår af 2015. Set over en bred kam ser situationen for dagbladene lidt bedre ud end ved seneste halvårsmåling.

JydskeVestkysten og Herning Folkeblad var de eneste betalingsaviser, der øgede læsertallet i andet halvår af 2014, sammenlignet med samme periode året inden. I dette halvår ser det lidt bedre ud for aviserne.
Både Berlingske, Børsen og Weekendavisen havde flere læsere i første halvår 2015 end i samme halvår året inden.

Politiken og Information fastholder stort set de samme læsertal i perioden, mens Kristeligt Dagblad og Jyllands-Posten begge mister læsere. For Kristeligt Dagblad svarer tilbagegangen til 7 procent, mens det for Jyllands-Posten er 5 procent.

Stor tilbagegang for EB og BT

Værre ser det ud for tabloidaviserne Ekstra Bladet og BT, hvor læserflugten foregår i et mere alarmerende tempo.

Fra første halvår af 2014 til første halvår i år har Ekstra Bladet mistet 47.000 af læserne, svarende til 27 procent.

For BT er læsertilbagegangen lidt mindre – her har 32.000 læsere vendt avisen ryggen, hvilket svarer til en læsertilbagegang på 19 procent.

Broget billede blandt regionalaviserne

Ser man på de regionale dagblade, er billedet mere positivt.

Her havde 10 af de i alt 25 regionale dagblade flere læsere i første halvår af 2015, end de havde i samme halvår sidste år, mens flere fastholder omtrent samme læsertal.

Den procentvis største læserfremgang blandt regionalaviserne står Bornholms Tidende og Dagbladet Ringkøbing / Skjern for. Bornholms Tidende har øget læsertallet med 26 procent i perioden, mens fremgangen for Dagbladet Ringkøbing / Skjern svarer til 19 procent.

Kun læserfremgang til ét ugeblad

For ugebladene er de nye læsertal fra TNS Gallup dystert nyt. Det eneste blad, der går en smule frem, er Her & Nu. Alle andre ugeblade har mistet læsere fra første halvår af 2014 til første halvår af 2015.

Ugebladet Hjemmet har mistet 14 procent af sine læsere i perioden, mens tilbagegangen for Familie Journal svarer til 11 procent. Se og Hør mister 10 procent af læserne, mens Billed-Bladet mister 8 procent.

Blandt de 10 magasiner med flest læsere er der læserfremgang til Hus Forbi, Gør det Selv og Euroman, mens de øvrige magasiner mister læsere.

 

 
Rettet 1/9, kl. 15.30: Det har af en tidligere version af grafikken fremgået, at Tænk i første halvår af 2015 havde 254.000 læsere. Det var en fejl. Det rigtige tal er 354.000 læsere.   

1 Kommentar

Kurt Johansen
1. SEPTEMBER 2015
Sjællandske Medier, Jydske
Sjællandske Medier, Jydske Medier og Midtjyske Mediers Dagblade er selskaber, som ejer og udgiver mange af de regionale dagblade - men i opgørelsen er deres læsertal egentlig talt med to gange.