Google-chef: Medierne bør udnytte de digitale værktøjer

Googles europæiske kommunikationsdirektør opfordrer de danske medier til at se ud over landets grænser, hvis de vil tjene penge.

Googles europæiske kommunikationsdirektør opfordrer de danske medier til at se ud over landets grænser, hvis de vil tjene penge.

Medierne skal være bedre til at udnytte internettet, og mulighederne det tilbyder.
Det siger Googles kommunikationsdirektør for Europa, Mellemøsten og Afrika, Peter Barron, til Mediawatch.

»På bare 20 år er medielandskabet ændret totalt. Ofte hører man meget pessimisme, når det gælder nutidens journalistik og ikke mindst inden for dagbladene. Men hvis man træder et skridt tilbage og tænker på alle de redskaber, som er kommet i løbet af den tid, så er der i dag virkelig enorme muligheder for journalister for at bedrive god journalistik,« siger Peter Barron, der tidligere har været redaktør på BBC's Newsnight-program.

Englænderen var i Danmark for at tale ved Information og DONA's Nyhedshacker 2012-konference, hvor Anders Pedersen løb med førstepræmien.

»De digitale værktøjer kan bruges til at løsne tingene op. Folk taler om, hvor dyrt det er at lave undersøgende journalistik, og det er også rigtigt. Men hvis nyhedsorganisationer kan bruge digitale medier til at lave noget af rugbrødsjournalistikken, så ressourcerne kan kanaliseres over på kvalitetsjournalistikken, så bør de gøre det«

Google-chefen mener, de danske medier bør satse på udlandet.

»Hvor danske medier tidligere har været begrænset til Danmark og måske kun til lokale steder i Danmark, så har også danske medier i dag muligheden for at sprede forretningen ud og levere nyheder til udlandet, hvad enten det er på dansk, eller hvis det bliver oversat til andre sprog. F.eks. er der mange flere oversættelsesmuligheder i dag, og derfor er det ikke umuligt for danske medier at blive læst og værdsat i udlandet. ,« siger Peter Barron til Mediawatch.

0 Kommentarer