search

Fyret Niels Lindvig nægter at blive væk fra DR

P1 Orienterings Niels Lindvig er varslet fyret, men arbejder ufortrødent videre og nægter at tage imod en fritstilling. Han overvejer at føre sag mod DR for bl.a. uberettiget fyring og aldersdiskrimination. »Jeg stikker ikke bare halen mellem benene,« siger han. DR vil ikke svare på kritikken

Da DR for snart tre uger siden gennemførte sin store sparerunde, var P1 'Orienterings' journalist Niels Lindvig én af de 101 DR-medarbejdere, der blev varslet fyret. Det skabte en del røre – blandt andet da militæranalytiker Peter Viggo Jakobsen efterfølgende protesterede over fyringenlive-radio.

Men siden har man flere gange kunnet høre Niels Lindvigs velkendte røst i æteren. Og det har undret flere lyttere, fortæller han selv:

»Mange af dem, der har reageret på min fyring, har sagt "hold da op, nu kan vi jo høre ham i radioen – er han så genansat"? Men det er jeg altså ikke. Jeg har bare valgt at tage kampen op mod DR,« siger Niels Lindvig.

Forklaringen er, at Niels Lindvig har afvist at indgå aftale med DR om en fritstilling. Er man fritstillet, kan man som afskediget medarbejder gå hjem med løn i et antal måneder, afhængigt af hvor længe man har været ansat. Alternativet er at fortsætte i sin stilling opsigelsesperioden ud – i Lindvigs tilfælde 12 måneder.

Cheferne kigger den anden vej  

Typisk vælger de fyrede at takke ja til en fratrædelsesaftale med en fritstillingsklausul. Men det vil Niels Lindvig ikke:  

»Jeg kan godt forstå, at mange tager imod tilbuddet om en fritstilling. Fordi de har familie og så videre, de skal tænke på, og fordi de går nedenom og hjem med dårlige nerver, hvis de skal se på det her hus og de chefer, som ikke kan lide dem mere. Jeg kan forstå alt det – men sådan har jeg det ikke,« siger Niels Lindvig.

Modsat langt størstedelen af de sindede medarbejdere i DR arbejder han derfor ufortrødent videre, selv om han er varslet fyret.

»Mine chefer prøver at lade, som om jeg ikke er her. De går forbi mig og kigger andre steder hen – men de er nødt til at gå forbi mig, for min plads er lige der, hvor de skal gå forbi. Ingen af dem har henvendt sig direkte til mig,« fortæller han.

Hvad lægger du i det?

»Jamen, jeg ved godt, hvordan de har det med det. For allerede da jeg fik overrakt min fyring, sagde min områdechef, at så kan du godt gå hjem indtil den første, hvor fyringen jo træder i kraft. Så sagde jeg ’nånå, er det så en bortvisning’? Nej, det var det ikke. Og eftersom jeg ikke er bortvist, har jeg ikke lyst til at gå hjem. For jeg kan jo godt lide mit arbejde,« siger Niels Lindvig.

Overvejer at føre sag mod DR

En anden årsag til, at han har fravalgt at forhandle en aftale om fritstilling på plads, er, at han dermed ville fraskrive sig muligheden for at føre sag mod DR for uretmæssig fyring. Og netop dét overvejer han at gøre.

»Jeg forbeholder mig ret til – hvis det kan lade sig gøre – at rejse sag mod DR. Fordi jeg synes, fyringen er ubegrundet og usaglig,« siger Niels Lindvig, som derfor er i dialog med Dansk Journalistforbund om mulighederne for at føre en eventuel sag.

»Jeg vil gerne føre sag om uberettiget fyring, aldersdiskrimination og muligvis politisk fyring. Men nu får vi se,« siger han.

Føler sig forpligtet til at bide sig fast

Umiddelbart efter den såkaldte sindet-dag i DR den 17. september, hvor medarbejderne blev varslet fyret, skrev 'Orienterings' medarbejdere en klage over fyringen af Niels Lindvig. Lindvig selv fortæller, at den opbakning, han har fået fra blandt andet kolleger og lyttere, har været med til at give ham mod på at tage kampen op.

»Der er blevet sendt masser af klager over min fyring til huset. Jeg har simpelthen fået helt sindssvagt meget opbakning fra folk rundt omkring. Og når folk gider ulejlige sig med det, synes jeg også, jeg har en forpligtelse til at bide mig fast i bordkanten og slås. Så jeg stikker ikke bare halen mellem benene,« siger Niels Lindvig.

Men er det alligevel ikke ubehageligt for dig at gå på arbejde, når du jo er varslet fyret?

»Jeg har ikke noget ubehag ved det overhovedet. Jeg har en relativt bred ryg, og mine kolleger er fantastiske. Det er klart, at jeg har et problem med min områderedaktør og min redaktionsleder. Men det behøver jeg ikke at lade mig gå på af – og det gør jeg så heller ikke,« siger Niels Lindvig.

Indsigelsesfristen er udsat 

Efter planen skulle Niels Lindvig, ligesom de øvrige fyringsvarslede DR-medarbejdere, have modtaget sin fyreseddel i sidste uge. Men det skete ikke. I stedet modtog han et nyt brev om, at han fortsat kan gøre indsigelse over fyringen indtil den 10. oktober.

»Der er ingen forklaring på, hvorfor jeg ikke fik min fyreseddel i sidste uge, eftersom jeg var sindet til at blive fyret den 1. oktober. Det forstår jeg ikke, og det gør min advokat heller ikke,« siger han.

I en mail til Journalisten forklarer underdirektør i DR HR Henriette Frandsen-Melau, at DR har forlænget Niels Lindvigs indsigelsesfrist:

”Generelt har vi søgt at give alle svar inden for fristen, men hvis man ønsker en konkret individuel begrundelse i stedet for den generelle, så kan fristen forlænges, fordi der bliver flere høringsrunder,” skriver hun.

DR: Afskedigelser er begrundet i den økonomiske situation

Hun afviser desuden at forholde sig til kritikken om, at fyringen af Niels Lindvig er ubegrundet og usaglig.

”Jeg kan ikke udtale mig om den enkelte sag," skriver Henriette Frandsen-Melau i sin mail til Journalisten.

Hun påpeger dog samtidig, at:

"Alle afskedigelserne er begrundet i den generelle økonomiske situation, og der er som udgangspunkt ikke individuelle begrundelser. Dette er både ifølge lovgivningen og efter aftale med de faglige organisationer i DR.”

Kommentarer
95
Kristian Wiese
06.10.14 12:46
Du er så sej, Niels Lindvig!
Du er så sej, Niels Lindvig!
Fremhævet af Journalisten
Marianne Lumbye
06.10.14 12:46
Hvor er det en dejlig, stærk
Hvor er det en dejlig, stærk - og berettiget!- reaktion! Hvor bliver jeg glad for at læse det! Der findes i øvrigt en underskriftsindsamling i protest mod fyringen af Niels Lindvig på http://www.skrivunder.net/niels_lindvig
Fremhævet af Journalisten
Holger Jepsen
06.10.14 12:58
Kunne godt tænke mig at få
Kunne godt tænke mig at få svar på, hvorfor han mener, fyringen er uberettiget og eventuelt politisk? Har I ikke spurgt ham om det?
Fremhævet af Journalisten
Tove Lodal
06.10.14 12:59
Det glæder mig at du tager
Det glæder mig at du tager kampen op, Niels Lindvig. Stærkt!
Fremhævet af Journalisten
Rainer Dannemare
06.10.14 13:23
Afskedigelsen skal
Afskedigelsen skal selvfølgelig være konkret begrundet. Når der er tale om DR kan man ikke lade være med at tænke på aldersdiskrimination.
Fremhævet af Journalisten
Maja Jensen
06.10.14 13:28
Sådan Niels Lindvig! Bliv ved
Sådan Niels Lindvig! Bliv ved med at bide dig fast. - vi kan slet ikke undvære en kapacitet som dig.
Fremhævet af Journalisten
Helle Schøler Kjær
06.10.14 13:32
Hep, Niels !
Hep, Niels !
Fremhævet af Journalisten
Tine Gybel
06.10.14 13:44
Dejligt at læse!

Dejligt at læse!
Får du brug for mere opbakning, Niels Lindvig, så laver vi en underskriftindsamling.
Fremhævet af Journalisten
Ole Blegvad
06.10.14 13:52
Godt kæmpet, gode EX-kollega
Godt kæmpet, gode EX-kollega -:)
Fremhævet af Journalisten
Annie Hedegaard
06.10.14 13:53
Pragtfuldt Niels....bare
Pragtfuldt Niels....bare fortsæt,der er temmelig mange der synes det er helt grotesk og står måbende overfor at kompetancerne,vide og i særdeleshed erfaring skal slettes fra DR.
Fremhævet af Journalisten
Jesper Uhrup Jensen
06.10.14 13:54
Det som er og bliver så
Det som er og bliver så mærkeligt med den sag er, at Niels Lindvig er så åbenlys en kapacitet og nyder enorm lytteropbakning. Det siger nok noget om chefer, der bare er chefer, men egentlig ikke har så meget begreb om det, de er chefer for!
Fremhævet af Journalisten
lars jørgensen
06.10.14 13:55
Min Helt. Som journalistisk
Min Helt. Som journalistisk fyrtårn - og objektiv moralsk politisk kompas. Hvis Lindvig på et tidspunkt får for meget, så er det selvsagt forståeligt. Men hver dag der går med Lindvig på arbejdet er en sejr for den fineste journalistik og oplysning. DR har med denne fyring virkelig sat sig selv i rampelyset for, hvorvidt man i DR arbejder på at få de mest saglig oplysende journalister renset ud. Personligt kan jeg ikke lade være med at se en mulig sammenhæng til fx Lindvigs dækning af arbejderklassens undertrykkelse i England og hans enormt oplysende indslag om 'tænketankenes' fuldstændig undergravende indflydelse på politik i UK og USA. Ikke lige frem indslag som gavner Liberal Alliance og Cepos - hvor sidstnævnte som bekendt er startet op af folk som Fog og Claus Hjort - begge dele økonomisk støttet af Saxo Bank, der er i gang med at propagandere for Ayn Rands vanvittige 'filosofi'. Der er skrevet en del bøger om Rands filosofi - og om hvordan hendes tanker har været stærkt medvirkende til dannelsen af det amerikanske samfund. Jeg er personligt ikke et sekund i tvivl om, at der er tale om en politisk fyring. Hvordan har Liberal Alliance og Venstre indflydelse i DR?
Fremhævet af Journalisten
Lone Theils
06.10.14 14:18
Har lige skrevet en mail til
Har lige skrevet en mail til Niels for at sige han er en helt. Til hans normale dr-mail og den er kommet tilbage. Håber det er fordi hans indboks er fuld og ikke fordi han er blevet slettet af systemet.
Fremhævet af Journalisten
Bjarne Jensen
06.10.14 14:28
Bak op om Niels Lindvig på
Bak op om Niels Lindvig på FaceBook: https://www.facebook.com/nielslindvig
Fremhævet af Journalisten
Peter Lykke-Olesen
06.10.14 14:31
Hold fast, Ludvig!
Hold fast, Ludvig!
Fremhævet af Journalisten
Ole Oxgren
06.10.14 14:35
Super dygtig journalist med
Super dygtig journalist med mands mod og hjerte! Kære forbund, vis gerne det samme og bak Lindvig op!
Fremhævet af Journalisten
Jens J. Arnum
06.10.14 15:04
Orientering er et af de
Orientering er et af de programmer, der har beholdt sendetiden og bibeholdt kvaliteten. Det skal især Niels Lindvig have tak for. Godt at vide, at kampen fortsætter, så vi lyttere får gode indslag forhåbentlig også fremover. Tak!
Fremhævet af Journalisten
Christian Brorsen
06.10.14 15:17
Vi har brug for
Vi har brug for personligheder som Niels Lindvig, der rager højt op over hvad DR ellers kan præstere for deres 3,7 milliard i årligt produktionstilskud. Det som overgår Niels Lindvig er overgået kultur og musikafdelingen i DR for længe siden. Vidende og originale medarbejdere udrenses til fordel for yngre medarbejdere der "makker ret" når ledelsen vil indføre nye koncepter som fedter for lytterne. Bliv hængende og giv ledelsen en lærestreg.
Fremhævet af Journalisten
Gretelise Holm
06.10.14 15:20
Så sejt!
Så sejt!
Fremhævet af Journalisten
Jens Loller
06.10.14 15:24
Uhrup har desværre nok fat i
Uhrup har desværre nok fat i noget
Fremhævet af Journalisten
Ilse Olsen
06.10.14 15:37
Skønt at de middelmådige
Skønt at de middelmådige chefer ikke kan lukke munden på alle. Håber du vinder sagen, Lindvig !
Fremhævet af Journalisten
Jan Augut Hillers
06.10.14 15:47
Det var en sjældent dejlig
Det var en sjældent dejlig nyhed. Du er sgu bare god, Niels - og et mandfolk der tager kampen op mod hoben af åndspygmæer i DR.
Jeg forventer, at du får al den støtte, du har brug for af DJ.

Enough is enough.
Fremhævet af Journalisten
Jørn Lybech
06.10.14 15:55
Hold ud, Niels Lindvig - om
Hold ud, Niels Lindvig - om ikke for andet så for drille ledelsen. De fortjener at skulle se dig hver dag og ha det dårligt med det!
Fremhævet af Journalisten
Anne-Marie Elmby
06.10.14 16:31
Lytter altid ekstra
Lytter altid ekstra interesseret, når Niels Lindvig udtaler sig.
Fremhævet af Journalisten
Anette Wolthers
06.10.14 16:55
Det er knagme godt gået -
Det er knagme godt gået - kunne du ikke også få Radiosymfoniorkestret til nægte at holde op med at spille!?
Jeg fik en chok, da jeg hørte, at Niels Lindvig var blevet fyret og tænke, at nu er Danmarks Radio da helt gået i selvsving. Bliv ved med at lave reportager og analyser, Niels Lindvig, så lytterne - inklusive undertegnede - har kvalitet at glæde sig over.
Fremhævet af Journalisten
David Bentow
06.10.14 17:23
Dejligt fortsat at kunne høre
Dejligt fortsat at kunne høre en så kompetent, vidende og begavet journalist på P1. Uden at kende forholdene på redaktionen virker det umiddelbart besynderligt, at der skulle være lødige argumenter for at fyre et journalistisk fyrtårn som Niels Lindvig. Og Lindvigs reaktion viser jo også tydeligt, at det er en journalist der bider sig fast, og ikke giver op.
Fremhævet af Journalisten
Anne Grete Jørgensen
06.10.14 17:26
Du er stærk Niels. Den
Du er stærk Niels. Den behandling har du ikke fortjent. Jeg ønsker dig held og lykke
Fremhævet af Journalisten
Michael Abildgaard
06.10.14 17:46
Kæmp til det sidste ord er
Kæmp til det sidste ord er sagt i den sag
Fremhævet af Journalisten
Kenn Schoop
06.10.14 18:07
Niels Lindvig forener en
Niels Lindvig forener en faglig og saglig indsigt med et velgørende twist kritisk humanisme. Begge dele noget som er en stigende mangelvare blandt DR's journalister i almindelighed og chefer i særdeleshed.
Fremhævet af Journalisten
Jan August Hillers
06.10.14 18:16
Og i denne sag kan vi meget
Og i denne sag kan vi meget vel have det klassiske og uheldige, at der blandt et medlems modparter også er medlemmer af DJ???!
Fremhævet af Journalisten
Bodil Rohde
06.10.14 18:34
Tak Niels Lindvig - vi har
Tak Niels Lindvig - vi har alle i den grad brug for en modig journalist.

Venlig hilsen
Bodil Rohde
Fremhævet af Journalisten
Russel Marks
06.10.14 18:51
Fedt at han tager kampen. Men
Fedt at han tager kampen. Men kunne som Holger Jepsen længere oppe også godt tænke mig at vide hvorfor han mener, fyringen er uberettiget og eventuelt politisk? Har Journalisten ikke spurgt ind til det?
Fremhævet af Journalisten
Jeppe Villadsen
06.10.14 18:52
Jeg er bare - helt egoistisk
Jeg er bare - helt egoistisk - glad for ikke, foreløbig, at skulle undvære en af P1's bedste stemmer. Hvis ikke man er klar over det, fortjener man altså ikke ledelsesansvar. Tak til dig, Niels!
Fremhævet af Journalisten
Michael Kjærgård
06.10.14 19:05
Men hvad siger DJ? Er der
Men hvad siger DJ? Er der fugls føde på en sag om 'uberettiget fyring, aldersdiskrimination og muligvis politisk fyring' og hvad har vi? DJ råder over den fremmeste fagretlige ekspertise, hvorfor får vi ikke ordentlig besked?
Fremhævet af Journalisten
Lotte Bilberg
06.10.14 19:19
Håber, DJ vil bevise sit værd
Håber, DJ vil bevise sit værd, Niels Lindvig. Og ikke stikker dig en plade om kun at ville føre de sager, som de på forhånd vurderer at kunne vinde.
Fremhævet af Journalisten
Kim Sagild
06.10.14 19:25
Det er det eneste rigtige at
Det er det eneste rigtige at gøre. N.L. Har styrken, viljen og opbakningen.
Det er så vigtigt at 'cheferne' får et kompetent modspil.
Fremhævet af Journalisten
HAnne MAtthiesen
06.10.14 19:26
Godt gået Niels Lindvig!
Godt gået Niels Lindvig! Elsker mennesker, der ikke bare holder kæft og makker ret - men tværtimod taler HØJT om hvor skoen trykker!
Fremhævet af Journalisten
Alexandra Krautwald
06.10.14 19:39
Tyder på endnu et eksempel på
Tyder på endnu et eksempel på skidt ledelse.
Suk !
Fremhævet af Journalisten
Henrik Kastenskov
06.10.14 19:40
Med fyringen af Niels Lindvig
Med fyringen af Niels Lindvig har DR bevist, at man i jagten på seer- og lyttertal sætter et lighedstegn mellem 'ungt' og 'godt' - selv på P1.
'Relevans', 'indsigt', og 'kontekst' skæres bort til fordel for en her-og-nu journalistik uden dybde endsige perspektiv.
Kære DR: I et hav af fordummelse, tåbelighed og irrelevans vælger I at skære i kernen af det, der giver Public Service begrebet mening ved at fyre en femstjernet kapacitet som Lindvig. Siden hvornår har Gustav, Linse og Amalie eller for den sags skyld X Faktor givet noget af værdi til den offentlige diskurs? Siden hvornår er formidling af dumhed blevet et mål i sig selv for DR?
Fremhævet af Journalisten
Elmer Pedersen
06.10.14 19:49
Sejt gået, gid andre vil gøre
Sejt gået, gid andre vil gøre op på samme måde....Så klø bare på Niels Lindvig. Du har med garanti masser af opbakning blandt journalister og ikke mindst blandt os lyttere fra P1 Orientering. I øvrigt er dette vanvid jo spredt udover hele landet, hvor bl.a. uduelige chefer opfører sig aldeles vanvittigt
Fremhævet af Journalisten
Hanne Nimskov
06.10.14 20:14
Kære Niels Lindvig ! Vi er
Kære Niels Lindvig ! Vi er mange der er bag dig, både som kollegaer og glade lyttere! Du er noget af det mest saglige, dygtige og enormt reelle man kan møde blandt journalister! En sjælden en af slagsen, skulle jeg mene...mangen nyuddannet journalist-spire kunne lære meget af dig, hvis de gad! Nok om det - du har fuld opbakning fra rigtig mange af os, der simpelt hen ikke fatter, hvad DR har gang i! SHAME ON YOU - DR LEDELSE!
Fremhævet af Journalisten
Jørgen Dragsdahl
06.10.14 20:19
God kamp Niels
God kamp Niels
Fremhævet af Journalisten
erling lyngholm jakobsen
06.10.14 20:24
Vanskeligt at supplere de
Vanskeligt at supplere de mange indsigtsrige kommentarer, der hidtil er skrevet, men hvis man dog bare ville prioritere fordybelse, indsigt og kvalitet højere end overfladisk poppet overfladiskhed. Ønsker dig super medvind i din kamp, Niels!
Fremhævet af Journalisten
Stephen Mathiasen
06.10.14 20:28
Jeg måtte idag lukke for
Jeg måtte idag lukke for orientering, fordi der var en anden journalist end Niels Lindvig der var på fra Sydamerika. I den grad savnede jeg Lindvigs ekspertise og formidlings evne, så det var godt nok en glædelig nyhed at erfare, at Niels Lindvig ikke bare trækker sig uden kamp. Vi er mange, der ønsker dig held og lykke på baggrund af alt det, du har givet os i årenes løb af velafbalanceret og skarpsindig journalistik, og vi vil ikke undvære dig i fremtiden!
Fremhævet af Journalisten
Carsten Legaard
06.10.14 20:48
Hvis Dansk Journalistforbund
Hvis Dansk Journalistforbund har bare en tiendedel af Lindvigs format, fører de sagen uden forudgående kølige kalkuler. Iøvrigt synes jeg at det snart må være tide med en dansk Huffington Post. Der er masser af kvalificerede fyrede at tage af, og lige så mange fastansatte er parate til at forlade den forliste arbejdsglæde frivilligt ...
Fremhævet af Journalisten
Hanne Lærke Sommer
06.10.14 20:55
Du har min dybeste respekt og
Du har min dybeste respekt og anerkendelse!
Bare Anja Bo havde gjort det samme. Hende savner jeg :-(
Fremhævet af Journalisten
Peter Ausum
06.10.14 20:56
Skammeligt at DR forvalter
Skammeligt at DR forvalter sine midler så banalt og inkompetent..
Der burde i stedet fyres blandt disse ansvarlige
http://politiken.dk/kultur/medier/ECE2415677/dr-har-moerkelagt-eurovision-2014/
Havde Euro-Vision været henlagt til Herning havde der med garanti været et gedigent overskud - og dermed sikkert også Underholdningsorkester og Niels Lindvig i mange år endnu ;-)
Fremhævet af Journalisten
Jesper Nielsen
06.10.14 21:00
Hej Niels Lindvig !

Hej Niels Lindvig !
Hvis jeg kan være med til at gøre din sag stærkere så har du min uforbeholden støtte både fordi jeg synes du har ret og fordi jeg husker dig som en helt igennem fantastisk person. Det er jeg sikker på de mindst 25 år ikke har ændret på.
Mvh Jesper
Fremhævet af Journalisten
trine Jakobsen
06.10.14 21:12
hold ud, godt at du holder på
hold ud, godt at du holder på dit.
Har altid lyttet med stor interesse på dine reportager
Fremhævet af Journalisten
Peter Vedel
06.10.14 21:36
Jeg har altid glædet mig over
Jeg har altid glædet mig over at høre din stemme i radioen. De fleste speakere virker så ligegyldige i mine ører, men du har altid fået mig til at spidse ører.... P1-ledelsen lader til at være aldeles inkompetent!
Fremhævet af Journalisten
Paul Becker
06.10.14 22:37
Der er ingen som helst
Der er ingen som helst fornuft i, hvad P1 - ledelsen foretager sig. Min elskede P1-morgen er fx pist borte, og det samme er jeg naturligvis. Held og lykke med at få fat de yngre (ukritiske?) lyttere, I ønsker jer. For nu søger vi voksne andre steder hen. Dvs så længe Lindvig bliver, bliver vi naturligvis hængende til hans indslag...
Fremhævet af Journalisten
lis bølling
06.10.14 22:59
Stærkt - Lindvig !!!

Stærkt - Lindvig !!!

Det er ikke en god tanke at der måske også er politik i sagen, det ligner det i hvert tilfælde for Anja Bo.

Fremhævet af Journalisten
Anja Dybris
07.10.14 07:05
En god faglig kamp, Niels
En god faglig kamp, Niels Lindvig. :-)
Samtidig med at forbundet - og forbundsmedlemmerne - støtter Niels Lindvig, kunne samme tage fat i DRs (og nævnte CEPOSs) store forbrug af gratis praktikanter.
Der er kun to universitetsuddannelser, der har krav om praktik - og det er selvfølgelig lønnet praktik. Det oplyser fuldmægtig Mark Neumann, Center for jura, Styrelsen for Videregående Uddannelser i Uddannelses- og Forskningsministeriet (som det hed i februar 2014).
To andre universitetsuddannelser kan forlænges med praktik (fødevarer- og ernæring og biblioteks- og informationsvidenskab).
Alle andre ulønnede praktikforløb forlænger den studerendes uddannelse - imod lovgivernes hensigter.
Det vil sige, at DR, CEPOS og de hundredvis af andre arbejdspladser, der har et stort forbrug af gratis praktikanter fra mange typer videregående uddannelser, får et indirekte statstilskud. Den studerende skal leve af SU, mens vedkommende er i praktik. Den studerende skal måske oven i købet ud på arbejdsmarkedet, når SU-klippene slipper op, og dermed kommer den studerende til de facto at betale for at udføre arbejde, der er gratis for 'praktikstedet'.
De enkelte universiteter kan tilrettelægge projekter af typisk en til tre måneders varighed som en del af uddannelsen og skal sikre det uddannelsesmæssige indhold. Men kun én arbejdsplads ud af 100 i de annonceringer efter praktikanter, jeg har set, tilbyder en uddannelsesplan og praktik under et halvt år.
Fremhævet af Journalisten
Leif Carlsen
07.10.14 07:33
Supersejt. Det kan næsten
Supersejt. Det kan næsten ikke ende med andet end en tilbagetrækning af fyringstruslen. Rundt omkring i landet findes der masser af kolleger, som er i samme alders- eller på anden vis diskriminerede situation, som bøjer nakken og tager imod den "frivillige fratrædelsesordning", og som nærmest går bukkende og skrabende ud ad bagdøren, men det er selvfølgelig også de færreste, hvis arbejde har så stor offentlig bevågning og anerkendelse som i Lindvigs tilfælde, mens der givetvis vil være andre blandt de fyrede DR-medarbejdere, hvis forsvinden ingen vil bemærke, så her har DR-ledelsen for alvor pisset i nælderne.
Fremhævet af Journalisten
Paul Patrick Cullen
07.10.14 08:15
Som herboende Irer, har jeg
Som herboende Irer, har jeg altid beundrede Niels Lindevigs faglige kompetance og enorme viden om især mit hjemland. At videregive den viden uden nogenside at falde i klicheer er en sjælden evne. Jeg kan ikke kom i tænke om en anden dansk journalist som jeg har mere respekt for eller kan nå ham til ankelsokkerne. Hver gang jeg hører hans stemme er jeg nødt til at skrue op for radioen for alt hvad han fortæller er værd at høre på. Kvalitets journalism er blevet en mangelvare i de her tider. Det er intet mindre end en skandale fra DRs side at han er blevet fyret!
Fremhævet af Journalisten
Teddy Gehrke
07.10.14 08:31
Sparerunderne har i årevis
Sparerunderne har i årevis været anvendt til også at komme af med bøvlede og dyre medarbejdere, som passer deres arbejde på en måde, så de aldrig kommer i nærheden af en skriftlig advarsel. Arbejdsgiverne har således haft frit lejde til at gennemføre lige så mange ubegrundede opsigelser, som det har passet dem. Det bliver spændende at se, hvordan DR vil begrunde, at netop Lindvig skal en tur ud gennem torpedorøret. Hvad er "sindet" i øvrigt for et ord? Et mere politisk korrekt udtryk for prikkerunde?
Fremhævet af Journalisten
Henri Nielsen
07.10.14 09:22
stærkt gået Niels, hvis nogen
stærkt gået Niels, hvis nogen skal fyres pga. økonomiske årsager, hvad så med den kvindelige generaldirektør hun er nemlig ikke sin stilling vær.
Fremhævet af Journalisten
Anne-Marie Schøndorff
07.10.14 09:39
Vil bare bakke dig op, kære
Vil bare bakke dig op, kære Niels Lindvig. Selvom DR måske slet ikke fortjener dig!
Fremhævet af Journalisten
Rolf Jonshøj
07.10.14 09:52
Jamen, er DR da blevet
Jamen, er DR da blevet splittergale ? Niels Lindvig har en formidabel indsigt i de mest forskelligartede områder - har nogen nævnt hans viden om Norden ? - og han omsætter den til indslag, der drøner lige ind på lystavlen i et sprog, der klinger skønt af humør, energi og lune. Niels Lindvig er netop en af de medarbejdere, der har formået at give P1 en bredere appel. DR burde holde fast i ham med hænder og fødder i stedet for at smide guld på gaden. Jeg håber, det lykkes for dig, Niels !
Fremhævet af Journalisten
Dennis Kjeldsen
07.10.14 11:36
Efter at have læst artiklen
Efter at have læst artiklen giver det i min optik endog rigtig god mening at tage kampen op... held og lykke:-)
Fremhævet af Journalisten
Søren Rathje
07.10.14 16:02
Der er for mange excel-ark i
Der er for mange excel-ark i DR, for mange kolde hænder og hoveder. Respekt til Lindvig - du står godt i blæsten som en eg!
Fremhævet af Journalisten
hans dal
07.10.14 18:28
Hold ud Lindvig og lad os få
Hold ud Lindvig og lad os få en retssag, så vi kan få gjort op med DR´s elendige prioriteringer.

Hans Dal
Fremhævet af Journalisten
Louise Høst
07.10.14 19:17
Stærkt! Og respektaftvingende
Stærkt! Og respektaftvingende.
Fremhævet af Journalisten
Elisabeth Rygård
07.10.14 20:10
Stærkt, Niels Lindvig! Håber
Stærkt, Niels Lindvig! Håber du bliver ved!
I følge Lasse Jensen i sidste ' Mennesker og Medier' har DR ledelsen brugt
lejligheden til at fyre hele videns- og erfaringsdelen i DR, passer
med din og andres bliven 'fritstillet'. Og med DR-ledelsens forsøg
på endelig at få knækket nakken på 'Orientering', der må være
en torn i øjet på alle populistisk tænkende. i følge DR ledelsen skal
' ORIENTERING' derfor omlægges til 'dagsaktuel'. Fra nu af skal
programmet sætte ' dagens begivenheder i perspektiv' - på de to timers
research, der så vil være til at gøre det...
Hvis man ønsker et indblik i de selvmodsigelser og det ' nysprog' ledelsen
benytter sig af for at bortforklare dette angreb på kvalitet, så genlyt det nye
'Mennesker og medier' - i et længere interview forklarer en i ledelsen her,
hvorfor det 'dagsaktuelle' vil såkaldt ' fremtidssikre' DR.
Man skulle tro man lyttede til SELSVING.
Fremhævet af Journalisten
Karsten Nielsen
07.10.14 22:24
Fin opbakning til Niels. Skal
Fin opbakning til Niels. Skal vi ikke give en haand til de 100 andre, der ogsaa blev prikket! De traenger maaske mere til opmuntring...
Fremhævet af Journalisten
Anne Marie Søndergaard
08.10.14 10:00
Min gamle fransklærers bror
Min gamle fransklærers bror kan man ikke bare fyre ! Niels LIndvig, du er en fryd at lytte til pga din stemme, den underspillede humor, masser af viden og intelligens og åbenbart også kampgejst. Total respekt for det. Tak fordi du forsætter, hils Kaj og hellere en af dig end 10 djøfere.
Fremhævet af Journalisten
Torben Nimb Isling
08.10.14 16:08
Niels Lindvig er simpelthen
Niels Lindvig er simpelthen så tæske sej. Så er der da lykkeligvis stadig fede indslag i vente.
Fremhævet af Journalisten
Lisbeth Petersen
08.10.14 17:49
Enig, Karsten Nielsen. Stor
Enig, Karsten Nielsen. Stor respekt og held og lykke til Niels. Og så ville det klæde dette forum også at give udtryk for opbakning til ikke alene de øvrige DR-fyrede, men også alle de andre kolleger, som hver dag mister arbejdet, lønnen, dagpengeretten og så videre på grund af fyringer, nedskæringer, sygdom, alder, manglende ordrer, overbefolkning i branchen, you name it..!
Fremhævet af Journalisten
Ole Rensbro
08.10.14 18:12
Det er blevet alt for nemt at
Det er blevet alt for nemt at fyre folk, der har været ansat længe,
så flot Niels, at du bliver der og kæmper videre, det er lige meget med dine chefer, det er trods alt os andre som støtter dig og det er os som betaler licens til DR 1.
Fremhævet af Journalisten
Kim Winther
08.10.14 20:24
Kære. Niels Lindvig! Mine
Kære. Niels Lindvig! Mine ører var ved at falde af, da jeg hørte, du var fyret! Jeg mener journalistforbundet skal køre den sag med alt, hvad vi har. Efter min mening findes der ingen saglig begrundelse for din opsigelse!
Vh
Kim Winther
Fremhævet af Journalisten
Kåre Kidall Rysgaard, datajournalist, Analystik.dk
09.10.14 13:06
Dejligt at høre dig i radioen
Dejligt at høre dig i radioen stadigvæk. Har altid været begejstret for din saglige og fortællende stil. Håber ikke du forsvinder fra DR.
Fremhævet af Journalisten
Annie Nicolaisen
09.10.14 13:56
Hasta la Victoria siempre
Hasta la Victoria siempre (Che Guevara).
Jeg nyder dit vid og formidling om bl.a. Sydamerika, hvor jeg sidder nu.
Det må ikke lykkes DR at smide din indsigt ud med badevandet, hvis der altså stadig er midler til rindsende vand
Kamphilsner fra
Annie Nicolaisen
Fremhævet af Journalisten
bent øberg
09.10.14 14:24
flot flot.. keep on
flot flot.. keep on
Fremhævet af Journalisten
Ole Carsten Rasmussen
09.10.14 15:31
Det er vist på tide, at
Det er vist på tide, at Journalisten portrætterer rækken af uduelige DR-chefer, der har hovedansvaret for den voksende mængde gylle, dette medie lukker ud.
Ole Carsten Rasmussen
Fremhævet af Journalisten
Bjørn Tving Stauning
09.10.14 15:55
Ofte kan man høre P1 samtidig
Ofte kan man høre P1 samtidig med at man vasker op eller skræller kartofler. Men når Lindvig er igennem bliver alt andet sat på stand by, fordi man ikke ville gå glip af hans store faglige indsigt og det formfuldendte, elegante sprog. Det er kreperligt at P1 nu forsøger sig med en overfladisk revolverjournalistike nyhedsformidling med tilfældige fjolleværter og uforberedte telefondebattører, der lige er holdt ind til siden på motorvejen for at præsentere en uigennemtænkt holdning i forbifarten.
Fremhævet af Journalisten
E. Trier Hansen
09.10.14 15:56
Lindvig. Kanon-opbakning
Lindvig. Kanon-opbakning herfra. Herligt fortsat at høre dig i orientering.
Fremhævet af Journalisten
Preben M. Espenhein
09.10.14 18:49
Det er sørme stærkt gået,
Det er sørme stærkt gået, Niels Lemvig ! Bravo.
Fremhævet af Journalisten
Torben Kragh
09.10.14 18:54
Som lytter er det blandt
Som lytter er det blandt andre dig Niels, der med din enorme indsigt og indlevelse får lyttere til P1 og Orientering - og som ikke bare som Peter Viggo Jacobsen sagde så flot blot læser op af en eller anden rapport.
Som fagligt aktiv: held og lykke med din kamp. Hvor er det befriende, at en fyret ikke bare dukker nakken men vælger at tage kampen op.
Og til sidst: Hvilke DJ-medlemmer har som chefer været med til beslutningen om end kun indirekte? De hører ikke hjemme i forbundet!
Fremhævet af Journalisten
Svend Thaning
10.10.14 08:29
Ja - hvad skal man sige.
Ja - hvad skal man sige. Dygtighed tæller tilsyneladende ikke længere. Jeg er en trofast lytter af programmet, og hvad sker der nu med Latinamerika, som Lindvig også dækker dygtigt. Jeg er rasende både som lytter og som kollega i branchen. Keep up the good work, Niels Lindvig.
mvh.
Svend Thaning
Fremhævet af Journalisten
Jette rantorp
10.10.14 12:25
Kære Niels,

Kære Niels,
Et stort skulderklap, et kys på kinden og et håb om, at din kamp må lykkes, fra en gammel klassekammerat.
Fremhævet af Journalisten
Jens Gammelgaard
10.10.14 13:08
DR har brugt 197 millioner
DR har brugt 197 millioner kroner på en sangkonkurrence. Hvor mange hundrede år kunne de penge ikke have givet Niels Lindvig bag mikrofonen?
Hold mod og damp oppe. Og hold galden flydende.
Fremhævet af Journalisten
Hans Erik Avlund Frandsen
10.10.14 13:11
Som mangeårig lytter slutter
Som mangeårig lytter slutter jeg mig til: det er en skandale at fyre Niels Lindvig, hvis grundighed, indsigt og formidlingsevne er en sjælden vare og et lyspunkt midt i al den pludrejounalistik dr mere og mere disker op med
Fremhævet af Journalisten
Finn Bjerrehave
10.10.14 13:39
Kære Niels Lindvig, under
Kære Niels Lindvig, under Scotlandsafstemningen, manglede jeg din indsigt, og jeg forstår nu hvorfor, og kan som trofast P1 Orienterings lytter, kun tilføje den kvalitet som altid prægede dine kommentaer, og jeg ønsker dig fuld støtte i kampen om at orientere os trofaste lyttere, hvor du endda er den sidste af den gamle stab fra orienteringsredaktionen.
Danmark er i denne tid udsat for urimelige sparerunder, netop pengene skal bruges på vanvittige krige, som et helt Folketing deler, og regningen skal betales.
Måske et job hos 24/7 Held og arbejde Finn Bjerrehave Vig
Fremhævet af Journalisten
Carsten Clante
10.10.14 14:11
Hej, Niels: som gammel
Hej, Niels: som gammel Orienteringskollega (tilbage i firserne under Hans Jørgen Stadsing) og som en stor beundrer af dine kommentarer og reportager gennem årene skal du vide, at jeg støtter dig i din kamp og sejhed og håber,
at DR da for fanden får tænkt sig om en ekstra gang før de slipper en af deres bedste medarbejdere
Fremhævet af Journalisten
Henning Kjær
10.10.14 23:04
Det er flot Niels Lindvig, at
Det er flot Niels Lindvig, at du ikke bøjer dig for urimeligheder men bliver ved med at servicere os lyttere en tid endnu. Jeg vil savne dine vidende kommentarer.
Din fyring virker urimelig og som fremstår som typisk aldersdikrimination. Det vil ganske vist blive benægtet i al evighed, men vi er jo ikke dumme. Mange ledere tror det er omkostningsfrit at fyre ældre og vidende medarbejdere som dig, fordi det er praktisk for dem, men bureaukraterne vinder desværre som regel. Men hold fast så længe du orker, Vi andre vil savne dig i radioen, men indtil da glædes vi os hver gang vi hører dine indsigtsfulde analyser .
Fremhævet af Journalisten
Lis Hansen
11.10.14 12:34
Kære Niels Lindvig. Tak,
Kære Niels Lindvig. Tak, fordi du - som en af de eneste - tager kampen op mod et mere og mere fordummende og spytslikkende DR - så stærkt!
Fremhævet af Journalisten
Claus Vilhelmsen
11.10.14 14:44
Jeg håber, du vinder sagen.
Jeg håber, du vinder sagen. Dels fordi jeg vil savne dine kompetente analyser, og dels fordi det er alt for nemt at fyre folk, der har været med i mange år. Aldersfascismen må stoppes.
Fremhævet af Journalisten
Jesper Bay Jacobsen
12.10.14 14:44
Bare lige for at lægge en
Bare lige for at lægge en moralsk støttebillet ind, da andre på glimrende vis allerede har nævnt, hvorfor du er en af dem, der mindst kan undværes i DR. Må den sunde fornuft endelig sejre!
Fremhævet af Journalisten
Ulla Højsgaard
13.10.14 16:28
Orienterings medarbejdere
Orienterings medarbejdere opfatter jeg som DRs journalistiske superelite. Saglige, indsigtsfulde og troværdige - oven i købet taler de alle et ordentligt dansk. Niels Lindvig har sin specielle plads på holdet, og for os trofaste orienteringslyttere er det ufatteligt, at man har råd til at spare på et program og medarbejdere som på fornemste vis repræsenterer public service begrebet. Sig undskyld DR og spar i stedet på den letbenede underholdning.
Fremhævet af Journalisten
Yvonne Falding
13.10.14 17:32
Åh nej. Ikke Niels Lindvig,
Åh nej. Ikke Niels Lindvig, Tage Baumann og alle dem, der gør P1 og Orientering værd at lytte til. Gå til den, Niels!! Lad DR spare på alt det gennemsnitlige smalltalk, der vinder frem alle vegne. Du er allerede savnet i Orientering Søndag, så det går rigtigt skidt med DRs prioriteringer.
Fremhævet af Journalisten
Anne Behr
14.10.14 08:08
DR's menneskesyn bliver
DR's menneskesyn bliver tydeligt!Sådan behandler man ikke mennesker!!!!! Hverken Lindvig, hans kolleger eller os lyttere. Mange gode, vrede ord er blevet sagt - også om DR's politik, der ender med, at DR afvikler sig selv ved at fyre de bedste og dermed mister sine gl. trofaste lyttere. Vi slukker frustreret, når de gode P1 og P2-programmer igen er fyldt op med fjant og fnis - for at lokke de unge til (sic!) - og der ikke mere er plads til seriøsitet, oplysning, og dybdeborende journalistik.
Vi kan ikke undvære Niels Lindvig, der med sin kritiske sans giver os et andet syn på verden end set gennem USA's briller. Hvem står til ansvar overfor befolkningen ved denne massakre?
Fremhævet af Journalisten
jørgen jakobsen
16.10.14 11:47
Tak Niels Lindvig - vi har i
Tak Niels Lindvig - vi har i den grad brug for en modig journalist.
Fremhævet af Journalisten
Viveca Tallgren
23.10.14 18:49
Jeg ved ikke, hvad der går af
Jeg ved ikke, hvad der går af Danmarks Radio, men at fyre en reporter som Niels Lindvig, er da rent ud sagt hul i hovedet. Hans reportager om Latinamerika og også den angelsaksiske verden er på højeste niveau.
Fremhævet af Journalisten
Ulla Frøding
03.11.14 09:25
Jeg støtter op om protesten.
Jeg støtter op om protesten.
Fremhævet af Journalisten
Tonny Mortensen
12.11.14 10:12
Er der noget nyt i
Er der noget nyt i fyringssagen mod Niels Lindvig ?. Jeg kan ikke lide at der er så stille - gryden skal holdes i kog !!!. Ledelsen skal sgu ikke have lov at hvile på laurbærrene . Det er for nemt og bekvemt blot at tie problemet ihjel og ignorere de mange protester fra Orienterings lyttere , over den skændige handling fyringen af Niels Lindvig er udtryk for. Måske håber ledelsen på at problemet forsvinder hvis man holder sig for øjne og ører. Men HUSK, Danmarks Radio er hele Danmarks og lytternes radio - ikke ledelsens !!!. Derfor skal ledelsen tage kritikken alvorligt og ikke stikke hovedet i busken.
Fremhævet af Journalisten