Fynske journalister driller medier med københavneri

De landsdækkende danske medier henvender sig ofte til et københavnsk publikum med københavnske historier. Det er, som om københavneriet er på fremmarch, mener en af journalisterne bag P4 Fyns ”københavneralarm”  

”Vågn nu op derovre. Der foregår altså også noget uden for København”. Sådan lyder opråbet i radioen i på P4 Fyn, når de driller landsdækkende medier med, at de er lidt for københavnske og glemmer, at langt de fleste danskere bor og lever i provinsen.

En af folkene bag den såkaldte ”københavneralarm” er vært på DR Fyn Jesper Borup. Han siger, at københavneri ikke er et nyt fænomen.
»Men det er, som om det er i fremmarch i de her år. Nu har vi et redskab til at sætte det på dagordenen – men med et glimt i øjet,« siger Jesper Borup.

Indslagene bliver præsenteret i radioen med en sirene og sange, der hylder København. Københavneralarmen har kørt i omkring seks måneder, og P4 Fyn har bragt omkring 20 eksempler på københavneri i medierne.

På Twitter og Soundcloud optræder drillerierne under hashtagget #kbhalarm. 

Københavnsk overrepræsentation

Hvad er problemet med mediernes dækning?

»Vi har hver vores rolle i det her land – de københavnske, fynske og jyske medier. Men nogle af de københavnske medier overspiller deres rolle og overdriver vigtigheden af København. Jeg har selv lavet landsdækkende radio i København, og jeg kender godt automatpiloten med, at hvis det sker i København, så er det vigtigt,« siger Jesper Borup.

Han mener, at historier om københavnske forhold ryger ud i de landsdækkende medier, fordi journalisterne selv bor i København.

»Det giver en overrepræsentation af stof fra København og en underrepræsentation af resten af landet. Det er den alvor, der ligger i det,« fortæller han.

Driller DR2-trailer

P4 Fyn har blandt andet taget gas på en DR2-trailer, hvor værterne Jens Olaf Jersild, Bente Dalsbæk, Anne Sophie Hermansen og Clement Kjersgaard kører taxa gennem et aftenmørkt København.

»De bor i København, de kører taxa i København, og de kigger ud på København,« siger Jesper Borup.

Men Clement Kjersgaard har jo masser af gæster fra provinsen i sine programmer. Er det ikke lige meget, hvor de kører rundt i traileren?

»Jo, det er ligegyldigt, og det ser fedt ud på tv. Men når man lægger det oven i hinanden, viser det en tendens til, at man ser verden fra København,« mener Jesper Borup.

Clement Kjersgaard har jo for eksempel ikke kun københavnske gæster i studiet?

»Det er sandt. Men når man debatterer noget, som ikke foregår i København, så bliver det gjort til noget særligt, at det ikke foregår i København, men ude i ’udkantsdanmark’,« siger Jesper Borup.

Tak fra ALT for Damerne

Et andet eksempel, I har taget op, er ALT for Damerne, der bragte en artikel om Odense, hvor billederne var en isvaffel og en skovsø. Hvad er der galt i det?

»ALT for Damerne sælges i kiosker i hele landet, også på Fyn. Hvis man er et moderne dameblad, skal man præsentere andre ting fra Odense, hvis man vil lave en aktuel reportage. Det lignede klip fra en gammel guidebog. Du ville aldrig bringe den slags billeder i en artikel om nutidens København,« siger Jesper Borup om kritikken, som ALT for Damerne takkede for. Bladet er altid interesseret i tips til, hvad man kan opleve i Odense, skrev bladet på Facebook.

I har også været efter 'Presselogen' på TV 2 News, fordi de ikke diskuterede den jysk-fynske avisfusion mellem Jyske Medier, Fynske Medier og Syddanske Medier i september. Men hvilken debat kunne den fusion have rejst?

»Man kunne bare have ringet til folk uden for København og spurgt, hvad der var interessant. Hvis Politiken eller Berlingske var med i en fusion, ville det have været helt utænkeligt, at det ikke var nævnt.«

'Presselogen' valgte DR's nedskæringer

Redaktør på 'Presselogen' Dorte Lind siger, at når 'Presselogen' ikke behandlede den jysk-fynske mediefusion, var det, fordi hele programmet netop den søndag i september 2014 handlede om den store sparerunde i DR.

»Vi kunne ikke finde den kritiske medievinkel på fusionen. De artikler, der var, var meget positive.«

Til sammenligning berørte DR's spareplan alle danskere, siger hun.

Ville I ikke have gravet mere efter en kritisk vinkel, hvis det var JP Politikens Hus og Berlingske Media, der var fusioneret?

»Det tror jeg ikke. Ikke på en uge, hvor der var den her historie. Vi prioriterede DR's spareplan, fordi den havde konsekvenser for journalistikken i DR.«

Som råd til journalister i København, der gerne vil undgå københavneri, siger Jesper Borup, at det handler om at se ud over bygrænsen:

»Hold mere øje med nyhedsstrømmen uden for København, og tag den lige så alvorligt som den i København. Den er væsentlig for 4/5 af den danske befolkning,« siger han.

På DR Midt & Vest oplyser journalist Knud Lind, at man også går med planer om at lave et fast element om københavneri i radioen efter nytår.