search

Forslag om øget kontrol med luderjournalistik

Problemet med luderjournalistik i lokale ugeaviser er så stort, at der bør nedsættes presseetiske mini-komitéer med lokale DJ-medlemmer i hver kommune.

Problemet med luderjournalistik i lokale ugeaviser er så stort, at der bør nedsættes presseetiske mini-komitéer med lokale DJ-medlemmer i hver kommune.

Det mener Jakob Fälling, redaktør på Vestegnen, som i det seneste nummer af Journalisten gør rede for en klage til Forbrugerombudsmanden over truslen fra luderjournalistik og skjult reklame i lokalaviser.
Konkurrencen mellem det stigende antal gratismedier betyder, at annoncørerne har for let ved at få redaktionel omtale, mener han. Derfor skal komiteerne registrere og rapportere om uregelmæssigheder i de lokale ugeaviser.

»Problemet smitter. Når en avis sælger ud, følger de andre efter i jagten på annoncerne,« siger Jakob Fälling, der har oplevet, at en konkurrerende avis gav en hel sides gratis redaktionel dækning til en annoncør, som Fälling selv havde afvist at omtale i spalterne.
Henrik Rath Paulsen, formand for Distriktsbladsgruppen i DJ, bakker op om tanken med lokale mini-komitéer:
»Det er en god idé. Jo mere overblik, jo bedre. Lad os få eksemplerne frem i lyset,« siger Henrik Rath Paulsen, der også er tillidsmand i De Berlingske Lokalaviser.
»Jeg synes, man skal holde fanen for journalistisk integritet højt. Vi skal huske, at vi er et medie, der lever af annoncer. Men det skal ikke sniges ind, og vi skal ikke udvande avisen.«
Claus Iwersen, faglig konsulent i DJ med ansvar for blandt andet distriktsaviserne, genkender problemstillingen:
»Når jeg er til møder med distriktsbladsgruppen, er sammenblandingen af annoncer og journalistik altid et tema. Journalisternes ønske om at lave en sober journalistik kolliderer med annoncefinansieringen,« siger Claus Iwersen, der vurderer, at den nye generation af journalister siger mere fra.
»Jeg tror, at andelen af uddannede journalister på distriktsbladene stiger. De sætter øget fokus på journalistikken, og derfor hører vi om flere sager.«

 

Kommentarer
1
Jacob Larsen
05.09.07 18:49
Et nyt og aktuelt eksempel

Et nyt og aktuelt eksempel på, hvordan lokalaviser smelter sammen med annoncørerne er ugens udgave af Østerbro Avis.

Her har man indlagt et tillæg, der hedder Østerbro Avis Finans (skrevet med den sædvanlige font). Det fremgår, at der er tale om nr. 1, at det er onsdag d. 5. sept. 2007, at hjemmesiden hedder www.oesterbroavis.net, og at der er en email adresse til redaktionen. Hele opsætningen ligner med sit hoved og de nævte oplysninger en forside på en ekstra sektion.

Men udover de nævnte henvisninger til Østerbro Avis er der intet redaktionelt stof på de tre sider, der tydeligvis skal forestille at indgå i "Østerbro Avis Finans". Der er altså tale om et rent annoncetillæg pakket ind i et logo, der signalerer, at der er tale om et journalistisk produkt.

Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen