search

»Vi vil være en klar nummer et«

Schweiziske 20 Minuten går efter førerposition på det danske avismarked, siger direktør Marcel Kohler. Firmaet overtog 1. januar MetroXpress og 24Timer. "Vi ønsker dem held og lykke", skriver JP/Politikens direktør Lars Munch (Opdateret med kommentar 15:03)

Schweiziske 20 Minuten går efter førerposition på det danske avismarked, siger direktør Marcel Kohler. Firmaet overtog 1. januar MetroXpress og 24Timer. "Vi ønsker dem held og lykke", skriver JP/Politikens direktør Lars Munch (Opdateret med kommentar 15:03)

Danmark kan i 2013 opleve endnu en aviskrig med udenlandske aktører, der manøvrerer sig ind på gratisavismarkedet for at give de "gamle" aviser kamp til stregen.

»Alle aviser taber læsere. Vi har også tabt læsere. Men det vil vi lave om på. Vi stræber efter at være en klar nummer et på det danske avismarked,« siger Marcel Kohler, der er direktør for det schweiziske mediehus Tamedia, der står bag 20 Minuten AG. Firmaet har købt danske MetroXpress og 24 Timer og overtog ansvaret for driften af aviserne den 1. januar.

Kort før jul annoncerede Tamedia, at Marius Hagger tiltræder som projektleder med ansvar for de danske aviser.

»Det er korrekt. Han er indsat som projektleder, fordi vi ønsker at ændre nogle ting,« siger Marcel Kohler.

»Jeg kan ikke røbe alle detaljerne, det er for tidligt, vi overtog trods alt først kontrollen i går, men vi vil optimere distributionen, vi vil øge oplagene, og vi vil foretage ændringer i produkterne for at ramme et yngre publikum.«

»Derudover vil vi udvikle et nyt website. Der er allerede et, men vi mener, at det kan forbedres på en række punkter.«

Marius Hagger, der er indsat som projektleder for MetroXpress og 24Timer, er 49 år gammel. En af opgaverne er, ifølge pressemeddelelsen, at sikre vidensflow mellem de to aviser. Han er uddannet journalist og har studeret på universitetet i Zürich.

De to aviser har tilsammen et oplag på 350.000 og læsertal på omkring 730.000.

Journalisten.dk har forelagt udmeldingerne fra Marcel Kohler for direktør i JP/Politikens Hus Lars Munch. 

"Vi kender Tamedia som yderst professionelle og succesrige og ønsker dem held og lykke", svarer Lars Munch i en mail. 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen