search

Fem ting du må og ikke må på sociale medier

Må jeg bruge et foto fundet på Facebook i min artikel, og er mine tweets underlagt de presseetiske retningslinjer? Den type spørgsmål får DJ flere og flere af. Svarene kan nu findes på en ny portal med juridiske råd til sociale medier

»Der verserer mange myter om, at så snart noget ligger på de sociale medier, så er det givet fri til brug. Men den holder ikke helt.«

Sådan siger juridisk konsulent i Dansk Journalistforbund Anders Sevel Johnsen. Han står bag en ny portal fra DJ med juridisk rådgivning til færden på sociale medier.

Spørgsmålet om, hvornår man som medie må bruge fotos eller oplysninger fra de sociale medier, er bare ét af dem, man kan finde svar på på den nye portal. Svaret på netop dét spørgsmål er, at man som udgangspunkt ikke må bruge andres materiale. Gør man det alligevel, er det en ophavsretskrænkelse.

»Tanken med portalen er at øge tilgængeligheden og samle den viden om sociale medier, vi har rundt om i huset, på ét sted,« fortæller Anders Sevel Johnsen.

Flere henvendelser om sociale medier

Den nye portal indeholder en lang række spørgsmål og svar om sociale medier, som DJ’s medlemmer kan støde på. Enten som en del af deres arbejde eller privat.

Det kan for eksempel også handle om, om man kan blive fyret for at skrive noget på sociale medier, og om ens arbejdsplads kan forbyde medarbejderne at være på sociale medier i arbejdstiden. Til begge spørgsmål er svaret ja.

Til gengæld er ting skrevet på Twitter af en journalist eller et medie kun underlagt de presseetiske retningslinjer, hvis twitterprofilen er tilmeldt Pressenævnet – ligesom for eksempel hjemmesider. Det er der imidlertid kun fire danske twitterprofiler, der er lige nu: DR-journalist Bo Elkjær, Dansk Aktionærforening, DR og journalisten.dk.

Flere henvendelser om sociale medier

Den nye portal er oprettet, fordi DJ oplever, at den type spørgsmål fylder mere i medlemmernes hverdag i medie- og kommunikationsbranchen, fortæller Anders Sevel Johnsen: 

»Vi oplever et tiltagende antal henvendelser, som på en eller anden måde handler om sociale medier. Vores medlemmer har nogenlunde styr på medieret, ophavsret og så videre – men mange spørgsmål om sociale medier er jo ret nye for mange af vores medlemmer,« siger han og tilføjer:  

»Og det hele er lidt mere indviklet, når det handler om sociale medier,« siger han.

Mange gråzoner og spidsfindigheder 

Anders Sevel Johnsen fortæller, at det blandt andet er de enkelte sociale mediers ofte komplicerede brugerbetingelser, der kan skabe problemer:

»Youtube har for eksempel en funktion, hvor du kan embedde videoer fra Youtube på din egen hjemmeside. Det vil være lovligt at gøre. Men hvis du kopierer videoen og uploader den direkte på dit eget site, vil det være en krænkelse. På den måde gør de sociale medier, at man kan komme ud i nogle juridiske spidsfindigheder, som kan være svære at forstå,« forklarer Anders Sevel Johnsen.

Som tommelfingerregel bør du kun bruge billeder og andet materiale inden for de rammer og funktionaliteter, som det pågældende sociale medie stiller til rådighed – for eksempel deling, likes og embedding. Lægger du billedet på dit skrivebord for at uploade det igen, vil det højst sandsynligt ikke være lovligt.

Mange gråzoner

Hvad du må og ikke må på sociale medier, bliver yderligere kompliceret af, at der er en række juridiske gråzoner på området, fortæller Anders Sevel Johnsen:  

»Det skyldes især, at lovgivningen om for eksempel ophavsret er lavet i internettets spæde start og derfor slet ikke var tænkt til de sociale medier. Det betyder, at vi skal bruge nogle regler og principper på retsområder, hvor der endnu ikke er domme fra de danske domstole,« siger han. 

Kommentarer
2
Magnus Bjerg
23.09.14 10:58
Mangler der en faktaboks
Mangler der en faktaboks eller en grafik her? Jeg kan i hvert fald ikke se listen med de fem ting, man ikke må på sociale medier (ud over at downloade billeder/video og lægge i sit eget system).

I øvrigt glimrende emne at tage op. Jeg møder ofte "Hvis det ligger på Facebook må vi gerne bruge billedet, ikke?"
Fremhævet af Journalisten
Mikkel Lysgaard
24.09.14 12:06
Her Magnus

Her Magnus
http://journalistforbundet.dk/Job--lon/Radgivning-om-sociale-medier/Sociale-medier-og-mediejura/

Men enig: overskriften lover noget, som man ikke får i artiklen. Ren click-bait. ;)
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen