”Tickl.dk skal være stedet, hvor de 15-35 årige til enhver tid kan blive opdateret på det bedste og mest underholdende indhold på nettet”.
Sådan lød det tidligere på ugen i en pressemeddelelse fra Egmont, som mandag lancerede deres nye underholdningssite tickl.dk. Sitet samler viralt indhold fra nettet og sociale medier, ligesom kendte sites som Buzzfeed og Upworthy også gør.
Det samme gør et amerikansk medie ved navn tickld.com. Og de er ikke begejstrede for Egmonts tickl.dk:
”Vi er opmærksomme på hjemmesiden tickl.dk, og vi betragter ligheden som et problem. Vi taler derfor med vores europæiske advokater,” skriver Kyle Trattner fra tickld.com i en mail til Journalisten.
Egmont: Det er tilfældigt
Egmont derimod er ikke opmærksom på deres næsten-navnesøster i USA. Det fortæller digital chef for Egmont Publishing, Jesper Hansen, da Journalisten kontakter ham:
»Jeg var ikke bekendt med sitet. Vi har udarbejdet tickl.dk ud fra de behov, vi har set i markedet, og har valgt et mundret navn, som giver mening i forhold til sitet. Og vi har hverken kendt til det her, kopieret det eller haft skævet til det,« siger han og tilføjer:
»Det er simpelthen helt tilfældigt.«
Egmont er ikke bekymret
Efter Journalistens henvendelse har Jesper Hansen har været i kontakt med en jurist hos Egmont. Svaret gav ikke anledning til akutte panderynker, fortæller han.
»På nuværende tidspunkt ser vi ikke nogen udfordringer med det. Der kan selvfølgelig komme nye oplysninger i sagen. Med jura er det jo tit sådan, at djævlen ligger i detaljen. Men som det ser ud nu, er vi ikke bekymrede,« siger Jesper Hansen.
Men jeres navne er jo næsten ens, og I deler begge to underholdende indhold fra nettet og sociale medier. Giver det jer slet ikke grund til bekymring?
»Nu skal jeg overhovedet ikke gøre mig til juridisk ekspert. Men som punkt ét kan man jo sige, at det jo ikke staves på samme måde. Så navnene ER jo forskellige. Og selv om indholdet ligner hinanden, er det dog også forskelligt,« siger han.
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Jeg vil lade tvivlen komme dem til gode, men at starte et viralt medie uden at foretage en ordentlig research af de større internationale virale medier - det virker mig en kende sløset - Vi må da håbe at deres produkt er bedre end deres research...