search

Ekspert om slukket pressetelefon: Jeg synes, det er forkert

Sundhedsstyrelsen får kritik i ’Budskab’ for at holde pressetelefonen lukket i timerne efter, at styrelsen sendte pressemeddelelse om Johnson & Johnson-vaccinen ud. Men man skal ikke stille sig til rådighed for alle medier altid, mener Danske Banks kommunikationsdirektør

Der var slukket for pressetelefonen hos Sundhedsstyrelsen mandag eftermiddag, da styrelsen i en pressemeddelelse meddelte, at Johnson & Johnson-vaccinen er taget ud af det danske vaccinationsprogram. Pressemeddelelsen gik nemlig ud efter kl. 16, hvor telefontiden lukker hos styrelsens pressetelefon.

Tre medier, DR, TV 2 og Ritzau, havde alle på forhånd bedt om et interview om sagen. De fik som de eneste medier interview med Sundhedsstyrelsens vicedirektør, Helene Probst.

Den slukkede pressetelefon afstedkom undren og kritik, blandt andet på Twitter.

I ’Budskab’ kritiserer Søren Søndergaard, presse- og kommunikationschef hos Danske Havne, Sundhedsstyrelsens pressehåndtering i sagen.

”Vacciner fylder rigtigt meget i danskernes hverdag og i nyhedsdækningen. Så kan det ikke nytte noget, at myndighederne begrænser kommunikationen om en særlig vaccine, og slet ikke en nyhed af denne her karakter, til tre medier,” siger han.

Søren Søndergaard mener, at Sundhedsstyrelsen skulle have stillet sig til rådighed for spørgsmål fra alle medier, der ønskede det.

”Der er masser af andre mediers journalister, som kunne have stillet berigende spørgsmål, som kunne have opklaret og afdækket sagen, og det bliver de hindret i. Det synes jeg er forkert.”

Ifølge ham kommer der til at mangle en pluralisme i mediedækningen af en vigtig nyhed.

”Det kan en virksomhed tillade sig at gøre. Det kan en myndighed ikke,” siger Søren Søndergaard, som mener, at Sundhedsstyrelsens pressehåndtering ikke er ’fagligt god nok’.

”Når man er en offentlig myndighed, er man bare nødt til at stille de ressourcer til rådighed, som skal bruges,” siger han.

’Umættelig’ appetit på corona-nyheder

Kim Larsen, kommunikations- og marketingdirektør i Danske Bank, kalder det ’uelegant’ at sende en pressemeddelelse ud, kort efter telefontiden er slut.

Men han mener ikke, kommunikationsfolket skal stille sig ubegrænset til rådighed for alle medier på alle tider. Han peger på, at Sundhedsstyrelsen under coronakrisen har stillet op til stribevis af pressemøder og interviews.

”Det er svært at sige, at Sundhedsstyrelsen ikke har været kommunikerende,” siger han og tilføjer, at det ikke altid er muligt at kommunikere på den måde, man som kommunikatør ville ønske.

”Nogle gange er der nogle omstændigheder, som gør, at man ikke kan gøre det, som man gerne vil.”

Han mener, det lyder til, at Sundhedsstyrelsen slukkede ’tidligt’ for pressetelefonen i betragtning af tidspunktet for pressemeddelelsen. Men han mener også, at de er oppe imod en ’umættelig’ appetit på nyheder om corona.

”Måske behøver man ikke altid bidrage til den nyhedskarrusel, der kører 24 timer i døgnet. Måske er der nogle af de spørgsmål, som man ikke behøver besvare en søndag aften klokken 18. Måske kan man tage dem mandag morgen,” siger Kim Larsen.

Han mener, at alle, der deltager i den offentlige debat – også myndigheder, har et ansvar for at ’trække lidt tempo ud og tænke os lidt om’, også i pressebetjeningen.

”Hvis man bruger journalisternes behov som succeskriterie for, om vi lykkes med at leve op til vores forpligtelser, både som virksomhed og myndighed, så går det galt, for deres behov er umætteligt,” siger Kim Larsen.

Lavpraktisk virkelighed

Sundhedsstyrelsen skriver i en mail fra presseafdelingen, at de ikke har haft mulighed for at stille op til interview til ’Budskab’.

I et mailsvar skriver kommunikationschef Eva Tolstrup Ziegler:

”Mandag var en tætpakket dag præget af møder først om vacciner i Sundhedsministeriet og så deltagelse i genåbningsforhandlinger i Justitsministeriet, hvor Sundhedsstyrelsen skulle være til stede. Derfor var det af tidsmæssige årsager desværre ikke muligt at afholde en pressekonference.”

Hun tilføjer:

”Vi udsendte en pressemeddelelse, umiddelbart efter at vi havde orienteret det politiske niveau om beslutningen og gav efterfølgende og inden det næste møde interviews til de tre landsdækkende medier, som havde bedt om det. Nogle gange er der en meget lavpraktisk virkelighed, der sætter dagsordenen for de muligheder, vi har. Det her var en af de dage!”

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen