Brink Lund: Betaling på nettet er uundgåeligt

De store aviskoncerner bevæger sig i den rigtige retning, når de satser på mere betalt indhold på nettet, siger professor Anker Brink Lund.  

De store aviskoncerner bevæger sig i den rigtige retning, når de satser på mere betalt indhold på nettet, siger professor Anker Brink Lund.


Betalt indhold på nettet er den eneste fornuftige vej. Det siger professor i medieledelse på Copenhagen Business School(CBS) Anker Brink Lund til Jyllands-Posten.

»At gøre redaktionelt indhold gratis giver kun mening, hvis trafikken genererer solide reklameindtægter. Det har kun få danske medier mulighed for. Derfor er der næppe noget realistisk alternativ til abonnementsordninger på nettet og på mobile platforme, selv om det ikke på kort sigt bliver nogen gruldgrube,« siger han til Jyllands-Posten.

Dermed støtter han op om den kurs som de store avishuse har lagt. For nyligt meldte Politiken ud, at man ikke længere ville lægge alle avisartikler på nettet. JP/Politikens Hus har varslet betalingssiden Shippingwatch, der skal beskæftige sig med Shippingbranchen. Det bliver seneste skud på rækken af barnchesites, der allerede tæller Mediawatch, Finanswatch og Medwatch.

Mecom og Berlingske Media satser også på net-betaling. Det fremgår af den strategi, de offentliggjorde for få dage siden, men som Lisbeth Knudsen tidligere har annonceret:

»Vi kommer til at forfølge den strategi, vi startede med Infoshoppen og B.T. Plus-shoppen, hvor vi sælger unikt indhold. Vi udvider med nye initiativer i første kvartal af 2012 med mere indhold, som hverken har været bragt på nettet eller i den trykte avis, men som man kan købe sig adgang til,« sagde hun til Journalisten.dk.

0 Kommentarer