En ny forbruger-sektion på BT.dk bliver Berlingskes prøvekanin i forhold til at få brugerne til at betale for at læse web-artikler.
Test og guides til fødevarer, forbrugsvarer og sund livsstil. Det er en service, der er så eftertragtet at læserne gerne vil betale for det, vurderer Berlingske. Derfor bliver den nye web-sektion B.T. Plus kun åben for de læsere, der vil betale for stoffet.
»Vi har længe kunnet se – blandt andet via vores avissalg – at danskerne rigtigt gerne vil have hjælp til deres liv. Både indenfor økonomi, sundhed, forbrug og fornøjelser. B.T. PLUS imødekommer det behov, ved at tilbyde B.T.-kunder brugbare guides, tests og undersøgelser af høj kvalitet. Ved at betale en smule for at blive klogere, er der ofte gode penge at spare, det ved vores kunder også – men der er selvfølgelig også dem, der bare har lyst til at øge sit vidensniveau eller blive inspireret,« siger chefredaktør Peter Brüchmann i en pressemeddelelse.
Betalingen kommer enten til at ske som mikrobetaling for enkelte artikler – fra tre kroner stykket – eller ved at købe måneds- eller årsabonnement til henholdsvis 29 og 249 kroner.
Administrerende direktør for Berlingske Lisbeth Knudsen lægger ikke skjul på, at dette er et vigtigt skridt mod kommercialisering af koncernens web-medier.
»Vi er oppe i mod en gratis-kultur, som vi selv har været med til at skabe, og i Danmark har vi den store udfordring at DR og TV2, med staten i ryggen, lægger alting gratis ud. Derfor må vi arbejde med at opfinde helt nye, attraktive og nyttige produkter formidlet gennem vores websites, som rækker ud over, hvad vi tilbyder i avisen og på den gratis del af web-fladen,« siger Lisbeth Knudsen til Business.dk.
Konceptet er nyt blandt de store danske medier, men i udlandet er det ved at vinde indpas, blandt andet på Aftonbladet.se.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.