Mareridtet på avismarkedet

Et regulært mareridt er ved at tage form i dagbladenes annonceafdelinger. Flere velplacerede dagbladschefer, som dagbladet Børsen har talt med, vurderer, at salget af annoncer dykker med 20-25 procent i 2009.
04.02.2009 · 11:12

Et regulært mareridt er ved at tage form i dagbladenes annonceafdelinger. Flere velplacerede dagbladschefer, som dagbladet Børsen har talt med, vurderer, at salget af annoncer dykker med 20-25 procent i 2009.

Ifølge adm. direktør Ulrik Falkner Thagesen fra mediabureauet Mediacom er det især salget til februaraviserne, der har pustet til pessimismen.

"Januar gjorde ondt, men var ikke værre end forventet. Til gengæld ser hele februar ud til at falde med 25 procent, og det var der ingen, der havde regnet med," siger Thagesen til Børsen.

I fjerde kvartal lød nedgangen i tekstannonceringen på 17 procent ifølge Danske Reklame- og Relationsbureaers Forening.

Børsen har gennemgået læsertallene for de tre store morgenaviser Berlingske Tidende, Morgenavisen Jyllands-Posten og Politiken. Konklusionen er klar: Det er en stadig smallere, mere eksklusiv og aldrende gruppe, der er parat til at bruge 4.000 kroner årligt på en betalingsavis.

Læs Journalistens magasinhistorie "Dødens gab" her.

Kommentar

21/04/2009 - 20:40

Luci Smith

Fra et ophold i USA, kan jeg se at avisernes Classified ads - de smaa notiser som private bruger til at saelge ting eller udleje lejligheder, m.m. er helt udraderet af gratisaviser og craigslist paa nettet.

Seneste jobopslag

Vi søger konsulenter til udvikling af efter- og videreuddannelse

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 09.10

Redaktør for sociale medier til TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 02.10

Journalist søges til Avisen.dk og Ugebrevet A4

Avisen.dk og Ugebrevet A4
Ansøgningsfrist: 22.09

Varde Kommune søger alsidig kommunikationsmedarbejder

Varde Kommune
Ansøgningsfrist: 25.09

Kommunikationsmedarbejder til Kommunikation

Silkeborg Kommune
Ansøgningsfrist: 22.09

Kommunikationskonsulent

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 21.09

Redaktionschef på Familie Journal

Aller Media
Ansøgningsfrist: 01.10

Digital Content Manager

DGI
Ansøgningsfrist: 01.10

Webjournalist til SØNDAG

Aller Media
Ansøgningsfrist: 24.09

Kopenhagen Fur is looking for an experienced Content Writer

Kopenhagen Fur
Ansøgningsfrist: 29.09

Informationsmedarbejder til partnerskabet Energispring

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 20.09

Er du vores nye kollega?

Medieskolerne, Media College Denmark
Ansøgningsfrist: 28.09

Redaktionschef, DR Nyheder Digital

DR
Ansøgningsfrist: 25.09

Kommunikationskonsulent til presse og sociale medier i Danske Handicaporganisationer (DH)

Danske Handicaporganisationer (DH)
Ansøgningsfrist: 22.09