Avisen.dk og Ugebrevet A4 er gået hver til sit. Selskaberne bag – A-Pressen, der ejer Ugebrevet A4, og Freeway, der ejer domænet avisen.dk – har beluttet sig for ikke længere at være partnere. Det skriver medietrends.dk.
Det sker samtidig med en større omstrukturering af Ugebrevet A4, som har skiftet navn til A4 Medier, skriver Mediawatch. Det betyder samtidig også, at redaktionen på avisen.dk ikke længere skal lave avisen.dk, men i stedet skal finde nye arbejdsopgaver under A4 Medier, som de er ansat hos.
Præcis hvad de skal lave, står dog endnu ikke klart, siger tillidsrepræsentant Freja Thorbech.
“Det har indtil nu været planen, at der skal laves nogle A4-fagportaler. Arbejdet fortsætter med det. Og vi skal finde ud af, hvordan og hvorledes det præcis skal se ud. Men helt overordnet afventer vi ledelsens endelige plan, og før den er meldt ud, er det svært at svare på,” siger Freja Thorbech.
Risikerer at miste mediestøtte
Det er ikke givet, hvordan avisen.dk kommer til at se ud fremover. Det fortæller koncerndirektør Mia Wagner til medietrends.dk.
”Vi kommer til at drive avisen.dk videre i en eller anden form. Måske opbygger vi selv en redaktion, måske gør vi det sammen med andre,” siger hun.
Avisen.dk har været en stor underskudsforretning for A-Pressen. Siden 2009 har underskuddet i mediet været 40 millioner kroner, som ifølge Mediawatch er blevet dækket af A-Pressen.
På A4 Medier står det til gengæld helt klart, at ejerne skal finde en ny partner, skriver Mediawatch.
Ellers risikerer mediet at miste sin mediestøtte. I år står selskabet til at få 3,8 millioner kroner i mediestøtte, men hvis mediet kun er ejet af Fagbevægelsens Hovedorganisation, lever det ikke længere op til et krav om, at en betydelig del af selskabet skal være ejet af et firma, som ikke er en interesseorganisation.
"Vi er overbeviste om, at vores produkt kommer til at overholde de grundlæggende betingelser for at opnå mediestøtte, hvilket også betyder, at vi skal have en partner, som ejer mere end 40 pct. af selskabet,” siger Rasmus Østrup Møller, direktør i A-Pressen, til Mediawatch.
Han håber, en ny partner er på plads senere i april.
Bevarer samme vilkår
Ifølge Rasmus Østrup Møller er der allerede potentielle nye partnere på banen, men han vil hverken til Mediawatch eller medietrends.dk løfte sløret for, hvem det er.
Det til trods er medarbejderne ikke bekymrede, siger tillidsrepræsentant Freja Thorbech.
“Det tænker vi nok skal komme på plads. Det regner vi med, at ledelsen har styr på, og så vil vi fortsætte med det, vi kan, som er at levere kvalitetsjournalistik om arbejdsmarkedet,” siger hun.
Så I er ikke bekymrede for, at det kan gå galt med at finde en partner?
“Nej. Vi tager én ting ad gangen og er fortrøstningsfulde,” siger hun.
Hun anerkender, at der op til annonceringen af de nye planer har været noget uro blandt medarbejderne. Men:
“Nu er der fundet en løsning, som vi er glade for og trygge ved. Vores fysiske rammer og vores lønvilkår og kontrakter er præcis de samme som før. Det er vi rigtigt glade for,” siger Freja Thorbech.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.