Ansat i fire måneder til at lade sig inspirere

1. februar blev Ulrikke Moustgaard ansat som redaktør på Psykolog Nyt, men først i juni er hun begyndt en egentlig produktion af bladet. »Drømmesituation« siger hun om den lange forberedelsestid

At få et par dage til lige at sætte sig i sit nye job, kan de fleste tale med om. Men fire måneder? Det lyder næsten for godt til at være sandt, men det har ikke desto mindre været vilkårene for Ulrikke Moustgaard, siden hun 1. februar tiltrådte som ny redaktør for Psykolog Nyt.

Fagbladet for de små 10.000 medlemmer af Dansk Psykolog Forening står over for en markant fornyelse af både form, indhold og identitet, og det er den tidligere journalist fra bl.a. Information og Udvikling Ulrikke Moustgaard blevet ansat til at føre ud i livet.

Sideløbende har man dog beholdt den afgående redaktør Jørgen Carl, som har fortsat produktionen af bladet frem til 1. juni. »For mig er det en drømmesituation – både at skulle lave et helt nyt blad, men også at få nogle måneder, hvor jeg egentlig bare skulle beskæftige mig med, hvordan det skulle være. Og så har det samtidig været godt at den gamle redaktør har kunnet overlevere på alle planer, også ting, man ikke lige tænker over, men som bare kommer løbende,« siger Ulrikke Moustgaard om den sjældent lange forberedelsestid, hun har fået, inden hun selv skal til at producere Psykolog Nyt.

Fra medlemsindlæg til journalistik

Men selv fire måneder kan få ben at gå på.

»Jeg ville ønske, jeg kunne fortælle, at jeg har vandret i parkerne og tænkt dybe tanker hver mandag og fredag, men sådan har det altså ikke været. Det har været reelle arbejdsdage, for der har været en del møder, og jeg har været med til at sparre på en masse ting, der foregår i huset omkring presse og medier. Men der har været god tid til at tænke tanker, researche og drikke kaffe med andre fagbladsredaktører. Jeg har skullet sætte mig ind i budgetter, økonomi og alt det bladtekniske omkring leverandører, distribution og så videre," fortæller hun.

Psykolog Nyt har traditionelt været et medlemsdrevet blad, hvor de fleste artikler skrives frivilligt af foreningens medlemmer. I den nye version bliver der tale om et mere traditionelt journalistisk magasin, der vil være med til at sætte en nyhedsdagsorden og henvende sig til målgrupper uden for foreningen.

»Det er noget af en opgave at relancere et blad, der har eksisteret i så mange år, og som virkelig er medlemmernes hjerteblod. Så min udfordring er især at sikre, at man ikke taber guldet – det store medlemsengagement – på gulvet,« siger hun.

Fravalgte magasinudviklere

En vigtig del af hendes forberedelsestid har været at sætte sig ind i det psykologfaglige område.

»Det svære er, at psykologi ikke bare er psykologi. Der er enormt mange retninger: neuropsykologi, dynamisk psykologi, udviklingspsykologi og så videre. Men det er et stofområde, der ligger tæt på andre ting, jeg har beskæftiget mig med – socialstof, sundhedsstof, velfærdsstat. Så det har ikke været så langt væk, som hvis jeg var blevet redaktør for Maskinmesterbladet.«

En anden del af Ulrikke Moustgaards tid er gået med at læse magasiner. Simpelthen for at samle inspiration, både på indhold, design og layout.

»Der har været mange magasiner inde over, lige fra Ud og Se til et lille bitte, men enormt flot universitetsblad – Asterisk – som er enormt flot og lækkert trykt på sådan noget, groft, ubestrøget papir,« fortæller hun.

På indholdssiden har hun især kigget nordpå til det norske psykologblad, der har opnået status som et vigtigt nyhedsmedie i den almene norske samfundspresse.

Et nøje overvejet fravalg har været at få eksterne magasinudviklere ind over det nye indholdskoncept.

»Jeg kommer fra Udenrigsministeriet, hvor jeg har oplevet relanceringen af magasinerne Udvikling og Focus Denmark. Her var der eksterne konsulenter inde over, så jeg ved, hvad de kan bidrage med. Og på den baggrund har jeg tænkt, at den opgave kan vi godt selv løfte,« siger Ulrikke Moustgaard.

Nødvendigt med grundig forberedelse

Kommunikationschef i Dansk Psykolog Forening Mette Holsøe, der er Ulrikke Moutsgaards overordnede, forklarer, at det nye bladkoncept er en så vigtig ændring i foreningen, at det kræver en ualmindelig grundig forberedelse.

»Det bliver et helt nyt blad, der er ændret i sin identitet, i sit grunddesign og strategiske formål. Samtidig er det vigtigt for os, at organisationen og medlemmerne trods alle ændringer stadig kan genkende sig selv. Så vi har prioriteret, at Ulrikke har lært organisationen at kende, og at der har været en god proces,« siger hun.

Hun mener ikke, det havde været realistisk med en markant forandring af bladet, hvis overgangstiden kun havde været et par måneder.

»Havde der været flere journalister ansat på redaktionen, så havde vi nok haft en anden og strammere proces. Men Psykolog Nyt har altid været produceret af en enkelt person, og havde Ulrikke skullet lave blad, havde der ikke været tid til udvikling,« siger Mette Holsøe.

Det nye koncept for Psykolog Nyt blev for et par uger siden endelig godkendt af foreningens bestyrelse, og Ulrikke Moustgaard er nu i gang med at producere første "nye" udgave, der udkommer 21. august.

4 Kommentarer

Ulrikke Moustgaard
1. JULI 2015
Tak for jeres gode ord -
Tak for jeres gode ord - Bodil, Ulla og Anya - de giver lyst til at klø på.
Anya Palm
26. JUNI 2015
Ingen tvivl om, at det kommer
Ingen tvivl om, at det kommer til at blive dagsordenssættende - hvor er det bare fedt, at Psykologforeningen tager deres kommunikation seriøst og investerer i så omfattende en re-lancering. Jeg glæder mig til at læse med.
Ulla Bechsgaard
25. JUNI 2015
Ulrikke har stået for et
Ulrikke har stået for et udviklingsprojekt, der er dybt forankret i hele organisationen. Sådan et arbejde tager tid. Spændende og relevant at læse om. Held og lykke med det nye magasin.
Bodil Rohde
25. JUNI 2015
Kære Ulrikke Moustgaard

Kære Ulrikke Moustgaard

Jeg kender dig mest som en meget begavet og fagligt kompetent freelance-kollega.

Hvor er det interessant at læse om et fagblad, som giver sig selv og en ny redaktør optimale muligheder.

Held og lykke med jobbet.

De bedste hilsner
Bodil Rohde