
Foto: Johanna Geron/Reuters/Ritzau Scanpix
Ifølge mediet Buzzfeed arbejder Facebook på et værktøj, der ved hjælp af kunstig intelligens opsummerer nyhedsartikler i punktform, så man ikke behøver at klikke sig ind og læse hele artiklen.
Værktøjet, der blev lanceret for Facebooks medarbejdere på et møde, bliver angiveligt kaldt ”TLDR”, som står for ”too long, didn’t read”. Og det har allerede vakt bekymring i den danske mediebranche.
”Forretningsmæssigt ligner det noget, der kan være farligt, og som vi skal tage ekstremt alvorligt,” siger Jørn Broch, digital chefredaktør for Jysk Fynske Medier.
Digital rådgiver Nadia Nikolajeva er enig.
”Da jeg så nyheden, tænkte jeg: Åh nej. Endnu engang ser vi, hvor meget magt Facebook har. Eller rettere sagt; Hvor meget magt vi lader dem have,” siger hun.
Kan koste på trafikken
Ifølge Jørn Broch kan det udgøre en stor trussel for medierne, hvis Facebooks varslede værktøj kommer til at fungere optimalt.
”Så har det jo dødsstjernepotentiale,” siger han med henvisning til rumstationen i Star Wars-universet, der kan ødelægge en hel planet.
”I bund og grund kan det tage meget af værdien ved vores platforme ud af os – det kan fjerne enhver mulighed for at være destinationssite,” uddyber Jørn Broch og understreger, at det afgørende bliver, hvordan Facebook sætter det i spil.
Det er Nadia Nikolajeva også spændt på at se.
”Men hvis det bliver til noget, får det stor betydning. Helt konkret kunne det betyde en markant nedgang i mediernes trafik, fordi brugerne ikke har behov for at klikke ind på historier, delt i feedet. Og det kan godt være, at Facebook lige har givet den klassiske mellemlængde-artikel et skub tættere på graven,” siger hun.
Ikke en dårlig idé
Chefredaktøren og den digitale rådgiver er dog enige om, at der også ligger noget interessant i tankerne bag det værktøj, som Facebook arbejder på.
”Idéen er ikke dårlig. Vi kan se, at brugerne er meget hurtige til at scanne indhold og hoppe videre, og undersøgelser viser, at vi bruger nyheder mere end nogensinde før – det er bare i bite-size. Ting i bidder er en stor tendens, så på den måde giver det mening,” siger Nadia Nikolajeva.
Jørn Broch peger også på, at mediernes værdi i nogle situationer netop er at kunne levere hurtigt overblik over komplicerede sager.
”Vi skal ikke spilde folks tid. På den måde er de tanker, der ligger bag værktøjet, også nogle af de tanker, vi selv gør os. Men vi har ikke lige den smarte IA-løsning, som det lyder som om, at Facebook har,” siger han.
Nadia Nikolajeva er enig:
”Det kunne da være fedt, hvis det var vi medier og ikke Facebook, der havde opfundet det her,” siger hun.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.