
Det en kæmpe fordel at optræde i Apple News, fordi det kan give en nyhedshistorie op til 10, 50 eller sågar 100 gange så meget trafik John Angelillo/UPI/Polfoto
Hvis du har en iPhone eller iPad, så prøv at swipe til højre. Her præsenterer Apple News dig for fire udvalgte nyhedshistorier fra dagens nyhedsstrøm.
Hvis du klikker på en af historierne, kommer du for eksempel over på Business.dk, Dr.dk eller Avisen.dk.
For netmedierne er det en kæmpe fordel at optræde i Apple News, fordi det pludselig giver en nyhedshistorie op til 10, 50 eller sågar 100 gange så meget trafik.
Det mystiske er, at Apple aldrig linker til nogen af netmedierne i JP/Politikens Hus.
»Vi har spurgt Apple i Danmark, hvorfor Politiken, Jyllands-Posten, Ekstra Bladet, Finans.dk ikke er med, når mange andre medier er på listen,« siger digital direktør i JP/Politikens Hus, Søren Svendsen.
Apple svarer ikke
Cirka halvdelen af trafikken til de digitale medier i JP/Politikens Hus kommer fra mobiltelefoner.
Det ville derfor være attraktivt for JP/Politikens Hus at være med på Apples liste.
»Vi ønsker samme vilkår, som vores konkurrenter,« siger Søren Svendsen.
Han kunne derfor godt tænke sig at vide, hvordan medier tilmelder sig Apple News.
Men dét simple spørgsmål er det åbenbart ikke nemt at få svar på. Apple svarer nemlig ikke, når JP/Politikens Hus spørger. Apple har heller ikke reageret på henvendelser fra Berlingske Business eller Jysk Fynske Medier.
Apple News er åbenbart segmenteret, så forskellige brugere får forskellige nyheder, har Jysk Fynske Medier bemærket. Foto: Screendump af Apples nyhedsfeed
Er med på positivlisten
Business.dk – som ofte optræde i Apples nyhedsoverblik – kom med i Apples nyhedsoverblik uden at tilmelde sig.
»Jeg har indtryk af, at Berlingske, BT og Business.dk er på »positivlisten« sammen med for eksempel DR, Information og Avisen.dk – mens JP/Politiken åbenbart ikke er med,« siger Mikael Hjorth, digital chef på Berlingske Business.
Lise Bondesen, chefredaktør på Avisen.dk, tror, man skal optræde i Dansk Online Index – og det gør JP/Politikens medier ikke.
»Jeg synes, jeg kan se et sammenfald mellem medierne på listen og historierne i Apples nyhedsoverblik,« siger hun.
Det er mystisk
Lise Bondesen er forbløffet over, hvor gode Apple er til at udvælge klassiske historier fra Avisen.dk om for eksempel arbejdsmiljø. Apple linker aldrig til en af avisens underholdningshistorier.
»Men hvordan det foregår, er lidt mystisk,« siger hun.
Det er også mystisk, at medierne selv ikke ved, hvordan de kan præge udvælgelsen.
»Det er det store spøgelse lige nu for mange onlinemedier. Vi er mange, der undrer os,« forklarer Lise Bondesen.
»Hvad sker der lige her?«
Jørn Broch, digital chefredaktør på Jysk Fynske Medier, blev opmærksom på Apple News for nogle uger siden, da en historie pludselig fik usædvanlig høj trafik.
»Da spurgte vi os selv: Hvad skete der lige her?« husker han.
Det viste sig, at artiklen lå i Apples News.
Jørn Broch er nysgerrig efter at vide mere om udvælgelseskriterierne. For eksempel kan han se, at det ikke er præcis de samme fire historier, folk får.
»Så det må være segmenteret på en eller anden måde, blandt andet geografisk,« forklarer han.
Spørgsmål til Apple
7. december 2016 fik Journalisten.dk kontakt til Apples nordiske PR-chef Erik Yström.
Han bad Journalisten sende vores spørgsmål på engelsk.
Vi spurgte:
Hvordan bliver historierne udvalgt?
Hvorfor linker Apple ikke til nogle af Danmarks største nyhedsmedier på nettet?
Er det mennesker eller maskiner, der udvælger nyhederne?
Apple har endnu ikke reageret på Journalistens henvendelse.
2