search

Journalist! Kan dine artikler sælge avisen?

Jysk Fynske Medier evaluerer hver måned op mod 500 journalisters digitale performance. ”På vores to rene digitale produkter har vi fået en stigning på 30-40 procent i salget,” siger Jørn Broch, digital chefredaktør, Jysk Fynske Medier

Er det overvågning af medarbejderne og knæfald for læserne, når ledelsen på Jysk Fynske Medier bruger den selvudviklede model Metrics til at analysere, hvordan den enkelte journalists artikler performer – herunder konverterer til salg?

Det spørgsmål skulle Claes Senger Holtzmann, data- og analyseredaktør, samt Jørn Broch, digital chefredaktør – begge Jysk Fynske Medier – svare på foran en forsamling på cirka 50 mediechefer til Redaktørernes Døgn i Svendborg, arrangeret af Danske Medier.

De to understregede, at registreringerne og den månedlige samtale, hvor chef og medarbejder ser på både reach og konvertering til salg på baggrund af de seneste 30 dages arbejde, først og fremmest skal bruges til at skabe bedre samtaler, med det formål at udvikle den enkelte medarbejder.

”Vi har ikke været dygtige nok til ledelse; til at skabe rum for, at vores medarbejdere kan udvikle sig hurtigt nok i forhold til den store mængde data, vi har,” sagde Jørn Broch.

”Derfor besluttede vi for et år siden at indføre månedlige samtaler med alle medarbejdere i butikken,” fortsatte han og understregede, at målingen ikke er et fyringsværktøj.

Fremgang på 30-40 procent

Samlet er det indtil nu lykkes at holde 85 procent af samtalerne mellem de 500 journalister på koncernens titler og nærmeste chef. Målet er at nå tæt på 100 procent.

Samtalen, der gennemføres en gang om måneden og varer 30 minutter, tager udgangspunkt i en formular, der opridser, hvad medarbejderne skal arbejde med, og hvor godt det lykkes:

  • Hvad der blev aftalt sidst?
  • Hvad er effekten af din journalistik?
  • Selvevaluering: Hvorfor er det gået godt eller skidt? Har du brug for hjælp?
  • Fastsættelse af nye mål

Til samtalen har chef og medarbejder direkte adgang til artikler og data for de seneste 30 dage.

Claes Senger Holtzmann forklarede, hvorfor reach er vigtig:

”Vi skal have en større sø at fiske abonnenter i.”

Men markerede også, at reach i sig selv ikke er målet:

”Det nytter ikke noget, at mange åbner en artikel, hvis der ikke sker noget efter åbningen,” sagde han og fastslog, at målingen også viser, at god journalistik betaler sig:

”Jeg har endnu til gode at se en god lokal historie, der ikke klarer sig godt,” sagde Claes Senger Holtzmann.

”Vi flytter ressourcer væk fra den dødssyge weekendreportage, som ingen læser, over til det, folk læser,” supplerede Jørn Broch.

Det skal ses på bundlinjen

Efter seancen var der spørgsmål fra salen. Første spørger ville gerne vide, om det var et rent HR-værktøj, der skal drive medarbejderudviklingen, eller et forretningsværktøj?
”Jeg forventer at kunne se det på bundlinjen. Men der er ikke bundlinjemål på det,” sagde Jørn Broch.

Hvad er succeskriteriet for hele projektet?
”Det er et udviklingsværktøj, hvor den enkelte medarbejder kan se, om vedkommende får større effekt af sin journalistik over tid. Målet er, at vedkommende skal se, at han/hun flytter sig,” svarede Jørn Broch.

I bruger masser af dyr tid på det her – har I samlet fået flere betalende brugere, siden I gik i gang?
”Ja, på vores to rene digitale produkter har vi fået en stigning på 30-40 procent på salget. Vi havde også vækstet uden det her, men det har hjulpet,” sagde Jørn Broch.

Journalister vil ikke måles

Journalisten omtalte indførelsen af de månedlige medarbejdersamtaler på Jysk Fynske Medier, da de i januar 2018 blev udbredt fra salgsafdelingen til andre dele af koncernen. Journalisten har også omtalt forsøget med at skrive historier, der konverterer folk fra gratister til betalende.

En konklusion i maj 2018 fra ledelsen var, at mange læsere drages af historier, der kredser om døden. ”Nogle læsere vælger at blive betalende abonnenter på jv.dk, fordi de gerne vil læse nekrologer,” lød det fra ledelsen.

Tillidsmand Steffen Lilmöes luftede en bekymring – selv om han så frem til bedre feedback – for, at nogle medarbejdere ville føle sig presset.
”Det negative kan så være, at der også vil være nogle, som vil være nervøse og føle, at de skal til eksamen en gang om måneden,” sagde han.

Vi måler effekten ud mod brugerne”

Jørn Broch understregede over for cheferne i salen, at Jysk Fynske Medier godt ved, at ikke alle journalister er glade for at blive målt.

Han henviste til en undersøgelse refereret i Journalisten. Journalisten omtalte i 2017 en undersøgelse foretaget af specialforeningen Journalisterne i DJ, der viser, at målinger ifølge journalister vinder frem.

”Man bruger målingerne på at give folk noget med bryster i stedet for at opbygge en loyal læserskare,” sagde Rasmus Mark Pedersen, formand for 'Journalisterne i DJ'.

”Vi har tænkt meget på, hvordan vi skal arbejde med at sætte score på det, en journalist laver. Vi måler effekten ud mod brugerne,” sagde Jørn Broch.

Han understregede, at tallene ikke skal bruges til at sammenligne medarbejderne, men til at udvikle journalistikken.

”Det er ikke, fordi alle skal ligge på det samme niveau. Og journalisterne skal ikke kunne det samme. Det er effekten af de enkelte artikler, der er vigtige.”

Kommentarer
7
Mads Kolby
26.09.18 07:51
Det rigtig interessante ville
Det rigtig interessante ville være, hvis artiklen her kom et spadestik dybere. Hvad er det konkret man måler på? Er det kun reach og antal brugere, der vælger at købe abonnement? Eller er det eksempelvis også læsetid per artikel? Man kunne forestille sig, at fokus på reach og konvertering kunne resultere i en mere clickbait/tabloid retning. Mens fokus på f.eks. læsetid nok ville trække modsat. Det afgørende i den forbindelse, kunne jeg forestille mig, er vel hvordan mediernes digitale forretningsmodel er skruet sammen. Men det gør formodentlig en verden til forskel på både journalisternes arbejde og hvilken retning mediet udvikler sig i.
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
26.09.18 08:02
Kære Mads

Kære Mads

Tak for din kommentar. Jeg har ikke alle detaljer med i artiklen, men der ses også på læsetid, fremgik det af oplægget, uden der blev gået i detaljer.

Mvh Øjvind
Fremhævet af Journalisten
Jens Peder Østergaard
26.09.18 10:40
En ide til Journalisten: Hvad
En ide til Journalisten: Hvad med at følge op på, hvordan menige medarbejdere rundt om hos JFM nu ser på den såkaldte Jourfeedback? mvh Jens Peder Østergaard, Viborg
Fremhævet af Journalisten
Claes Senger Holtzmann
26.09.18 10:51
Hej Mads

Hej Mads
Vi har to scorer baseret på seks-syv metrikker. F.eks. kigger vi både på, hvor mange og hvem, der åbner en artikel - men også hvad der sker bagefter. Herunder læsetid og hvor mange, der læser flere artikler. Plus-artikler bliver målt på effekten ift. gratister og betalende abonnenter (seks metrikker i alt). Det er alt sammen noget, der flugter med vores digitale strategi og giver et bedre bud på effekten end hvis du kun kigger på sidevisninger. Faktisk måler vi slet ikke på sidevisninger.
Fremhævet af Journalisten
Stefan Vase
26.09.18 11:08
Man mener, at journalister i
Man mener, at journalister i kommunikationsstillinger ikke er rigtige journalister, fordi de er i lommen på andre. Hvem er journalister, der skal levere reach, klik og salg, i lommen på?

"At sætte læseren i centrum – som man bør – indebærer noget andet for pressen end for reklamebranchen. Pressens eksistensberettigelse er den demokratiske funktion, uden hvilken ‘ journalistik’ kun er ‘ formidling’ og dermed ikke kan kræve at måtte koste penge. Derfor skal man møde sit publikum netop ikke som forbrugere, men som borgere, dvs. netop defineret ikke af det, der samler dem som ‘ segment’, men af det, der knytter dem til samfundet som helhed."
- Clement Kjersgaard (2012) (http://kjersgaard.com/?p=68)
Fremhævet af Journalisten
Hans Sørensen
26.09.18 14:04
@Stefan: Uld i mund. De har
@Stefan: Uld i mund. De har sløjfet en weekendreportage og lokaljournalistik hitter. Hvordan du får det til at være et nederlag for demokratiets udvikling i Danmark, fatter jeg ikke.
Fremhævet af Journalisten
Michael Kuttner
26.09.18 15:44
Er væsentlighedskriteriet
Er væsentlighedskriteriet afskaffet?
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen