search

Sådan har Markedsføring fordoblet sin trafik

Mere journalistik og færre reklamer. Det er nogle af de ændringer, der har fået trafikken på Markedsførings nye site til at eksplodere. »Se indholdet gennem forbrugernes briller, ikke salgsafdelingens,« siger redaktør

»Det er gået mindst dobbelt så godt som alt, vi tidligere har prøvet. Det er helt unikt, at det kunne lade sig gøre.«

Sådan siger redaktør på nichemediet Markedsføring Christian W. Larsen om trafikken på Markedsførings nye site.

På sitet er antal visninger steget med 115 procent til 350.000 visninger per måned. Antal unikke brugere er steget med 30 procent til 71.000 unikke brugere per måned. Antal sider, der læses af hver besøgende, er fordoblet sammenlignet med sidste år.

Markedsførings nye mobiloptimerede site gik i luften i begyndelsen af august. Det gamle site var for tungt og loadede for langsomt – især på mobiltelefoner.

»Det betød, at vi måtte tage stilling til nogle ting, der gjorde lidt ondt,« siger Christian W. Larsen.

Færre reklamer

Løsningen blev at skrue ned for annoncer for medlemskurser og alt salgsmateriale fra foreningen Dansk Markedsføring.
»Vi kunne se, at folk hellere ville læse artikler end om kurser og medlemskaber – så vi nedprioriterede den kommercielle kommunikation,« forklarer han.

Ændringerne har gjort sitet hurtigere og mere interessant for brugerne, siger Christian W. Larsen.

I dag er hans råd til andre: 

»Hav mindst muligt kommercielt indhold og mest muligt relevant indhold. Se indholdet gennem forbrugernes briller, ikke salgsafdelingens. Hellere være generøs end grådig,« siger Christian W. Larsen.

Har det kostet jer penge at nedtone det kommercielle indhold?

»Jeg tror ikke, vi har tabt noget på det. I stedet for at skrive om en kommende konference, skriver vi om indholdet af det, hovedtalerne bringer med til konferencerne. Og så bringer vi et link nede i bunden, hvor de interesserede kan læse mere. Hvis man har gjort brugerne interesserede, er de mere tilbøjelige til at klikke videre,« siger han.

Laver I ikke bare native ved at ændre det kommercielle indhold på sitet til journalistik?

»Nope, det kan man bestemt ikke sige. Man laver jo heller ikke native om politik, fordi man citerer en politiker. Selv om det ofte ser sådan ud. Uagtet mængden af kritiske spørgsmål, er en artikel om en politiker jo en form for reklame for politikeren,« siger Christian W. Larsen.

Alt over 10 sekunder er noget lort

Han siger, at mediesites ofte loader alt for langsomt, fordi de er proppet med indhold fra salgsafdelingerne.

Det skræmmer læserne væk, fordi de ikke gider vente.

»Hvis det tager over 10 sekunder at loade sitet, er det noget lort. Youtube og Facebook ønsker for eksempel, at deres kommercielle budskaber skal loade på tre-fem sekunder – og de to giganter ved bedre end nogen, hvornår folk bliver for utålmodige,« siger han.

Markedsførings mobilsite er mindst tre gange så hurtigt som tidligere, og det almindelige site er dobbelt så hurtigt.

Har ikke betalt for push

Vejen til højere trafiktal skyldes også en professionalisering af brugen af Facebook, Twitter og Linkedin.

»Vi bruger meget tid på det, men det betaler sig. Læringen er her, at selv om studerende fra landets førende universiteter er digital natives (digital indfødte, red.) er de ikke automatisk bedst til at styre de sociale medier. SoMe-arbejde er for professionelle,« siger Christian W. Larsen.

Har siger, at Markedsføring ikke har købt sig til en højere rækkevidde. Faktisk når Markedsføring i dag ud til færre mennesker på Facebook. Men flere klikker sig videre til sitet.

»Det er ikke, fordi vi er nogle særligt gode mennesker, at vi undlader at betale for “push” (betalt spredning, red.). Men vi har ikke en klejne, så vi har ikke brugt penge på at købe os til succes. Det er da interessant, at det kan lade sig gøre,« siger Christian W. Larsen.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen