search

Tidligere gidsel rejser kritik mod filmselskab

Kaptajn Eddy López, der var gidsel hos somaliske pirater i 838 dage, beskylder nu i en kronik i Berlingske produktionsselskabet Made In Copenhagen for at ville bruge ulovlige optagelser. Selskabets direktør afviser: »Det, Nasib Farah har haft tilladelse til, er at dokumentere sin egen rolle i det her, og det har han gjort«

Kaptajn Eddy López fremsætter i dag i en kronik i Berlingske kritik mod filmselskabet Made In Copenhagen, der planlægger en dokumentarudsendelse om gidseltagningen. Filmen produceres af Made In Copenhagen for TV 2 og har arbejdstitlen 'Frigivelsen'.

Eddy Lopéz sad i perioden 12. januar 2011 til 30. april 2013 som gidsel i Somalia – i alt 838 dage.

Han langer i kronikken blandt andet ud efter filmoptagelser leveret af den dansk-somaliske freelancejournalist Nasib Farah, der for TV 2 og Ekstra Bladet kom meget tæt på gidselstagningen. Eddy López mener ikke, journalisten havde tilladelse til at lave optagelserne, og derfor har han sagt nej til at medvirke i filmen og til, at de optagelser, hvor han er på, kan bruges.

”Nasib Farah og Made In Copenhagen gik efter den gode historie uden tanke på, at det var grov og uetisk udnyttelse af os, som gennem mere end to år havde siddet fanget under forfærdelige forhold med afsavn, trusler, tæsk og tortur,” skriver han blandt andet.

Afviser ulovligheden af optagelser

Eddy López beskriver i kronikken, at Nasib Farah har optaget Eddy López og de andre gidsler uden tilladelse fra dem dagen før deres frigivelse. Han understreger, at han derfor har afvist at deltage:

”Made In Copenhagen har siden maj 2013 vidst, at både Søren (Lyngbjørn, et andet gidsel, red.) og jeg har sagt fra over for deres film, fordi vi er optaget under tvang.”

Helle Faber, direktør i Made in Copenhagen, er uforstående over for kritikken og afviser den:

»Det, Nasib har haft tilladelse til, er at dokumentere sin egen rolle i det her, og det har han gjort. Han vidste, at der ville komme beskyldninger som dem, der er fremsat i bogen ’Det Beskidte Spil’, og derfor har han filmet,« forklarer Helle Faber.

Hun er ikke i tvivl om, at Nasib Farah har haft de tilladelser, han skulle.

»Det har han sagt til os, og det stoler vi selvfølgelig på. Jeg ved ikke, hvor Eddy López har sine oplysninger fra om, at han ikke har tilladelser. Det må han jo dokumentere,« siger hun og understreger, at det endnu ikke er besluttet, hvordan billederne kan bruges.

»Vi er i en udviklingsproces og er i gang med at finde ud af, hvad vi kan og ikke kan vise. Det er det, det hele går ud på. Vi vil selvfølgelig ikke vise billeder, hvis dem, der er på dem, ikke vil være med til det,« siger hun.

Helle Faber har i et opslag på Facebook svaret på kritikken fra Eddy López.

20.000 kroner for at deltage

Ud over selve optagelserne fremfører Eddy López også kritik af, at Made In Copenhagen har forsøgt at købe ham til deltagelse. Konkret skriver han, at filmselskabet tilbød ham 20.000 kr. for at lade sig interviewe til dokumentarfilmen.

Helle Faber afviser at have tilbudt Eddy López penge for at medvirke i filmen.

»Det, vi har tilbudt ham, er at refundere hans rejseudgifter og tabt arbejdsfortjeneste, fordi det vil være mange dage, han skal tage ud af kalenderen for at rejse til Danmark, gennemse materiale og lade sig interviewe af os. Det er fuldstændig efter bogen, når man laver film,« siger Helle Faber.

Hun forklarer, at produktionsselskabet havde planlagt at interviewe Eddy Lopéz over tre dage og desuden ville foretage et grundigt researchinterview.

Helle Faber påpeger videre, at filmselskabet havde en række optagelser foretaget af Nasib Farah, som de gerne ville have Eddy López til at se igennem. Derfor ville hans besøg i Danmark kræve en del tid.

Helle Faber forklarer, at det var en dansk freelancejournalist med base i Chile, der på vegne af filmselskabet præsenterede Eddy López for tilbuddet om at dække tabt arbejdsfortjeneste og rejseomkostninger. Et tilbud, der svarer til ca. 2.000 kr. per dag.

»Det synes Eddy López først var en fin aftale. Freelanceren formidlede det tilbud efter aftale med mig,« forklarer Helle Faber.

Kritik af manglende præsentation

Eddy López beskylder i kronikken også Made In Copenhagen for at forfølge ham og henvende sig uden at gøre det klart, hvad formålet var, og hvor journalisterne kommer fra.

”I midten af februar ringede hun igen. Nu tilbød hun mig 20.000 kroner for at medvirke i filmen for tre dages interview. Jeg kunne ikke gennemskue, hvad jeg skulle bruges til, og henviste hende til Søfartens Ledere, som hun kontaktede. Det hjalp på opklaringen. Derefter fik jeg vished for, hvad der var gang i. Det var Nasib Farahs film- og lydoptagelser, som jeg 10 måneder før havde sagt nej til,” skriver han blandt andet som et eksempel.

Helle Faber afviser også den kritik. Hun fortæller Journalisten, at hun har en lydfil, der beviser, at freelancejournalisten i Chile gjorde det klart over for Eddy López, at tilbuddet om tabt arbejdsfortjeneste og rejseudgifter kom fra Made In Copenhagen, og at det drejede sig om interview til en dokumentarfilm, der skulle vises på TV 2.

»Vi har ikke prøvet at skjule, hvem vi var. Hvorfor skulle vi dog det? Det ville være absurd, for han ville jo finde ud af det alligevel,« siger Helle Faber.

Helle Faber forklarer, at Eddy López over for freelancejournalisten sagde nej til tilbuddet om at få dækket sine rejseomkostninger. Den samtale har hun også en lydoptagelse af:

»Her siger han så, at han af ’nogen’ er blevet frarådet at være med i vores filmprojekt, fordi det giver for lidt penge,« siger Helle Faber.

»Jeg ved ikke, hvorfor han skriver, som han gør. Ifølge den samtale, vi har, har han ikke misforstået noget,« fastslår hun.

 

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Nasib Farah.

Præciseret kl.15.21: Det fremstod som om, Eddy López ifølge Helle Faber bad om flere penge for at medvirke. Det er ikke korrekt. Han afviste ifølge Helle Faber med henvisning til, at ”det giver for lidt penge”.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen