search

Dansk journalist fri efter en måned som gidsel

Journalist Jeppe Nybroe blev bortført i Libanon for en måned siden. Nu er han fri. »Jeg kan bekræfte, at Jeppe er ude og i sikkerhed. Han er i så god behold, som man nu kan være efter omstændighederne,« siger hans bror Jacob Nybroe til Journalisten. DJ-formand roser familien

Den danske freelancejournalist Jeppe Nybroe blev for en måned siden bortført i Bekaa-dalen i Libanon, nær den syriske grænse. Herefter blev han og en lokal kollega holdt som gidsler et sted i området, enten på den syriske eller den libanesiske side.

I går blev begge gidsler sat fri af gidseltagerne. Det bekræfter familien over for Journalisten.

»Jeg kan bekræfte, at Jeppe er ude og i sikkerhed. Han er i så god behold, man nu kan være efter omstændighederne. Lige nu har han brug for at komme til hægterne,« siger hans bror Jacob Nybroe.

DJ roser familien

Dansk Journalistforbund har været involveret i forløbet, fortæller formand Mogens Blicher Bjerregård. Han er dog fåmælt med detaljer.

»Det er klart, at i sådan nogle situationer støtter vi vores medlemmer. Vi har også i høj grad støttet familien, som jeg gerne vil understrege har gjort et kæmpestort stykke arbejde for at få ham fri,« siger Mogens Blicher Bjerregård til Journalisten.

Hvad har DJ gjort for at hjælpe?

»Det kan jeg ikke gå i detaljer med.«

Utrolig vigtigt at tænke på sikkerheden

Mogens Blicher Bjerregård er lettet over, at Jeppe Nybroe nu er fri.

»Jeg er rigtig rigtig glad. Det er en stor lettelse, og det må det også være for ham selv og hans familie.«

Har du nogen opfordringer til danske journalister i kølvandet på denne her sag?

“Helt generelt er det utrolig vigtigt at have ekstremt megen opmærksomhed på sikkerheden. Det betyder alt for en, når man arbejder i de her områder. Jeg vil i øvrigt understrege, at jeg ikke har nogen grund til at tro, at han ikke har sørget for sin sikkerhed her. Jeg vil bare sige, at det er meget vigtigt, at man sikrer både sig selv og de lokale folk, man arbejder sammen med.«

Udenrigsministeriet er tavse

Jeppe Nybroe er bl.a. tidligere vært på DR. Her måtte han dog gå på tvungen orlov i 2007 efter at have manipuleret med et tv-klip. I 2012 blev han nyhedsdirektør i Libyen, men det endte med, at han nærmest måtte flygte fra landet, efter at han protesterede over politisk kontrol med valgdækningen.

Udenrigsministeriet vil hverken be- eller afkræfte sagens forløb over for Journalisten.

Fagbladet Journalisten har været bekendt med sagen før i dag, men har af hensyn til Jeppe Nybroes sikkerhed valgt ikke at beskrive den, før han var fri.

Opdateret 12.20: Kommentarer tilføjet fra Jacob Nybroe

Opdateret 13.04: Kommentar fra Mogens Blicher Bjerregård tilføjet.

Kommentarer
12
Jens Yde
07.03.14 11:12
Er det en ny presseetisk
Er det en ny presseetisk linje ikke at oplyse noget, når danskere tages som gidsler i udlandet?

Eller gælder der særlige regler for Journalisten og andre medier, når gidslet er medlem af DJ?
Fremhævet af Journalisten
preben nyborg madsen
07.03.14 11:34
...eller måske er sagen endnu
...eller måske er sagen endnu ikke omtalt, fordi sandhedsværdien ikke har været tårnhøj. Nogen husker jo samme mand siddende på en militærvogn med mikrofon og HCA-fantasien kørende.
Fremhævet af Journalisten
Thomas Schiermacher Jensen
07.03.14 11:48
@ Preben Nyborg Madsen

@ Preben Nyborg Madsen
Sikke en flot bemærkning i denne sammenhæng.
Klovn!
Fremhævet af Journalisten
Andreas Marckmann Andreassen
07.03.14 11:59
Kære Jens Yde.

Kære Jens Yde.

Tak for din kommentar.

Det står i de presseetiske regler, at ofre for forbrydelser og ulykker skal vises størst mulige hensyn. I denne sag har vi på Journalisten vurderet, at den skade, vi risikerede at påføre Jeppe Nybroe og hans familie ikke stod mål med behovet for at publicere, inden han var fri.

Den beslutning mener jeg stadig var den rigtige.

Mvh
Andreas Marckmann Andreassen
Digital redaktør, Journalisten
Fremhævet af Journalisten
Russel Marks
07.03.14 13:12
Fra EB.dk: "Ekstra Bladet har
Fra EB.dk: "Ekstra Bladet har kendt til gidseltagningen fra starten, men har - af hensyn til Jeppe Nybroes sikkerhed og for ikke at hindre eller forsinke en frigivelse - valgt ikke at skrive om sagen, før Nybroe var frigivet."

Det kalder da på en opfølgning fra journalisten.dk - har EB ændret holdning eller har Poul Madsen og co været tilbageholdende fordi det er en kollega?
Fremhævet af Journalisten
Andreas Hansen
07.03.14 13:21
Jeg vil gerne rose
Jeg vil gerne rose Journalisten for at vente med at bringe nyheden til situationen heldigvis endte godt. Der kan ikke herske meget tvivl om, at det havde været endnu mere problematisk at forhandle, hvis der var kommet opmærksomhed på sagen - med fare for både Nybroe og andre journalister i området.

Forhåbentlig er det her med til at sætte nye standarder herhjemme for, hvordan man bør håndtere en gidseltagningssituation i medierne - uanset om der er tale om en kendt journalist eller ej. Det har været rigtig grimt, hvad særligt Ekstra Bladet og B.T. har lagt navn til i denne sammenhæng i ytringsfrihedens til tider lidt vel misbrugte navn. Fokus må og skal være på gidslernes ve og vel i de her sager uden den mindste skelen til 'gode historier' og salgstal og egen skæve opfattelse af, hvad der mon er godt for de stakkels gidsler.

Så igen - tak! Og lad nu Nybroe være i fred, indtil han selv er klar til at udtale sig.
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager, redaktør, Journalisten
07.03.14 14:42
Kære Andreas

Kære Andreas Hansen

Tak for roserne. Bemærk dog, at den øvrige presse traf samme beslutning.

God weekend!

Mange venlige hilsner
Fremhævet af Journalisten
Christian Lindhardt
07.03.14 16:34
Underligt at vi ikke har hørt
Underligt at vi ikke har hørt om Jeppe Nybroes kidnapning før nu....er man særligt beskyttet hvis ens bror er nyhedschef? Jeg forstår ikke at man er fredet som journalist. Hvorfor skal han og hans familie "beskyttes" - når de ikke gjaldt søfolkene i Somalia? Jeg finder det yderst dobbeltmoralsk. Jeg kan at alle medier i dette land også freder Jeppe Nybroe. Hvorfor gælder der andre regler for journalister og deres familier end andre?
Fremhævet af Journalisten
Andreas Hansen
07.03.14 18:07
Øjvind - True. Derfor håber
Øjvind - True. Derfor håber jeg også, at det er et tegn på, at der blæser nye vinde på redaktionsgangene efter et par pinlige sager.

Christian - Forstår godt din holdning, men hvorfor ikke se sagen fra den positive side og håbe, at denne håndtering danner præcedens? Jeg vil i al fald ikke presse på for, at medierne falder tilbage til at håndtere triste sager på samme måde som gidseldramaet i Somalia og Niels Krogsgårds fængsling i Iran (OK, ikke direkte et gidseldrama - men også en særdeles betændt og farlig situation, der ikke blev håndteret særligt følsomt eller fornuftigt af dele af pressen).
Fremhævet af Journalisten
Christian Lindhardt
07.03.14 19:27
Andreas vi er enige - men det
Andreas vi er enige - men det er jo desværre bare ikke første gang at journalister hytter deres egne. Jeg ville synes det var klædeligt om der gjaldt samme regler for journalister som for andre erhverv. Journalister kan gøre lige så meget "skade" på almindelige mennesker som f.eks. advokater og læger. Jeg ville videre påskønne en mere kritisk journalistik i den konkrete sag, det er som om chefredaktører slipper lidt lettere fra de svære spørgsmål end andre ville.
Fremhævet af Journalisten
Villy Dall
07.03.14 20:00
Hvis I synes, at nogle
Hvis I synes, at nogle kommentarer her er barske, så bør I se dem på B.T.:
http://blogs.bt.dk/olavskaaningandersen/2014/03/07/derfor-omtalte-bt-ikke-nybroes-bortforelse/
Fremhævet af Journalisten
Jens Yde
08.03.14 08:54
For os rigtige journalister
For os rigtige journalister er det som sædvanlig mest interessant at studere, hvad redaktørerne vælger at hemmeligholde.

Medievidenskaben bidrager ikke med meget, men en journalist vil før eller senere opdage, at der på kryds og tværs er systematik i hvilke væsentlige oplysninger, der filtreres fra af redaktørerne.

At grave i redaktørens jammerkommode, der er fyldt med bortforklaringer, hører med til studiets ubehagelige sider.
Fremhævet af Journalisten