Brugte 135.000 kroner på Brostrøm-videoer: Penge ud ad vinduet

To kommunikationsrådgivere kritiserer Sundhedsstyrelsens virale videoer til 135.000 kroner, hvor journalist Tine Gøtzsche interviewer Søren Brostrøm. Sundhedsstyrelsen: ”Videoerne fungerede ikke”

Sundhedsstyrelsen har betalt 135.500 kroner for to videointerviews på henholdsvis ét og syv minutter med styrelsens egen direktør, Søren Brostrøm, lavet af journalist og tv-vært Tine Gøtzsche.

Sundhedsstyrelsen fortæller Journalisten, at det ene interview har kostet 86.500 kroner. Det andet, kunne journalista.dk og Ekstra Bladet fortælle i går, har kostet 48.800 kroner.

Men videoerne får kritik af to erfarne kommunikationsrådgivere. SoMe-ekspert Benjamin Rud Elberth mener, formatet er problematisk.

Du kan se de to videoer her nedenunder.

Facebook-videoen:

HVORDAN SKAL VI FORHOLDE OS TIL DEN GRADVISE ÅBNING AF DANMARK?

HVORDAN SKAL VI FORHOLDE OS TIL DEN GRADVISE ÅBNING AF DANMARK? Efter påske begynder vi gradvist at åbne Danmark. Mange danskere sidder måske inde med spørgsmål og bekymringer til, hvordan det kommer til at fungere. Løber smitten ikke løbsk, hvis vi åbner nu? Er sommeren aflyst? Hvordan forhindrer vi, at børn bliver smittet i daginstitutioner? I et nyt interview besvarer Sundhedsstyrelsens direktør Søren Brostrøm disse spørgsmål. Få svarene i videoen herunder. Dette opslag blev udgivet d. 8. april kl. 22:40. Sundhedsstyrelsens information om coronavirus opdateres løbende. Husk at tjekke, om der er udkommet nyere information, siden dette opslag blev udgivet.

Posted by Sundhedsstyrelsen on Wednesday, April 8, 2020

Twitter-videoen:

Ligner journalistik uden at være det

”Journalister og kommunikatører bør stå sammen om, at sådan en video ikke bliver lavet. Det ligner et journalistisk produkt, det koster mange penge, og det bliver ikke varedeklareret ordentligt,” siger Benjamin Rud Elberth.

Han mener, videoerne skader Sundhedsstyrelsens troværdighed, fordi de i hans øjne forsøger at ligne journalistik uden at være det.

”Tine Gøtzsche præsenterer sig som journalist og siger afslutningsvis ”Tak, fordi du tog dig tid til at tale med os”. Det skal fremstå som et kritisk interview, men det er det ikke. Jeg synes, det skader Sundhedsstyrelsens troværdighed,” siger han.

Henrik Kjerrumgaard, selvstændig i firmaet White Cloud og tidligere spindoktor for Margrethe Vestager, kritiserer også videoerne.

”Da jeg havde set fire minutter, kunne jeg ikke holde ud at se mere. Han siger ikke noget nyt, han ikke allerede har sagt på pressemøder og alle andre steder. Sundhedsstyrelsens budskab fremstår ikke klarere,” siger Henrik Kjerrumgaard.

Penge ud ad vinduet

Sundhedsstyrelsen erkender i en mail til Journalisten, at videoerne er mislykkede.

”De to små videoer, hvor Tine Gøtzsche interviewer Søren Brostrøm, fungerede slet ikke. Produktionen af videoerne var for tidskrævende, og resultatet blev for kunstigt. Vi valgte selv at stoppe efter den anden film, selv om der fra bureauets side var planlagt flere,” skriver enhedschef Niels Sandø fra Sundhedsstyrelsen i en mail.

Begge de kritiske kommunikationsrådgivere understreger, at de ser betalingen for videoen som det mindst væsentlige i historien.

Benjamin Rud Elberth mener dog, at beløbet uanset hvad er penge ud ad vinduet.

”Formatet skader journalisters troværdighed, og det skader kommunikatørers troværdighed. Det ville jeg også have sagt, hvis det kostede 1.000 kroner. Jeg synes ikke, man skulle have lavet det,” siger Benjamin Rud Elberth.

Henrik Kjerrumgaard maner til besindighed i forhold til prisen.

”Man kan altid synes, at noget er dyrt. Det er en klassisk dansk holdsport at være forarget over sådan noget. Det er hysteri,” siger han – men tilføjer:

”For det beløb kunne de have fået et markant bedre produkt. Det svarer til, at de har givet 50.000 kroner for et Ikea-skab.”

Han er enig med Benjamin Rud Elberth i, at pengene ikke skulle være brugt. Han er dog uenig i, at formatet skulle være et etisk problem.

”Det synes jeg ikke, det er. Uanset om folk læser avis eller ser en video på nettet, vurderer de først, om de er enige eller ej. Er de enige, så virker det troværdigt for dem. Og jeg tror virkelig ikke, der er nogen, der ser det og tror, det er et indslag fra TV Avisen.”

”Det er noget sjap”

I Henrik Kjerrumgaards optik er lydniveauet og billedkvaliteten på videoen for dårlig i forhold til rent faktisk at få noget ud af den.

”Det er en halvsløj video med halvdårlig lyd. Det er synd for branchen, for vi lærer folk at acceptere dårlige videoproduktioner. Det er noget sjap,” siger han.

”Man kunne have gjort meget mere, hvis man havde hyret en grafiker ind, hvis man havde gradet billedet eller i det mindste havde haft en lydtekniker på. Vi skal have respekt for fagligheden.”

Grundlæggende mener Henrik Kjerrumgaard, at videoen er udtryk for, at Sundhedsstyrelsen forsøger at kommunikere for meget.

”De har så meget adgang til medierne i forvejen, at man kan spørge, om de overhovedet har behov for at lave den video. Det er spørgsmålet, om vi nærmest ikke bliver overkommunikeret til lige nu. Der er så meget information, at det er svært at forholde sig til,” siger han.

Benjamin Rud Elberth mener, at Sundhedsstyrelsen skulle have brugt deres store adgang hos landets medier lige nu i stedet for at lave videoen.

”Brostrøm kan komme ud til 5,8 millioner danskere lige nu, hvis han vil. Og de kan gøre det for nul kroner. Journalisterne står på spring, og styrelsen har selv sagt, at de ikke kan honorere alle forespørgsler,” siger han.

”Det eneste formildende, jeg kan sige, er, at jeg altid er vild med, at man eksperimenterer med formaterne. Og der er danskere, der ikke læser journalistik. Men der er ingen grund til at kommunikere i sådan et skjult format,” siger Benjamin Rud Elberth.

Enhedschef Niels Sandø fra Sundhedsstyrelsen skriver i en mail, at Sundhedsstyrelsen så vidt muligt forsøger at stille op til interviews med danske medier, men at ”vi desværre ikke kan nå at stille op til alle”.

”Formålet med videoerne har aldrig været, at de skulle være et alternativ til vores pressehåndtering, og vi har ikke nedprioriteret vores besvarelse af pressehenvendelser,” skriver Niels Sandø.

I en mail til Journalisten skriver Tine Gøtzsche, at hun ikke diskuterer og oplyser, hvordan opgaver honoreres i hendes virksomhed. Hun tilføjer, at hun ikke beskæftiger sig med den daglige corona-dækning, og at der ikke er opgaver om corona på hendes bord lige nu.

Kommunikationsbureauet Advice henviser til Sundhedsstyrelsens mailsvar som svar på kritikken.

Opdateret klokken 11.33 med de to videoer fra Sundhedsstyrelsen.

12 Kommentarer

Influencer. – Aktuelle Nyheder
24. APRIL 2020
[…] Brugte 135.000 kroner på Brostrøm-videoer: https://journalisten.dk/sundhedsstyrelsen-brugte-over-130-000-paa-brostroem-interviews-penge-ud-af-v… […]
Peter Kjær Rasmussen
24. APRIL 2020
I en så total katastrofesituation, som den vi er i nu, synes det naturligt, at Sundhedsstyrelsen benytter sig af alle tænkelige moderne kommunikationsmidler. Med you tube og lignende forsøger man naturligvis at råbe de unge op, som ikke læser de gamle medier. Da styrelsen selvfølgelig ikke selv har kompetencen, hyrer man så et bureau. Noget lykkes bedre end andet, det ved alle, som har beskæftiget sig med kommunikation. Og hvorfor vores kollega Tina Gøtzsche skal hænges ud i vores fagblad, forstår jeg slet ikke. Hun er blevet tilbudt af løse en freelanceopgave og har sagt ja tak. Det ville så mange andre da også have gjort. Det tilkommer ikke hende at forsvare beslutningen om at producere videoerne.
Henrik Lind Jørgensen
24. APRIL 2020
@Dirk Evers - nu kan man jo ikke tvinge folk til at udtale sig. Hvis man kunne det, ville alt blive meget nemmere. "Ingen kommentarer" er stadig udbredt. Det miskrediterer afsenderen nu og her, men desværre bliver tingene jo hurtigt glemt. Og husk så lige, at denne Mrs News er "tidligere". Nu driver hun virksomhed, og det er jo noget helt andet.
Jesper Bech Pedersen
23. APRIL 2020
Hej Ole Obitsø.

Sådanner manner ??
Alice Kirk Binns
23. APRIL 2020
Jeg studser nu mere over, at Sundhedsstyrelsen hyrer Advice, som Konkurrencerådet i 2019 afslørede i at hjælpe Falck med at sabotere ambulanceudbuddet i Region Syddanmark. At skræmme 1.2 mio. borgere og køre en nedbrydende hetz mod de ambulancereddere, der havde valgt at arbejde for udbudsvinderen.

Flere

Læs også

For travl til fuld åbenhed-strategi: ”Det passer mig rigtigt, rigtigt skidt”

For travl til fuld åbenhed-strategi: ”Det passer mig rigtigt, rigtigt skidt”

20. MARTS 2020
Coronakrisen gør kommunikation mere afgørende end nogensinde før: ”Det er en blanding af meget stille og tomt og så virkelig travlt”

Coronakrisen: Der er behov for massiv kommunikation, hele tiden og på alle kanaler

18. MARTS 2020