search

Sprogforsker: Valgdækning skal være mere konkret

Under valget skal journalisterne være endnu bedre til at slå kloen i tomgangspolitikerne og gøre deres abstrakte og luftige udmeldinger konkrete og jordnære. Sprogforsker fra DMJX giver et par tips.

Under valget skal journalisterne være endnu bedre til at slå kloen i tomgangspolitikerne og gøre deres abstrakte og luftige udmeldinger konkrete og jordnære. Sprogforsker fra DMJX giver et par tips.

Journalisterne står i valgkampen over for en stor opgave med at omsætte politikernes abstrakte sprog til hverdagseksempler, vælgerne kan forstå. Det siger sprogforsker Michael Ejstrup på DMJX til Journalisten.dk
Ifølge Michael Ejstrup kan man diskutere politik på tre forskellige abstraktionsniveauer. Og hvis politikerne får lov til det af medierne, vil de til enhver tid foretrække at være så abstrakte som overhovedet muligt.
»Hvis Lars Løkke Rasmussen og de andre får chancen, vil de med det samme flyve op på helikopterniveau og tale om "tryghed" og "vækst". Men hvad mener han egentlig, når han tager om tryghed – er det flere pædagoger i børnehaverne, kampvogne ved grænsen, hvis tyskerne skulle komme – eller bedre dyner på hospitalerne,« spørger Michael Ekstrup.

Han peger på, at nogle politikere er bedre til at være konkrete end andre. Det gælder for eksempel Dansk Folkepartis Pia Kjærsgaard, der har foreslået at asylcentrene i Danmark skal nedlægges og flygtninge skal modtages i deres nærområder. Margrethe Vestager har talt om at De Radikale vil afskaffe den automatiske pensionistrabat til offentlig transport.
Men ofte er det forbundet med store risici, når politikere bliver for konkrete, forklarer Michael Ejstrup, fordi de kommer til at sige noget, de siden kan blive hængt op på.
»Derfor er det journalisternes opgave at trække politikerne ned, når de tanker helikopteren og gør klar til en tur i de højere luftlag.«

I stedet for hele tiden at gå efter konflikterne – for eksempel splittelsen på grund af alliancen mellem Margrethe Vestager og Lars Barfoed – mener han, at medierne skal gå ned i den sproglige dybde.
»For hvad er det egentlig Margrethe Vestager vil lave af politik med De Konservative?« Michael Ejstrup skynder sig dog at tilføje, at journalisterne ofte gør meget ud af at få politikerne til at konkretisere.
»Medierne gør det godt, men der mangler stadig svar på en række spørgsmål.«
Selv er han for eksempel i tvivl om, hvad statsministeren egentlig mener med "varig velfærd"

Men sagen er jo, at toppolitikerne skal forholde sig de store linjer og ikke kan konkretisere alt, hvad de taler om?

»Det skal forholde sig til det det overordnede, men hvordan vil de prioritere? Hvad vil de gøre først? Købe flere kampvogne, ansætte flere politibetjente eller tage initiativ til en bro over Kattegat. Den slags spørgsmål bryder politikerne sig ikke om at bliver stillet, fordi de risikerer at blive hængt op på det efter valget. Men det er vigtigt, at vi som vælgere kender svarene, før vi skal sætte vores kryds,« siger Michael Ejstrup.

Han råder journalister, der dækket valget, til at finde gravemaskinen frem, hver gang politikerne letter med helikopteren.
»Hvis politikerne siger, at de give os suppe, skal vi vide, hvad der er i den. Supper kan både være fremragende og afskyelige. Men før vi sætter vores kryds, skal journalisterne spørge, hvad politikerne vil kommer i suppen.«

Læs Michael Ejstrups blogindlæg her

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen