Søndagsavisen Vestsjælland, Søndagsavisen Nordvestsjælland, Søndagsavisen Sydsjælland og Søndagsavisen Vestegenen. Det er titlerne på fire nye regionale weekendaviser, som Sjællandske Medier har på tegnebrættet.
De nye titler er et resultat af, at Sjællandske Medier har opkøbt otte udgaver af Søndagsavisen og vil lægge dem sammen med nogle af Sjællandskes eksisterende weekendugeaviser. Det fortæller chefredaktør og adm. direktør Torben Dalby Larsen til Journalisten.
»Lige nu er jeg for eksempel på vej til Næstved for at tale med de medarbejdere, der er berørt. I Næstved har vi Næstvedbladet Weekend. Det slår vi sammen med Søndagsavisens udgave dernede, og så kalder vi den Søndagsavisen Sydsjælland,« fortæller han.
Søndagsavisen-koncept tilført lokalstof
Baggrunden er ifølge Torben Dalby Larsen, at ugeavismarkedet er under pres.
»Og vores ide i med det her er, at vi kan konsoliderer markedet,« siger han.
Indholdsmæssigt vil de nye regionale weekendaviser bestå af en kombination af Søndagsavisens stof og de lokale ugeavisers stof. Søndagsavisen skal fortsat levere redaktionelt indhold til de Søndagsaviser, som Sjællandske Medier har overtaget.
»Det forbruger- og sundhedsstof, der kendetegner Søndagsavisen, skal fortsat laves af den fællesredaktion i Søborg, som laver stof til alle Søndagsaviser, uanset hvem der ejer dem. Og den stab, vi har i forvejen på Næstvedbladet Weekend skal så putte noget lokalstof i,« siger han og tilføjer:
»Det er Søndagsavisen-konceptet tilført vores lokalstof. Det tror vi appellerer bredere, end både Søndagsavisen og vores weekendugeaviser gør i dag.«
Ikke en spareøvelse
Udover overtagelsen af de otte udgaver af Søndagsavisen overtager Sjællandske Medier også North Medias aktiepost på 50 pct. i Vestsjællandske Distriktsblade. Prisen for handlen er i alt 41,75 millioner kroner.
Torben Dalby Larsen kalder det et vækstprojekt for Sjællandske Medier.
»For os er det jo ikke er spareøvelse. Vores arbejdsplads bliver tilført ny frisk omsætning, og de journalister, vi har, fortsætter. Men i stedet for at dele to weekendugeaviser ud, skal der nu kun deles én ud. Det er dér, rationaliseringen ligger,« siger han.
Så kan du helt afvise, at det her vil føre til færre medarbejdere på den lange bane?
»Hos os på Sjællandske Medier bliver der jo flere, fordi vi får tilført ny omsætning. Men det er klart, at den distributør, der har delt to weekendugeaviser ud, han skal kun dele én ud nu. Og i stedet for at trykke to, så skal der nu kun trykkes én. Men det er ikke folk, som er ansat hos mig,« siger Torben Dalby Larsen.
Han fortæller, at Sjællandske Medier snarest muligt tager trykningen af de nye regionale ugeaviser hjem til deres egne trykkerier.
»Derfor får vi mere at trykke i vores trykkerier. Men der er så nogle andre trykkerier, der mister dem,« siger han.
I en pressemeddelelse fra North Media udtaler adm. direktør Arne Ullum:
"Som bladmand vil man jo altid helst købe og udvide oplaget, men hvis ingen vil sælge, så får vi jo aldrig gennemført den geografiske konsolidering, som er nødvendig for at sikre den økonomiske bæredygtighed i branchen," siger Arne Ullum.
Over for Journalisten uddyber han, at salget til Sjællandske Medier ikke vil få betydning for Søndagsavisen journalister.
»Det får ingen konsekvenser for vores redaktionelle medarbejdere. For vi skal fortsat levere stof til de pågældende aviser.«
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.