Primetime-sagen: Nu sender Sundhedsstyrelsen mail til alle på listen

180 journalister og 43 bloggere på den såkaldte Primtime-liste modtog i går en mail fra Sundhedsstyrelsen med orientering om, at styrelsen har personoplysninger om dem. Fremover vil styrelsen sige til kommunikationsbureauer, de samarbejder med, at de ikke har brug for medielister

”Du modtager dette brev, fordi vi i overensstemmelse med Persondataforordningen, der trådte i kraft 25. maj 2018, er forpligtiget til at informere dig om, at vi har personoplysninger om dig i vores journalsystem.”

Sådan begynder en mail, som Sundhedsstyrelsen i går sendte ud til 180 journalister og 43 bloggere. De optræder alle sammen på den såkaldte Primetime-liste – en medieliste, som kommunikationsbureauet Primetime i 2017 lavede for Sundhedsstyrelsen i forbindelse med en kampagne for HPV-vacciner.

Af mailen til de navngivne journalister og bloggere på listen fremgår det, at styrelsen blandt andet har registreret oplysninger om deres arbejdsopgaver og vinkler på deres tidligere artikler om HPV-vaccinen.

”Vi har sendt brevet, fordi vi vurderer, at vi i henhold til de nye GDPR-regler bør informere dem, der står på listen. Også selv om det ikke er en liste, vi har brugt eller vil bruge, men alene fordi den er i vores journalsystem,” forklarer Sigrid Paulsen, sektionsleder i Sundhedsstyrelsen.

Journalist: ”Jeg vil have en forklaring”

Som Journalisten tidligere har beskrevet, rettede flere af de 180 journalister på listen skarp kritik af, at de uden deres vidende var blevet registreret som vaccinekritiske på listen. 

”Jeg er ikke læge, og jeg har aldrig forholdt mig til, om HPV-vaccine er godt eller skidt. Jeg har interviewet nogle kilder. Det er under al kritik, at jeg skal registreres for at gøre mit arbejde,” sagde B.T.-journalist Jens Anton Havskov Hansen i november til Journalisten.

På listen over bloggere og influencers har Primetime blandt andet anført, hvor mange børn navngivne bloggere har, alder og navn på nogle af børnene, og om bloggeren har beskrevet forstadier til kræft.

”Det er problematisk, at de har registreret oplysninger om os uden at gøre opmærksom på det og oplyse om formålet,” sagde blogger Lisbeth Kiel, der optræder på listen med oplysninger om sine børn.

Direktør i Primetime, Thomas Juul-Dam, har tidligere sagt til Journalisten, at han ikke mener, journalister skal orienteres, når de optræder på medielister.

”Jeg afviser, at vi registrerer journalister. Derfor har vi ikke behov for at orientere dem,” sagde han. 

En påmindelse om GDPR

Sundhedsstyrelsen har fra starten afvist, at de har brugt listen fra Primetime til noget, og meddelt, at de ville afklare deres ansvar og forpligtigelse som myndighed.

”Vi har ikke ændret vurdering, men nu har vi afsluttet sagen og i den forbindelse vurderet, at vi bør orientere dem på listen. Og det gør vi så nu,” siger sektionsleder Sigrid Paulsen.

Hvad har I lært af forløbet?

”Sagen er en påmindelse om, at det er en kontinuerlig proces at leve op til GDPR. Som sundhedsmyndighed har vi altid haft ekstremt stort fokus på håndtering af patientoplysninger. Men oprindeligt havde vi ikke tænkt, at der her var tale om en opgave, som involverede persondata,” siger Sigrid Paulsen.

Hun siger desuden, at styrelsen fremover vil gøre det mere klart for kommunikationsbureauer, de samarbejder med, at de ikke har brug for medielister.

”Der er blevet brugt en arbejdsmetode, som er almindelig inden for den branche. Men vi vil en anden gang være mere opmærksomme på at sige, at vi ikke har brug for sådan en liste. Det er ikke et arbejdsredskab for os, og vi vil ikke have sådan en liste liggende her i huset.”

Har indgået ny samarbejdsaftale med Primetime

Sigrid Paulsen fortæller, at Sundhedsstyrelsen har indgået en ny samarbejdsaftale med Primetime og i den forbindelse præciseret i kontrakten, at der ligger et selvstændigt dataansvar hos dem også.

”Det vil vi også overveje i forhold til vores andre kontrakter med eksterne samarbejdspartnere. Så det er der kommet en øget opmærksomhed omkring,” siger hun.

Jeg kan forstå, at listen har kostet jer 15.000 kr. Var det pengene værd?

”Jeg ved ikke på stående fod, hvad den har kostet. Vi har betalt et professionelt kommunikationsbureau for at lave en oplysningsindsats, og der indgår så forskellige ting i den. Vi kan ikke sidde og sige, om hver enkelt ting er nødvendig – det er deres faglige vurdering. Men det er ikke en liste, vi som styrelse eller myndighed kan bruge til noget,” siger Sigrid Paulsen.

1 Kommentar

Peter Jensen
18. DECEMBER 2018
Hvordan har de sendt den
Hvordan har de sendt den besked?

I jeres tidligere artikler gjorde alle involverede jo meget ud af at fortælle, at de havde slettet alle udgaver af den.