TV 2s dårlige økonomi kan blive langt værre, når Boxer overtager det danske tv-net. TV 2 mister monopolet på landsdækkende tv-reklamer, og danskerne får flere kanaler at vælge imellem. »Det er en ulempe for TV 2,« erkender direktør.
TV 2s økonomi er i forvejen vaklende. Regnskaberne for 2007 viser et overraskende stort underskud, og de forventer også røde tal på bundlinjen i 2008. Derfor er der optræk til krise, nu hvor svenske Boxer gør sit indtog på det danske tv-marked. Det betyder dels, at TV 2 mister sit mangeårige monopol på landsdækkende tv-kanaler, dels at der kommer mange flere kanaler, som danskere med en almindelig stueantenne kan vælge imellem.
»Det er en stor udfordring, at der er nogle andre spillere på deres hjemmebane, der kan kapre deres penge. TV 2 kommer helt klart til at miste styrke på det her,« vurderer TV Director Finn Kristensen fra mediabureauet MediaCom over for Journalisten.dk.
Hvor dyrt det bliver for TV 2, er der stadig tvivl om. Interne beregninger på kanalen viste for et par år siden, at det ville blive omkring 50 millioner kroner. I dag anslår medieprofessor ved Århus Universitet Frands Mortensen over for Business.dk, at det nærmere vil ligge i omegnen af 100 millioner kroner.
»Det er en supergrim situation, hvis TV 2 går ud og mister så mange penge, når deres økonomi i forvejen er i krise. Så må de skære, hvor der skæres kan, og så må alle underskudsforretninger tages op til overvejelse,« siger Finn Kristensen.
TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup, er godt klar over, at den nye spiller Boxer kommer til at gøre det sværere for kanalen, hvis man sammenligner den nuværende situation med november 2009, når det gamle tv-net bliver lukket.
»Det umiddelbare regnestykke er et netto minus for TV 2, men vores opgave er at få det vendt til et plus. Det er en helt ny situation nu, og vi skal først til at forhandle med Boxer,« siger hun til Journalisten.dk.
Ifølge Finn Kristensen kan TV 2 dog godt overleve krisen, også selv om Boxer presser dem yderligere. Det vigtigste er, at de bevarer deres særstilling hos danskerne.
»Det er vigtigt, at TV 2 passer på deres brand nu. Hvis de begynder at miste den styrke, de har hos befolkningen, så får de alvorligt svært ved at komme op på hesten igen,« siger han.
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Jeg tror afgjort, at det er godt for Danmark at TV2 får mere konkurrence. Det giver dem mulighed for at gøre tingene endnu bedre i fremtiden, og af den grund mener jeg, at vi skal velkommme svenske Boxer. Jeg glæder mig til at følge udviklingen på det digitale mediemarked i det danske sprogområde. Én ting synes at være helt sikkert. Det mediebillede som vi ser idag, vil ikke være til at genkende om ganske få år.