search

Nordjyske har lukket chatbot: ”Den blev en hæmsko”

Nordjyske fik aldrig det håbede ud af chatbot. Derfor har mediet nu lukket den. ”Den endte med at stå i vejen for god dialog med læserne, fordi botten misforstod, hvad de skrev til den,” siger redaktionschef Tom Bue

Hvil i fred.

Nordjyske Medier gik i 2017 i luften med en chatbot på Facebook. Den skulle svare på spørgsmål fra læserne og være med til at hive mere trafik ind ved at dele historier med dem.

Men nu er chatbotten blevet lagt i graven.

”Den endte med at stå i vejen for god dialog med læserne, fordi botten misforstod, hvad de skrev til den,” siger redaktionschef Tom Bue om, hvorfor Nordjyske Medier har lukket botten.

”Den kunne ikke kommunikere det, den skulle. Den blev en hæmsko,” siger han.

Et rent eksperiment

Der var flere grunde til, at Nordjyske Medier startede en chatbot.

Mediet ville gerne kommunikere bedre med læserne. Og så skulle den være med til at hive mere trafik ind.

”Ideen er helt grundlæggende, at de kan gøre kommunikation med folk mere effektiv, og at vi kan få et sted at pushe indhold. Vi startede, fordi vi så et klart potentiale i det,” siger Tom Bue.

”Men vi har modtaget både tips og kundehenvendelser, som den ikke kunne håndtere. Det har betydet, at folk bare har fået langsommere svar, og den er blevet en irriterende mellemand.”

Han mener dog ikke, det var en fejl, at Nordjyske Medier startede chatbotten.

”Teknologien var moden nok til at eksperimentere, men ikke til at gøre det, den skulle. Det var et rent eksperiment. Vi har ikke markedsført den hårdt, og den har sådan set bare fået lov til at køre.”

Ingen dødsdom

Tom Bue er ikke klar til at give alle chatbotter en dødsdom endnu. DR har blandt andet stadig en aktiv chatbot.

Men han har indset, at det kræver en stor indsats at skabe en god chatbot.

”Det var begrænset, hvor meget kærlighed vi gav den. Og når man ikke gør det, ender det sjældent kæmpestort. Den kunstige intelligens i botten har også været engelskbaseret, og det har ført til en høj fejlrate. Jeg tror godt, man kan bygge en chatbot, der kan ramme en specifik målgruppe, men det kræver mere,” siger han.

”Jeg vil ikke dødsdømme det.”

Derudover mener han, at chatbotten faktisk var god til at distribuere historier. Han fortæller, at der var lidt over 1.000 brugere af chatbotten.

”Det fungerede godt. Den fungerer som et anderledes nyhedsbrev. Den er nem at finde op og dukker op med en lille notifikation.”

Helt grundlæggende ser han dog en udfordring ved chatbotter i journalistik.

”Der er så mange scenarier, folk kan skrive ind om. Det er enormt svært for botten at genkende. Det er nemmere med en webshop, hvor der er nogle helt simple ting som returnering af varer eller pengene tilbage, den skal forholde sig til.”

Derfor har han et godt råd til medier, der måske ikke har forsøgt sig med en chatbot, men overvejer det:

”Du skal kun lave det, fordi det er beviseligt nemmere for kunden, end hvad de allerede har. Ikke fordi det er billigere eller nemmere for dig. Så kan du lige så godt lade være.”

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen