Metroselskabet afviser analyse

Sælg flere drømme om Cityringen, lød opfordringen til Metroselskabet i en analyse i Journalisten. Nu svarer selskabet igen: Det nytter ikke at sælge drømme, hvis naboerne til byggeriet oplever støjproblemer.

Sælg flere drømme om Cityringen, lød opfordringen til Metroselskabet i en analyse i Journalisten. Nu svarer selskabet igen: Det nytter ikke at sælge drømme, hvis naboerne til byggeriet oplever støjproblemer.”Metroselskabets kommunikation virker i bedste fald overfladisk, i værste fald selvfed,” lød det i en analyse fra Jeppe Veddinge, Geelmuyden.Kiese, i den seneste udgave af Journalisten.
 
Jeppe Veddinge vurderer, at Metroselskabet ignorerer støjklager fra naboerne til det støjende byggeri, alene fordi selskabet kalkulerer med tilgivelse, når togene først kører.
 
Nu svarer Metroselskabet igen via en e-mail til Journalisten.
 
Kåre Møller Madsen, pressekoordinator, påpeger, at kommunikation langt fra er hele udfordringen. Det gælder for eksempel over for de naboer til byggeriet, der ønsker genhusning på grund af gener fra byggeriet.
 
”Selv om dagbladet Politiken gør, hvad de kan for at overbevise deres læsere om, at Metroselskabet godt kan genhuse folk af egen drift, så er virkeligheden den, at Metroselskabet kun med en beslutning fra ekspropriationskommissionen (instans der afgør naboretlige sager) eller selskabets ejerkreds kan gå ud og tilbyde genhusning,” skriver Kåre Møller Madsen til Journalisten.
 
Drømme løser ikke støjgener
Jeppe Veddinge efterlyser i analysen i Journalisten.dk at Metroselskabet skruer op for drømmene og begynder at understrege de mange fordele, når byggeriet står færdigt. For eksempel: ”At sidde i en bilkø ved søerne og få at vide, at om seks år ville du være hjemme nu.”

Men Metroselskabet afviser, at det er god kommunikation at sælge drømme, hvis folk her og nu slås med støjproblemer.
 
”Der er med andre ord en mindre gruppe af naboer, for hvem information ikke er tilstrækkeligt. Og for denne gruppe vil det ikke blive opfattet som ydmygt at berette om, hvor fedt det bliver for byen, når Cityringen står færdig i 2018 – som Jeppe Veddinge foreslår. Tværtimod, vil det blive opfattet som en provokation og en negligering af de mest trængte naboers problemer,” skriver Kåre Møller Madsen.

0 Kommentarer