search

Magasin-branchen ramt af voldsom nedtur

"2009 er et af de vanskeligste år, vi har set i meget lang tid." Konklusionen kommer fra Bonniers markedsdirektør, men dækker uomtvisteligt hele gruppen af danske magasinforlag. Overalt er der nemlig tilbagegang. 

"2009 er et af de vanskeligste år, vi har set i meget lang tid." Konklusionen kommer fra Bonniers markedsdirektør, men dækker uomtvisteligt hele gruppen af danske magasinforlag. Overalt er der nemlig tilbagegang. 

Ifølge et større tema i dagens udgave af dagbladet Børsen er danske magasiner i noget, der ligner frit fald. Efter flere år, hvor de med en imponerende vækst har givet andre printmedier baghjul, går udviklingen nu den stik modsatte vej.

Samlet set er der tale om et oplagsfald på 14 procent i første halvår af 2009. Samtidig ligger annoncesalget underdrejet med et minus på 30 procent. Og finanskrisen kan tydeligt aflæses i danskernes medieforbrug, skriver Børsen:

"Når bankrådgiveren klapper kassen i, bliver bare bryster, blingbling-blær og dyre boligtip valgt fra på magasinhylderne," hedder det.

Det samme gør eksklusive catwalk-reportager og benzinslugende biler. Til gengæld har danskerne tilsyneladende tænkt sig at komme sundere igennem krisen. Og derfor er der vækst til hele den kategori af magasiner, der beskæftiger sig med vores sundhed, motion og livsstil.

"2009 er et af de vanskeligste år, vi har oplevet i meget lang tid," siger markedsdirektør hos Bonnier Jesper Buchwald til avisen.

Både hos Egmont og Benjamin er man enig. De to sidstnævnte forlag er hårdest ramt med henholdsvis 20 procent og 28 procent færre udgivelser i første halvår i år i forhold til samme periode sidste år.

Et af Danmarks største mediabureauer, Mediaedge:cia, nedtoner dog nedturens alvor:

"Jeg synes faktisk, forlagene er sluppet nådigt. For der blev smidt rigtig mange nye magasiner på markedet i 2008, og man har lynhurtigt måttet sande, at det var en dårlig timing," siger Jane Ravn fra Mediaedge:cia.

Udviklingen er i øvrigt præcis den samme i USA. Ifølge Bloomberg er der nedgang over stort set hele linjen. Websitet MinOnline.com kan dog berette om digital vækst for visse magasin-titler. Glamour og Allure har henholdsvis fordoblet og tredoblet deres trafik på nettet, skriver MinOnline.com.

Læs også: Medie-recessionen kan vare i årevis.

(opdateret 9:30)

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen