Den amerikanske magasinverden fortsætter sin nedtur. Nye tal for andet halvår af 2009 byder på nedslående læsning. Igen igen. Blandt de store tabere er Newsweek, Time og W. Eneste opmuntring: Tilbagegangen er en anelse mindre end tidligere.
Farvel og tak til 2009. Og farvel og tak til endnu et dårligt år for den amerikanske magasinbranche.
Friske oplagstal for næsten 500 amerikanske magasintitler vidner nemlig om en ubehagelig nedtur. I løbet af årets sidste seks måneder faldt det samlede oplag med 9,1 pct. til i alt 39,3 mio. eksemplarer sammenlignet med samme periode året før, oplyser oplagskontrollen Audit Bureau of Circulations.
Og allerede i foråret sidste år så det sort ud. Her faldt salget af de amerikanske magasiner nemlig big time. I de første seks måneder af 2009 blev der registreret et oplagsfald på 12,36 pct. Og fortsætter man med at se bagud, så er synet ikke meget kønnere.
I sidste havldel af 2008 var der nemlig også tale om et markant oplagsfald. Her lød nedturen på 11,12 pct. målt i forhold til samme periode i 2007.
Chefen for den samlede magasin-branche i USA, Kenneth Godshall, glædes dog over, at oplagsfaldet er bremset en anelse op.
"Det er opmuntrende, at nedturens hastighed er en anelse mindre," siger Kenneth Godshall til New York Times.
Nedturen har i øvrigt ramt bredt, men opfatter også nogle af de mest kendte amerikanske magasiner: Eksempelvis er "W" gået 41,7 pct. tilbage og udkommer nu i et oplag på 25.000 eksemplarer. Newsweek er faldet med 41.3 pct. og sælger nu 62.000 eksemplarer. Time har tabt 34,9 pct og ligger på 90.000. SmartMoney er gået 37 pct. tilbage til i alt 26.000 eksemplarer. Good Housekeeping har mistet 30,7 pct. og ligger på 395.000 eksemplarer. Og Redbook har tabt 30,1 pct. til 126.000 eksemplarer.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.