search

Lokalavis beklager sammenblanding af journalistik og reklame

En af Politikens lokalaviser har tilbudt at sælge redaktionel omtale til tre butikker i Ebeltoft. »Det er lodret i strid med loven,« siger Oluf Jørgensen. Avisen trækker nu tilbuddet. »Jeg kan godt se, at formuleringerne er helt ude i skoven. Det er en fejltagelse af dimensioner,« fastslår chef

”Ved køb af annonce har du mulighed for at tilkøbe redaktionel omtale (…) Vores journalister skriver naturligvis det redaktionelle efter jeres ønsker.”

Sådan lyder det i et salgsbrev, som medarbejdere ved Adresseavisen Syddjurs har forfattet til handlende i Ebeltoft.

Brevet skal promovere en særlig sommeravis om området, som udsendes med Adresseavisen Syddjurs i uge 24.

I brevet får handlende tilbudt at købe journalistisk omtale, hvis de samtidig køber annoncer. Helt konkret kan man for eksempel købe en halv sides redaktionelt stof for 1.020 kroner, hvis man samtidig køber en halv sides annonce for 3.500 kroner.

Eksperter: Klokkeklart lovbrud

Problemet er, at det er ulovligt at sælge redaktionel omtale på den måde. Det fortæller to eksperter til Journalisten.

»Det er en klar tilståelsessag. Det er lodret i strid med loven, og det er så klart, som det overhovedet kan være,« siger Oluf Jørgensen, mediejurist og afdelingsleder ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

»Man må bare ikke købe sig til redaktionel omtale, samtidig med at man køber annonceplads. Det er i strid med markedsføringsloven,« siger han.

Ulovligt at sælge redaktionel omtale

Også Roy Langer, tidligere professor i markedsføring og i dag selvstændig rådgiver, er klar i mælet.

»Selvfølgelig må man ikke købe redaktionel omtale. Det er en klokkeklar sag! Det er simpelthen ulovligt at blande redaktionelt stof med annoncering,« siger han til Journalisten.

»Jeg synes næsten, det er synd for dem. Det er nok, fordi de ikke ved bedre, men det er aldrig okay.«

I markedsføringslovens §4 står:
”En reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.”

Det betyder kort fortalt, at det skal være til at se for læseren, om der er tale om betalt indhold eller journalistik.

Avisen beklager: Det må ikke ske

Hos Adresseavisen Syddjurs, der hører under Politikens Lokalaviser, beklager områdechef Lars Norman Thomsen.

»Det er en helt forkert formulering. Man kan overhovedet ikke købe sig til redaktionel omtale,« siger han, da Journalisten ringer og læser op af brevet.

Så det er ikke er et tilbud, du kan stå inde for?

»Nej, det her må ikke ske. Det er aldrig noget, vi lover. Det er en gylden og klassisk regel i Politikens Lokalaviser, som vi bliver indprentet igen og igen.«

Vil stramme op

Lars Norman Thomsen har ikke selv set brevet, da Journalisten ringer. Men han slår fast, at formuleringerne er forkerte.

Ved du, hvem der har ansvaret for det brev?

»Dybest set er det mig, der har ansvaret, for jeg er områdechef. De pågældende medarbejdere har spurgt, om de måtte lave sådan en sommeravis i uge 24. Det har jeg godkendt, men jeg har ikke set brevet. Normalt går jeg ikke i detaljer med alt, hvad der bliver sendt ud af salgsmateriale. Men jeg tager fat i det med det samme.«

Hvad vil du gøre for at undgå, at det her sker igen?

»Jeg vil helt klart stramme op. Jeg ved slet ikke, hvordan det kan ske. Jeg er dybt overrasket. Jeg vil kalde folk i huset sammen og finde ud af, hvad der er sket,« siger Lars Norman Thomsen.

Trækker brevet tilbage øjeblikkeligt

10 minutter efter vender han tilbage til Journalisten. Han har nu talt med de ansvarlige medarbejdere og selv læst brevet.

»Nu har jeg undersøgt sagen, og det er en klokkeklar fejl. Jeg kan godt se, at formuleringerne er helt ude i skoven. Det er en fejltagelse af dimensioner. Det trækker vi tilbage øjeblikkeligt,« siger han.

Lars Norman Thomsen tilføjer, at medarbejderne, der har uddelt brevet, indtil videre har nået at give det til tre forretninger i Ebeltoft. De vil blive kontaktet af avisen.

Vil indskærpe over for kommerciel afdeling

Journalisten har også talt med ansv. chefredaktør for Lokalaviserne Østjylland, Claus W. Krogh. Han har det øverste journalistiske ansvar for bl.a. Adresseavisen Syddjurs og sommeravisen.

Hvad tænker du, når du ser det brev?

»Det må simpelthen ikke ske. Jeg har fået at vide, at det er sendt ud, men det er ikke i nærheden af de retningslinjer, vi har for vores arbejde. Det brev blev trukket tilbage, så snart vi hørte fra jer, at det er sendt ud,« siger Claus W. Krogh.

Hvad har du tænkt dig at gøre anderledes fremadrettet?

»Først vil jeg indskærpe – igen – over for alle medarbejdere, hvordan vi arbejder. Jeg gør meget ud af at fortælle vores redaktionelle folk, at det er dem, der bestemmer, hvad der skal i spalterne. Men jeg kan også se, at jeg er nødt til at tale med de kommercielle chefer og sammen med dem indskærpe over for den kommercielle afdeling, at vi ikke laver avis på den her måde.«

Så det her kommer ikke til at ske igen?

»Nej, det sker ikke igen.«

Kommentarer
4
Niels Riis Ebbesen
08.04.13 17:15
Er det nu også blevet en
Er det nu også blevet en kæmpe stor nyhed på Journalisten.dk, at redaktionerne på lokalaviser og distriktsblade er meget velvillige med, at stille spalteplads til rådighed for avisernes annoncører.

Ude på de små redaktioner er alle godt klar over, at det er annoncørerne som får butikken til at løbe rundt, og det såkaldte "luderstof" bliver da bragt med en lige så selvfølgelighed, som alt det andet journalistiske stof.

Og jeg synes egenlig det er meget befriende og ærligt, at Adresseavisen Syddjurs har meldt klart ud, hvordan klaveret spiller, men der er tilsyneladende nogen som synes, at det er meget pænere, når det i al diskretion foregår som en mundtlig aftale mellem annoncekonsulenterne of annoncørerne.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Fremhævet af Journalisten
Mathias Svane Kraft
09.04.13 11:47
Det er en ærgerlig
Det er en ærgerlig sammenblanding, men det er jo ikke ligefrem breaking news - eller overhovedet news. Her er det bare mere eksplicit end normalt.

Det er de små handlende i byerne, der betaler det meste af gildet. Det ved chefterne på de lokale blade alt om.

Det, jeg savner, er en stillingtagen fra de journalister, som skal levere den 'redaktionelle omtale' . Skal den virkelig være til salg?

Min far er journalist på en lokalavis. Han formår at balancere det på en fornuftig måde. De lokale forretninger får omtale, når der er noget at 'omtale' - men det er ud fra ordentlige, journalistiske principper og aldrig som belønning for annoncekøb.
Fremhævet af Journalisten
Ulf B. Bjørton
11.04.13 13:34
Til Niels Riis Ebbesen

Til Niels Riis Ebbesen

Jeg havde haft mere respekt for sit indlæg, hvis du havde nøjedes med at skrive at en del redaktioner på lokalaviser og distriktsblade stiller spalteplads til rådighed, og at "luderstof" en del steder - eller for den sags skyld mange steder - bliver bragt som en selvfølgelighed. At skære alle over en kam skæmmer indlægget.

Med venlig hilsen
Ulf B. Bjørton
Fremhævet af Journalisten
Ole Kragelund, Moesbakken 22, 8410 Rønde
19.05.13 05:56
Pengeafpresning - eller
Pengeafpresning - eller forsøg herpå - er vel stadig ikke lovlig i Danmark, heller ikke når denne lovovertrædelse begås af blad-udgivere (og deres lønnede journalister som medskyldige)?
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen