search

Okay at bruge borgmestre i reklame

To fynske aviser er blevet frikendt for at bruge billeder af borgmestre til at markedsføre aviserne.

To fynske aviser er blevet frikendt for at bruge billeder af borgmestre til at markedsføre aviserne.

Det var i orden, da Fyns Amts Avis og Fyens Stiftstidende sidste år brugte billeder af to borgmestre i en reklame for aviserne. Det har Forbrugerombudsmanden netop afgjort.

Svendborgs borgmester, Curt Sørensen, lagde sidste år sag an mod de to aviser, efter at hans billede var blevet brugt i en annonce. Annoncen reklamerede for de to avisers redaktionelle dækning af en række skolelukninger på Fyn og opfordrede med sloganet "Kom på forkant med udviklingen" læseren til at tegne abonnement på aviserne. Borgmesteren klagede over, at han ikke havde sagt ja til, at hans billede måtte bruges til markedsføring.

Men det var ikke i strid med god markedsføringsskik, mener Forbrugerombudsmanden.
"Annoncer som de foreliggende, der også har karakter af en reklame for et avisabonnement, ses principielt ikke at adskille sig væsentligt fra en "spiseseddel", hvor pågældende dags (journalistiske) tophistorie omtales, og som tjener som en reklame for dagens avis," skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Forbrugerombudsmanden lægger vægt på, at annoncen hang sammen med det redaktionelle indhold. De to borgmestre var centrale figurer i dækningen af skolelukningerne, og annoncerne havde ikke karakter af, at borgmestrene anbefalede de to aviser. Afgørelsen er principiel, da Forbrugerombudsmanden dermed giver pressen bredere rammer for at bruge portrætbilleder til reklame for avisens journalistiske produkt.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen