search

Kulturel middelklasse afgør tv-konkurrence

Det vækker kritik og undrer i store dele af tv-branchen, at DR og TV 2 år efter år høster næsten alle tv-priser. Flere producenter mener, at dommerne er ude af trit med seerne. Producentforeningen anerkender nu, at priserne ikke favner hele branchen.

Det vækker kritik og undrer i store dele af tv-branchen, at DR og TV 2 år efter år høster næsten alle tv-priser. Flere producenter mener, at dommerne er ude af trit med seerne. Producentforeningen anerkender nu, at priserne ikke favner hele branchen.

Igen i år har de interne rygklap på TvPrisen i forlængelse af den netop overståede TvFestival vist, at det er stort set umuligt at vinde hæder og ære for programmer, der ikke er produceret til enten DR eller TV 2. Det på trods af, at store dele af seersegmentet er i bevægelse mod andre kanaler.

Administrerende direktør Esben Halding, Eyeworks Productions, kalder det »et rigtigt godt spørgsmål«, om det overhovedet er muligt at vinde, hvis man ikke producerer til en af de to aktører.

»Det er der nogle, der har gjort før, men nu sidder jeg og kigger ned over kategorierne, og så er det tydeligt, at de programmer, der vinder, der er juryerne ikke i overensstemmelse med seerne i hvert fald,« siger Esben Halding.

Eyeworks Productions fik ingen priser i år, men var nomineret tre gange, blandt andet for TV 2-udsendelsen »Ingen kære mor – alene i Himalaya.«

Esben Halding påpeger – som flere andre kilder – at juryen er skævt sammensat.

»Der sidder nogle tv-folk i juryen, som repræsenterer et bestemt segment. Det er jo en bedre uddannet og kulturinteresseret middelklasse. Det er ikke nødvendigvis dem, som alle programmerne henvender sig til.«

Klaus Hansen, direktør i producentforening, der er arrangør af TvFestival og TvPris, anerkender nu over for journalisten.dk, at priserne uddeles for smalt.

»Vi går i en proces nu sammen med vores partnere for at opstille et koncept, så det også kan favne alle vores partnere.«

Hvad er din kommentar til kritikken af, at juryen kun repræsenterer en bedre uddannet og kulturinteresseret middelklasse?

»Jurysystemet er et smagsdommersystem baseret på en faglighed, og det er muligt, at man i nogle kategorier skal væk fra et jurysystem. Det er det, vi skal diskutere nu.«

Alle 26 priser til DR og TV 2

Ud af de i alt 26 programpriser, der blev uddelt i år, gik 16 til DR og 10 til TV 2.

Dels for egenproducerede programmer, dels for programmer produceret af selvstændige produktionsselskaber, der samlet leverer til en vifte forskellige kanaler – men kun vinder for produktioner målrettet DR og TV 2.

Dermed blev de to kanalers dominans endnu større end sidste år, hvor TV 3 fik en pris for programmet 'Med kniven for struben', mens DR og TV 2 deltes om de resterende 25.

I 2010 fik DR i alt 13 priser, TV 2 i alt 12 priser, TV 3 én, og endelig fik Monday/In2Media én for bedste web-tv. Alt i alt er det altså blevet til tre priser på tre år for programmer, der ikke blev sendt på en af DR eller TV 2's kanaler.

Thomas Meyer, udviklingschef i produktionsselskabet Mastiff, mener, at juryerne på mellem fem og syv personer – der består af fagfolk fra de pågældende brancher – mangler nærkontakt til dele af den seergruppe, der trækker de reklamer, som får hjulene i branchen til at snurre.

»Det er et problem for branchen som sådan, at man ikke anerkender andre typer programmer med priser, end de politisk korrekte. Det tror jeg, at der er mange, der vil sige,« siger Thomas Meyer.

Thomas Meyer vurderer, at en forklaring på skævheden kan være, at juryen ganske vist ved meget om programmernes substans – men:

»Det er ikke nødvendigvis det, der betyder noget for seerne. Det er også et spørgsmål om, hvilke ting der skal afgøre, hvad der skal have en pris. En succes kan måles på mange måder,« siger han.

SBS trak sig

Utilfredsheden med den manglende bredde i feltet af prismodtagerne fik i år SBSmedia til at trække sponsorater og nomineringer fra konkurrencen.

Også Martin Dalgaard, programdirektør i Monday, undrer sig over, at så få kanaler vinder priser ved TvFestival. Han har selv arbejdet for SBS tidligere og forstår godt den skeptiske holdning hos SBS.

»Det er da mærkeligt, at de andre kanaler ikke bare en gang imellem vinder en pris. Det er præcis lige så godt tv-håndværk i de andres programmer, det er bare en anden målgruppe og en anden måde at fortælle historien,« siger han.

Monday fik i år en pris for bedste dokumentar med Putins Kys.

»Det gode ved priser er jo, at man bliver glad, når man får dem, og man lever fint uden, men der må være en skævhed. Jeg tror ikke, juryen sidder og spekulerer i det, men der er et eller andet, der gør det,« siger Martin Dalgaard.

Tanken om smalt segmenterede juryer vinder genhør hos Metronomes programchef, Sune Roland, som i år selv har siddet i juryen for bedste dokumentar og bedste faktaserie:

»Det er sikkert rigtigt, men kun i nogle genrer. Men der er da ingen tvivl om, at der er forskel på, hvem der vinder en jurypris, og hvem der vinder en seerbestemt pris. På samme måde ville det være de største kanaler, der ville vinde, hvis alt var seerbestemt, og så ville TV2 News og DR 2 nok ikke vinde så mange priser,« siger han.

Han understreger dog, at han ikke har travlt med at få ændret på juryerne:

»Jeg har ikke en holdning enten for og imod. Det er en super følsom proces, man kan aldrig rigtigt gøre alle glade. Der er ingen bitterhed at spore her, på trods af at vi på Metronome var dem med flest produktionsnomineringer, og at vi ikke vandt en eneste pris.«

Klaus Birch, administrerende direktør i B-film, har siddet i dokumentarjuryen 2009-2011, men ikke i år. Han afviser, at det spiller ind på tildelingen af priser, hvilken kanal et program sendes på:

»Når man sidder der i et forum med 10-12 tv-producere og redaktører – så ender man med at fokusere på indholdet, man skeler ikke til, hvor det er sendt henne,« siger han.

Vi har præmieret kvalitetsprogrammer

Klaus Hansen, direktør i Producentforeningen, forklarer, at juryerne er suveræne.

»Juryerne lægger deres egne kriterier, der er ikke lagt nogen overordnede kriterier ned over juryerne.«

»Vi er helt med på, at de kriterier vi arbejder med nu, har præmieret nogle kvalitetsprogrammer, men ikke afspejlet markedet.«

SBS har trukket sig, hvordan tolker I det?

»Point taken. Vi anerkender, at TvPrisen ikke favner hele branchen,« siger Klaus Hansen.

»Vi er kommet et nøk derhenad: TV 3 har væsentlige flere nomineringer, men grundlæggende er vi enige om, at priserne ikke afspejler hele markedet.«

Alt tyder dermed på, at det er sidste gang, at DR og TV 2 oplever et rent tagselvbord til prisfesten:

»Den saglige kritik, der kommer fra blandt andet SBS, tager vi selvfølgelig dybt alvorligt. Og det er dét, der gør, at vi sætter en proces i gang, for at finde et nyt koncept for TvPrisen næste år,« varsler Klaus Hansen.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen