search

Kampagneblinde unge skal lokkes ud på erhvervsskolerne med Twitch og streaming

Nyt liveshow skal fange de unge på Youtube og Twitch og give dem lyst til andet end gymnasiet. ”Hvordan skal vi ellers nå ud til de unge?” lyder det

Det er spændende og inspirerende at gå på erhvervsskole.

Dét budskab har talrige kampagner gennem årene forsøgt at få de danske unge overbevist om. Men spørger man freelanceren Patrick Bay Damsted, har de fejlet. Ifølge ham er de unge blevet ”kampagneblinde”, og nu prøver han derfor at nå målgruppen på en ny måde. Bag projektet står DI, Teknisk Landsforbund, Dansk Metal, 3F og HK.

Mange 7.-9. klasseselever har øjnene rettet mod Youtube og hjemmesiden Twitch. Her livestreamer gamere deres computerspil.

Netop på de platforme vil Patrick Bay Damsted med ugentlige liveshows og et fysisk publikum på 100 mennesker rundt omkring fra landets erhvervsskoler forsøge at manøvrere sig ind og kæmpe om de unges opmærksomhed.

”Ude på erhvervsskolerne er der en helt særlig faglig begejstring både blandt de studerende og lærerne. Alligevel er der for mange, der bare vælger gymnasiet,” siger han.

 ”Og det sker, selv om der er blevet hamret kampagner i hovedet på de stakkels unge i virkelig lang tid om, hvorfor man skal vælge en erhvervsuddannelse.”

Hvordan skal vi ellers nå de unge?

Patrick Bay Damsted er uddannet inden for film og tv-produktion og har arbejdet på TV 2, Discovery og Radio24Syv. Hans nye liveshow-projekt hedder ’Hands-On Live’ og er lavet med finansiering af Hands On, der er en samling af aktører, som ønsker flere unge ud på erhvervsuddannelserne.

Gennem 22 uger skal han sammen med sit produktionshold på fem personer lede opmærksomheden hen på andre muligheder end gymnasiet. Det starter den 3. september, og opskriften består især i at efterligne de koncepter, de unge selv er vilde med online. Eksempelvis er challenges et stort hit, forklarer han.

”Derfor har vi en vært, der i liveshowet snakker med de unge, der går ude på erhvervsuddannelserne og udfordrer dem til at løse en opgave, der er inden for deres faglighed – og så spænder vi ben for dem,” forklarer han.

 1

Nicolas Kaiser er udlånt fra Voice til en gang i ugen at agere vært på showet. Billedet er fra en øvegang på ’Hands-On Live’. Thomas Korsholm

Det kunne eksempelvis være en elev, der skal programmere en robotarm til at hælde et glas vand op, mens publikum skyder med vandpistoler efter ham. Eller to elever, der skal skifte bremser på en bil uden at kommunikere med hinanden.

Derudover vil der være interviews med elever, der fortæller om, hvorfor det egentlig er fedt at uddanne sig til personvognsmekaniker, procesoperatør eller plastmager. 

”Det kan også være, vi viser en kæmpestor maskine til flere millioner kroner, der ved hjælp af bittesmå lyn kan lave snit i vanvittigt hårdt metal. Gad vide, om det ikke kan begejstre nogen sammenlignet med tre år på et gymnasie, hvor man skal lære oldgræsk.”

Man hører jo igen og igen om, hvor svært det er at vinde de unges opmærksomhed online. Er det ikke et farligt sted at satse på?

”Jo. Vi kan falde fuldstændigt igennem, hvis vi ikke gør os umage med at overholde den æstetik, det tempo og de temaer, de unge i forvejen præsenteres for de steder,” siger han.

Produktionen er professionel, og hele syv kameraer skal sørge for hurtige klip og forskellige vinkler, der fastholder opmærksomheden. Alligevel er Patrick Bay Damsteds frygt, at produktionen bliver ”totalt ignoreret”.

”Der bliver uploadet utallige timers indhold hvert eneste minut på Youtube. Det er et overfyldt bæger af indhold,” siger han.

”Men hvordan skal vi ellers nå ud til de unge?”

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen