search

Journalister klager officielt over coronapressemøder til statsministeren

Dansk Journalistforbund og Folketingets Presseloge har klaget over muligheden for at stille spørgsmål på statsministerens pressemøder

Der er stærk utilfredshed blandt journalister over muligheden for at stille spørgsmål på pressemøderne om håndteringen af coronakrisen.

Det har nu fået Dansk Journalistforbund og Folketingets Presseloge til at gå sammen om en officiel klage til statsminister Mette Frederiksen (S).

I en pressemeddelelse skriver DJ’s formand, Tine Johansen, og formanden for Folketingets Presseloge, Rikke Gjøl Mansø, at de mener, der skal være bedre mulighed for at stille opfølgende spørgsmål på pressemødet.

”Efter vores opfattelse lægges der i øjeblikket nogle unødvendige restriktioner ned over medierne og journalisterne i en tid, hvor det er ekstra vigtigt, at vi kan stille både uddybende og kritiske spørgsmål til regeringen og myndighederne.”

”I forbindelse med regeringens pressemøder bør det være muligt for den enkelte journalist at kunne stille ét spørgsmål ad gangen. På baggrund af svaret på det første spørgsmål skal der herefter være mulighed for at kunne stille et opfølgende spørgsmål. Dette kan være afgørende for belysningen af det emne, som journalisten spørger ind til.”

Journalister skældte kraftigt ud: Mette spildte vores tid

Sebastian Risbøl Jacobsen, journalist på Politiken Skoleliv og hovedbestyrelsesmedlem i DJ, kritiserede i går muligheden for at stille spørgsmål på det seneste pressemøde om coronakrisen over for Journalisten.

”Det er et problem, at der ikke er tid til, at et rimeligt begrænset antal journalister kan stille maks to spørgsmål. Regeringen pynter sig med pressemødets lånte fjer og misbruger mediernes etos. De holder medierne for nar og køber sig gratis, uredigeret adgang til taletid på landets største kanaler. Og de spilder tiden for os, der er mødt op og forventer at kunne stille spørgsmål,” lød det fra Sebastian Risbøl Jacobsen, der ikke selv fik mulighed for at stille spørgsmål på pressemødet.

Også B.T.’s chefredaktør, Michael Dyrby, kritisterede pressemødet kraftigt på Twitter. Det samme gjorde Uffe Tang, journalist og vært på TV 2 News.

I et svar fra Statsministeriet, der ikke stillede op til interview, lød det på mail:

”Konceptet for pressemøderne er blevet ændret i takt med, at regler om offentlige forsamlinger er sat ned til 10 personer. Det er det muliges kunst, men vi tilstræber god tid til spørgsmål og har ved pressemøderne i Statsministeriet afsat cirka en halv time til pressens spørgsmål.”

”Det ændrer ikke på, at vilkårene ved pressemøder både under coronakrisen og til hverdag er, at det ikke vil være muligt, at alle fremmødte får mulighed for at stille spørgsmål hver gang.”

Kommentarer
17
Elisabeth Schultz
16.04.20 19:23
Synes journalisterne ofte spørger om det samme og ofte stiller spørgsmål som ganske enkelt ikke kan besvares, heller ikke af eksperter. Hvornår holder corona op ?? Hvor mange kommer til at dø ?? Hvor mange bliver smittet ?? Osv.
Det virker som om journalisterne har svært ved at erkende der ikke er svar på alt og må leve med en vis usikkerhed, som alle vi andre.
Fremhævet af Journalisten
Sune Mortensen
16.04.20 20:20
Måske kunne Journalisterne stille opfølgende spørgsmål på baggrund af de svar der er givet til et spørgsmål stillet af en kollega, fra et andet medie. Jeg oplever ihvertfald de samme spørgsmål bliver stillet igen og igen fra forskellige journalister. Så arbejd da lidt sammen og få det til at fungere.
Fremhævet af Journalisten
Palle
16.04.20 20:58
Jeg har sku også hørt mange "trump" spørgsmål fra journalister, så kan bruge en hel dag på spørgsmål som var besvaret, sensationskabene eller manipulere. Det to jer 3 dage at forstå, at regeringen ikke var ude på at smitte hele den danske befolkning. Nogen gange kan det være godt med noget selvkritik.
Fremhævet af Journalisten
Charlotte Hansen
16.04.20 21:35
I forvejen er journalisterne svære at tage seriøse. Latterlige spørgsmål, der handler om det samme igen og igen. Prøv nu højne niveauet! Med den her klage, så er det da helt umuligt at tage journalisterne seriøse overhovedet. Gud fader bevares, hvor er de selvhøjtidelige.
Som om at det blev bedre af, at de der blev stillet et spørgsmål mere fra dem. Standarden er så uhyggelig lav hos mange journalister.
Fremhævet af Journalisten
Ulla Petersen
16.04.20 21:51
Jeg synes, journalisterne burde have lidt selvkritik, inden de brokker sig. Jeg er så forundret over hvor tåbelige spørgsmål,der stilles. Det virker som om, journalisterne tror, Mette Frederiksen har en krystalkugle, når de gentagne gange spørger om det samme : Hvornår bliver alt normalt igen?
På hvert eneste pressemøde opleves også, at repræsentanter for de forskellige medier spørger om det samme. Tag jer dog sammen.
Fremhævet af Journalisten
Linda Sørensen..
16.04.20 22:41
De klagende har helt ret.. Det er militæragtig at først taler MF Ca 25 min, så kommer SM H. I 3 min, Så Ssi 3 min. KL 3 min rosin Exp SHS 3 min... Ca 30 t 35 min.. Og set fra Sv som dansk.. Har man nærmest ingen info fået.. MF taler uden FAGLIG BELÆG=usikker/ingen inf. SH står og stikker m armene en skilt Når man når frem til expert. Så får man ingen info om detail status, ex hvd m Kbhvn, Herning mm Plejehj.. SBrostrøm er d eneste der gir fremadrettet info.. Om det konkrete..Nu bare s Rengørings Direktør.. MF brugte 23 min på at tale bagudrettet i valgpropaganda stil.. Ja kort sagt hun blokerer igen, igen for god faglig inf.. Det som SKA gi dk, som i Sv høj faglig indsigt i hvad der sker på sygehusene i dk.ærlugt og redeligt.det er en fattigfin uintelligent, sabotage af MF.. Så man kvæles, som en skrev.. Fordi man ikke tør være Autentisk og ægte og menneskelig, og MF ikke ka holde mund.. Så virker jour og de andre, som små lakajer. Hun er en cementklods, f Danmark.. Og bruger TV2 NEWS på værste fake agtig måde, især i Sv.. Hun traumatiseret alle, suger kraft ud af folk.. Helt t Sv har vi ondt i maven... Trist f DK..
Fremhævet af Journalisten
Jacob kofoed
17.04.20 07:11
Hvis Mette F en dag siger, vi kan ikke udtale os om Xxx endnu.
Så oplever jeg de mange journalister spørger om Xxx, og så sidder man tænker, det var lige godt satans uintelligent. Man undres....
Fremhævet af Journalisten
Claus Vinther
17.04.20 07:44
Et spørgsmål per journalist lyder rimeligt, da antallet af intelligente spørgsmål har været under et per journalist.
Nogle gange tænker man at det handler mere om at promovere sig selv end at komme med spørgsmål, der kan hjælpe med at opklare informationen.
Fremhævet af Journalisten
Thue Rathsach Lang
17.04.20 08:42
Som andre også skriver, så er kvaliteten af spørgsmålet simpelthen under lavmålet og præget af sensationsjounalistik. I forsøger at skabe overskrifter uden konsensus. Kig indad og få ryddet ud i den overfladiske og hurtige Journalisme og så hør efter hvad der bliver sagt på møderne istedet for at forberede et spørgsmål på forhånd, som i mener der skal stilles uden i har hørt efter hvad der allerede er blevet sagt.
I spilder seernes tid og det er tåkrummende.
Fremhævet af Journalisten
Carsten Hansen
17.04.20 08:51
Jeg har set de fleste af de omtalte pressemøder, min største bekymring er, at de fleste journalister ikke er i stand til at stille relevante spørgsmål og ofte afslører at de ikke forstår Corona-krisens elementer til bunds. De forekommer udklækket fra det samme kursus i “Det kritiske interview” hvor emne og indhold er fuldstændig ligegyldigt.
Fremhævet af Journalisten
Kim Larsen
17.04.20 09:53
Der bør I nok også kigge lidt på jer selv.
Men det er så fint beskrevet i tidligere indlæg.. at flere journalister har spurgt om allerede stillede spørgsmål, blot vil høre sig selv som klassens frække dreng og provokerer i stedet for at søge oplysning / svar.

Så nej.. lige her er der ingen sympati
Man må gerne være kritisk, men snup en tudekiks og hæv niveauet lidt
Fremhævet af Journalisten
Per Daugaard
17.04.20 10:06
Er der en eller anden højere instans/myndighed/institution som beordret en masse "trolls" til at kommentere dette emne?
Jeg ser en masse "anonyme" indlæg i denne tråd.
Venligst.
Per Daugaard. Ikke anonym PF-er.
Fremhævet af Journalisten
Søs Lihn Nielsen
17.04.20 11:29
Jeg er enig i, at det ville være bedst med en mulighed for at kunne stille uddybende spørgsmål - for vi har til alle tider brug for en fri og uafhængig presse.

Jeg er desværre også enig i, at det som seer/læser/lytter i meget lang tid (+10 år mindst) har virket som om, at journalister over en bred kam har mistet faglighed og fokus - og derfor er mediestrømmen overordnet set blevet overfladisk, sensationslystent clickbait - ligesom respekten for journalister er dalet betragteligt.

Det er trist - journalister og seriøse medier burde være vores fælles reference, når det kommer til i større sammenhænge at danne mening, som noget andet end individer.

Og journalister burde altid være "vagthunde", dog med respekt for både helheden, situationen og menneskerne der er involverede.

Mere faglig stolthed, kære journalister.
Fremhævet af Journalisten
Hanne Birgitte Jørgensen, chefredaktør Folkeskolen
17.04.20 16:00
Godt, at vi klager, men...
Jeg glad for at der bliver klaget over formen, der rigtig nok svarer fuldstændig til at sende en mail og få et svar tilbage, som man ikke kan spørge ind til. Når der så stilles to forskellige spørgsmål i stedet for et spørgsmål og et opfølgende spørgsmål, kan svareren selv vælge, hvor fokus skal være. Det er hårde odds.
Denne kommentartråd er godt nok negativ. Der bliver stillet mange rigtig gode spørgsmål til pressemøderne - og de har også har givet nogle svar, vi ellers ikke har fået.
Som journalist kan jeg dog også godt krumme tæer over spørgsmål som: "Hvornår dit og hvornår dat", for her har kommentarerne ovenover helt ret i, at de spørgsmål ofte kommer lige efter, at MF har sagt, at man ikke kan vide, hvordan x, y og z udvikler sig. Det er indlysende for os alle, at det må være sådan, fordi vi netop står i en situation, vi ikke har prøvet før. Så er det pinligt, når en journalist alligevel skal stille det journalistiske paradespørgsmål. Muligheden for at MF pludselig bryder sammen og svarer, er nok ikke så stor...
Jeg tror nu, vi har masser af faglig stolthed. Lige i forhold til den type spørgsmål ville ydmyghed måske klæde os bedre.
Fremhævet af Journalisten
Morten Friis Jørgensen, journalist og redaktør (DJ), MFJ Media
17.04.20 17:52
Kære alle her: Når nu vi sagesløse borgere, seere og lyttere først bliver politiske ofre for regeringens strengt styrede envejskommunikation under pressemøderne og derpå skal bevidne forskellige selvpromoverende konspirationsteoretikere osv. med den kriminelle og dømte Henrik Qvortrup som den mest ulækre selvsmager i spidsen, og når nu alle interesserede danskere må sidde og opleve journalisterne stille ofte næsten enslydende og imbecile spørgsmål a la hvornår holder krisen op osv.? – Hvorfor er der så ingen af vores ellers til tider så opvakte og dygtige kolleger i presselogen mv. på Christiansborg, der har foreslået og gennemført en simpel rutine, nemlig at alle på forhånd koordinerer de spørgsmål, de alligevel ikke kan lave solosensationer på baggrund af svarene på, sådan at journalisterne på Borgen faktisk arbejder sammen som en fælles redaktion med 2-3-4 spor hver gang og følger klart og tydeligt op på hinanden, hvis regeringens overmagt i det andet lokale undviger at svare fyldestgørende og ordentligt???
Tja. Bare en tanke, et par spørgsmål og måske en mulig vej videre -- med en venlig hilsen her fra et solbeskinnet Bornholm, hvor hele Covid-19-afdelingen på hospitalet i Rønne er lukket ned, fordi der ikke er nogen patienter...
Fremhævet af Journalisten
Erik Madsen
17.04.20 20:29
Er det sjovere at se en politiker få 10 mikrofoner stukket i ansigtet, og få det samme spørgsmål stillet igen og igen?
Tænk, spørg, tænk igen og spørg igen
Intelligente spørgsmål giver intelligente svar
Fremhævet af Journalisten
Andreas Ebbesen
18.04.20 10:01
Det kunne løses med en enkelt udvælgelsesmanøvre.
Lad de medier der rent faktisk ønsker reelle svar på reelle problemstillinger stille uddybende spørgsmål. Så kan vi alle blive klogere på, hvordan og hvorfor, samt, i det muliges omfang, hvornår.
Det forudsætter naturligvis, at der skal blokeres for spørgsmål fra de medier der går efter overskrifter og clickbait, og vi undgår at krumme tæer hjemme i sofaen. I ved selv hvem I er.
Det tangerer naturligvis forskelsbehandling og undertrykkelse af den frie presse, men her mener jeg næsten at der er tale om force majeure....
Fremhævet af Journalisten