Det er nemt at starte et nichemedie. Det er også nemt at få annonceindtægter. Sådan lyder det midt i en krisetid fra journalist Andreas Krog. Han har startet og drevet de to annoncedrevne nichemedier Nytkampfly.dk og Arktisnyt.dk, som nu er købt af Altinget. Det blev annonceret i sidste uge.
Dermed skiller Andreas Krog sig ud i en mediebranche, der kæmper om de digitale annoncekroner.
”I de rigtig gode år 2014-2016 tjente jeg vel halvdelen af min indtægt på Nytkampfly.dk,” siger han.
Nytkampfly.dk var i første omgang dedikeret til den danske stats indkøb af nye kampfly, men med årene begyndte Andreas Krog også at dække andre former for militært indkøb.
”Langt hovedparten af mine annonceindtægter er kommet fra kampfly-producenterne. Men det lykkedes mig også at få en pænt stor indtægt fra producenter, der ville sælge andre ting: Lastbiler, pmv’er, artilleri, helikoptere og så videre,” fortæller Andreas Krog.
Følg pengestrømmene
Andreas Krog har fulgt en ganske enkel opskrift.
”Følg pengene! Det er et godt gammeldags journalistisk trick,” siger han.
”Hvis man vil være semiprof, så skal man ikke fokusere så meget på, hvad man selv interesserer sig for. Jeg interesserer mig egentlig ikke for kampfly personligt,” fortæller han og fortsætter:
”Hvis jeg skal give et godt råd til andre journalistiske iværksættere, så vil jeg sige: Prøv at lægge på hylden, hvad du selv interesserer dig for. Find et område, der er journalistisk interessant at dække, og så prøv at finde ud af, om der er penge i det.”
15 milliarder kroner
Det hele startede, da Andreas Krog i midten af 00’erne begyndte at blogge om kampfly.
”Jeg begyndte at skrive om det i min fritid, fordi ingen andre medier dækkede kampflyindkøbet, som er 15 milliarder af mine skattekroner,” siger han.
I 2010 etablerede han nyhedssitet Nytkampfly.dk for at fokusere dækningen. Og pr-firmaerne begyndte at vise interesse.
”Når der er tale om et indkøb til 15 milliarder kroner, så er der også folk, der har råd til at hyre pr-firmaer, annoncere på små niche-websites og så videre,” siger Andreas Krog.
Men annoncekronerne kom ikke lige med det samme. Da Andreas Krog ved årsskiftet 2011/2012 forlod et job hos Dong Energy og sprang ud som fuldtids-iværksætter, måtte han arbejde uden løn i ni måneder.
”Til sidst havde jeg plastret sitet til”
På dét tidspunkt havde han ganske få læsere.
”Men det handler ikke om, hvor mange læsere du har. Det handler om, hvorvidt du har de rigtige læsere. Og jeg blev meget hurtigt det sted, hvor dem, der interesserede for og arbejdede med kampfly, hentede deres nyheder,” siger han.
Og stille og roligt udmøntede hans position sig i annonceindtægter. Den første annonce solgte Andreas Krog i 2012, og derfra tog det fart.
”Der var tale om helt almindelige JPEG-filer, som jeg en gang om året har brugt fem minutter på at placere et sted på sitet. Og så har bannerne ellers bare stået der,” siger han.
”Til sidst havde jeg plastret sitet til med annoncer. Jeg havde vel ni annonce-positioner på selve sitet. Og to-tre stykker i nyhedsbrevet. Og jeg overvejede på et tidspunkt at lave pop up-bannere, simpelthen fordi jeg ikke havde mere plads.”
Han købte sig også ind i det annoncedrevne nichemedie Check-in.dk, der dækker luftfartsbranchen. Og han oprettede Arktisnyt.dk. For som han siger det:
”Der kommer til at ske sindssygt mange ting deroppe (på Arktis, red.) de næste 10-20 år. Og der er storpolitiske og økonomiske interesser på spil.”
Tag til Folkemødet
Men hvordan finder man ud af, hvor de uudnyttede nicher er?
”Det kan man blandt andet gøre ved at deltage på et folkemøde på Bornholm og se, hvem der bruger penge på at sætte et telt op og har råd til at hyre et public affairs-firma. Hvor er der nogen, der er interesseret i, at andre får noget at vide om det, de laver?” siger Andreas Krog.
Når man har fundet sin niche, skal man bare oprette en WordPress-side, siger han.
”Det er ret nemt at lave sådan et WordPress-nyheds-site. Man skal finde det rigtige domænenavn og så bruge lidt tid til at finde en skabelon. Og så er man ellers i luften og skal bare lave en Facebook-konto og en Twitter-konto. Og så har man faktisk et nyhedssite.”
Du siger, at det ikke er svært at få annonceindtægter, hvis man finder den rette niche. Men var situationen ikke lidt unik med de her kampfly-producenter?
”Selvfølgelig er det da en helt unik guldåre, jeg ramte der. Men det kan jo også gøres i mindre skala,” siger Andreas Krog.
Journalistikken ikke påvirket
På store medier har man typisk vandtætte skotter mellem de journalistiske redaktioner og salgsafdelingen. Men Andreas Krog tog sig både af journalistik og annoncer.
Har du følt, at annoncørerne lagde bånd på dig som journalist?
”Nej. Det er jeg simpelthen for meget journalist til. Jeg har bare givet den gas og skrevet derudad. Og jeg har aldrig været afhængig af én annoncør. Det har aldrig være et issue,” siger Andreas Krog.
”Der har aldrig været nogen, der har sagt, at nu gider vi ikke annoncere ved dig mere, fordi jeg har skrevet en dårlig artikel om deres produkt.”
Brug for fagjournalistik
Kampfly-journalistikken har dog ikke kun været drevet af en jagt på annoncekroner.
”Journalistisk synes jeg, det er en meget, meget interessant kombination af storpolitik, erhvervspolitik, lobbyisme, lokale interesser, teknologi, forsvaret – alt muligt,” siger Andreas Krog.
Han vurderer, at fremtiden tegner lyst for lignende nichemedier.
”Det helt store problem i dag er, at der ikke er særligt mange fagjournalister tilbage på de store medier. Og der er jo stadig nogle mennesker, der gerne vil have noget faglig viden,” siger han.
Han foreslår sundhedsområdet som et niche-felt, der mangler dækning.
Andreas Krog vil i den kommende tid tage en pause fra iværksætteriet og arbejde som helt almindelig lønmodtager for Altinget. Han vil ikke fortælle, hvor meget Altinget har betalt for de to medier.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.