search

Her er årets værste fejl i mediebranchen

Pinlige fejl, rent fup og dårlige undskyldninger. Se listen over de bedste og værste fejl og rettelser i medieåret 2012.

Pinlige fejl, rent fup og dårlige undskyldninger. Se listen over de bedste og værste fejl og rettelser i medieåret 2012.
Traditionen tro har journalisten Craig Silvermann fra Poynter.org samlet en stor, underholdende buket af mediebranchens værste fejl og rettelser i året der gik.

Prisen for største fejl går i 2012 til CNN og FOX News, der hævdede, at Obamas sundhedsreform var blevet underkendt i USA's højesteret. Det viste sig at være forkert.

De to medier havde ganske enkelt citeret højesteretsdommeren, før han kom med et afgørende "men" i sin oplæsning af kendelsen.
I Danmark blev fejlen gentaget af Ritzau og TV 2 News.

CNN bragte fejlen i tv, på nettet, i nyhedsbrevet og på Twitter.

Efter pres forklarede FOX News senere sine seere, at rapporteringen var rigtig:
»Fox reported the facts, as they came in,« lød forklaringen.

Det amerikanske radioprogram "This American Life" stod ifølge Craig Silvermann for årets bedste eksempel på en historie, der bare slet ikke holdt.

I udsendelsen, der senere viste sig at være fyldt med opdigtede historier forlød det, at mindst 14 fabriksarbejdere begik selvmord i 2010 på en af Apples fabrikker i Kina. For at undgå flere selvmord, skulle de ansatte angiveligt underskrive en erklæring, hvor de lovede ikke at begå selvmord.

This American Life brugte en hel time på at rette alle fejlene.

En af de tilbagevendende gæster gennem årene på Poynters årlige liste er The Daily Mail's hjemmeside MailOnline.
I kategorien for beklagelige rubrikker skrev MailOnline blandt andet, at nu var sangerinden Etta James endelig død:
"At last singer Etta James dies at 73 after battle with leukaemia".

I småtingafdelingen kom The Toronto Sun til stave ordet "correction" forkert – i en rettelse. Det blev til "Correrction."

Det lignede en solonyhed, da candiske Ottawa Citizen kunne rapporterede, at Titanic sank i 2012.
Det var imidlertid forkert med præcis 100 år.

Og til sidst. I afdelingen for talfejl skrev New York Times, at forfatteren E.B. White var tilknyttet magasinet The New Yorker i fem århundreder. Det var kun fem årtier, fremgik det efterfølgende af rettelsen.

Se alle rettelserne her.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen