search

For få fyrtårne i dansk fakta-tv

Mens dansk dokumentarfilm, drama og spillefilm høster international hæder, halter den hjemlige produktion af faktaprogrammer trods stor public service-støtte, siger direktør Thomas Heurlin fra produktionsselskabet Koncern. TV 2s Palle Strøm mener, der masser af kvalitets-tv.

Mens dansk dokumentarfilm, drama og spillefilm høster international hæder, halter den hjemlige produktion af faktaprogrammer trods stor public service-støtte, siger direktør Thomas Heurlin fra produktionsselskabet Koncern. TV 2s Palle Strøm mener, der masser af kvalitets-tv.
Danskproduceret tv oplever i disse år gyldne tider. Aldrig har så mange mediefolk været ansat til at lave så meget dansk tv. Seerne elsker, at se Familien fra Bryggen, Luksusfælden og Divaer i Junglen.

Men på ét område halter det, og det er på kvaliteten af faktaprogrammerne, mener Thomas Heurlin, der er direktør i produktionsselskabet Koncern Film & Tv. Det siger han i det seneste Journalisten, der er udkommet i denne uge.

Heurlin savner fyrtårne inden for faktaprogrammer til tv.
»Vi får en enormt public service tilskud, der er lige så stort som til drama, men det er ikke lykkes at sætte Danmark på verdenskortet,« siger Thomas Heurlin.

Han mener, at for mange faktaprogrammer er uopfindsomme oversættelser af udenlandske formater, og de tegner samlet set et skævt billede af Danmark.

»Tænk på de mange blå blink-programmer, hvor man bevidstløst følger efter læger, politibetjente og redningsfolk. Det giver en masse drama. Men dansk faktaproduktion burde være mere ambitiøs,« siger Thomas Heurlin.

Thomas Heurlin, der også sidder i bestyrelsen for Producentforeningen, mener at produktionsselskaberne skal hente inspiration i det nordiske køkkens succes. Det vil sige mere tv baseret på danske idéer end udenlandske koncepter.

»I mange år var man så imponeret over det franske og italienske køkken, men det var først med Claus Meyer, Noma og nordisk mad, at vi bragede igennem internationalt.«

Som eksempler på tv, der rummer nordiske værdier, nævner han blandt andet Koncerns egne produktioner Mormors Bordel med Karen Thisted og Suzanne Bjerrehuus på opdagelse i prostitutionens verden og Restaurant Bag Tremmer med Claus Meyer, der skal lære straffefanger at lave kokkemad.

Palle Strøm, programdirektør for TV 2, ser ikke helt så dystert på programudbuddet. To eksempler på fakta-tv af høj international klasse er Mormors bordel og De Bortførte børn, hvor Janus Nabil Bakrawi prøver at bringe børnene hjem til deres danske familier. Desuden skød TV 2 penge i Armadillo, der vandt en pris i Cannes.

»Jeg synes, at Ultimatum – som Thomas Heurlins selskab selv producerer – er programmer af høj international standard. Det har kant og formidler en kompleksitet, der samtidig er umiddelbar forståelig,« lyder det fra Palle Strøm om programmet, der skildrer konsekvenserne af misforbrug for misbrugernes nærmeste familie.

Palle Strøm afviser også, at der mangler nordiske kvaliteter i tv-udbuddet.
»På TV 2 lokker vi med fascination og overrasker med substans, og der ligger en nordisk tænkning bag, baseret på humanisme og public service.« Det gælder for eksempel Udenrigskorrespondenterne, hvor seerne følger Steffen Jensen, Rasmus Tantholdt og Ulla Terkelsen på arbejde, siger han.

»Her viste vi en nye måde at formidle udenrigspolitik på – noget der ellers er meget svært på tv. Men det virker, fordi seerne følger nogle mennesker, de kender. I programmet siger Rasmus Tantholdt blandt andet, at han er vild med muslimers gæstfrihed. Det er da nordisk humanisme.«

De seneste 5-10 år er antallet af danske tv-programmer nærmest eksploderet. For eksempel sendt TV 2 sidste år 3.500 timers dansk tv, hvilket er 30 procent mere end for fire år siden.
LINK

Men hvis de gode tider i tv-branchen skal fortsætte, skal faktaproduktionerne blive bedre, mener Thomas Heurlin.

»Hvis man skal blive ved med at modtage de samme public service tilskud, skal der ske noget. Hvis vi bare bliver ved med at bruge udenlandske koncepter fravælger vi også noget af den danske kultur,« siger Thomas Heurlin, der mener, at DR skal pålægges at outsource endnu mere programindhold til produktionsmiljøet, så flere unge begyndte at se DR.

»Unge under 40 år ser jo ikke public serviceprogrammerne på DR. De ser de kommercielle kanaler, men der er behov for et alternativ til det kommercielle, så public servicetraditionen kan fortsætte«.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen