search

DR undskylder avis-and om Stein Bagger

DR var lidt for hutigt ude, da stationen til middag kunne oplyse, at den bedragerisigtede Stein Bagger var landet i Danmark. Siden hoppede et hav af medier på "solo-historien".

DR var lidt for hutigt ude, da stationen til middag kunne oplyse, at den bedragerisigtede Stein Bagger var landet i Danmark. Siden hoppede et hav af medier på "solo-historien".

Det var en and. En regulær avis-and, da DR Nyheder klokken 11:51 i dag oplyste, at Stein Bagger var landet i Københavns Lufthavn – angiveligt klokken 11:35.

Vidner fortalte ellers ganske overbevisende, at Bagger var med deres fly fra Paris, skriver DR Nyheder. Og at han endda var blevet ekskorteret til flyet af politi i Paris.

Selv samme vidner var så sikre, at DR valgte at tro på det.

Men kort efter blev det hele tilbagevist af bagmandspolitiet. Og derfor måtte DR ud med en undskyldning:

"DR var for hurtig på tasterne, det beklager jeg," skriver chefen for nyhederne på Dr.dk, Per Bjerre.

Inden historen var trukket i land og undskyldningerne leveret, nåede en række andre nyhedsmedier dog at hoppe på DR's fantastiske solonyhed og viderebringe historien på nettet.

Klokken 11:57 stod den at læse på Borsen.dk. Klokken 12:01 var Baggers landing i Danmark at læse på Bt.dk. Blot et minut senere var TV 2.Finans.dk på pletten med historien: "Vidne: Stein er landet i København". Dernæst kom turen til epn.dk klokken 12:03. Politikens hjemmeside fulgte efter klokken 12:05. Og endelig bragte Berlingske.dk "nyheden" klokken 12:08 ved at bringe et Ritzau-telegram fra klokken 12:02, hvor der henvises til DR Nyheder. Ritzau havde dog allerede klokken 12:07 berigtiget historien, men det blev åbenbart overset. Siden nåede nyheden frem til Ekstra Bladet klokken 12:25, hvor historien dog blev til: "Stor forvirring om Baggers ankomst". 

Flere andre har også måttet korrigere historien om Stein Baggers landing/ikke-landing i Danmark. Eksempelvis avisen.dk, der i første omgang skrev, at han var landet. Selv TVGuide.dk var med på noderne: Stein Bagger netop landet i Kastrup. Og Søndagsavisen kunne notere Mystik om Bagger-landing.

PS: Det kinesiske nyhedssite: news.mitbbs.com, forveksler i øvrigt Bjarne Riis med Stein Bagger, og bringer et foto af Bjarne Riis i deres omtale af Bagger-serien, skriver Business.dk

.

(opdateret)

Kommentarer
7
Jan Gralle
08.12.08 14:26
Re: DR undskylder avis-and om Stein Bagger
Det er ikke første gang, at en tilfældig person står som sandhedsvidne i DR. Det er min erfaring - som fast, men tilfældig radiolytter - at almindelige menneske får lov at sige de mest forbløffende ting uden kritiske modspørgsmål. Hende jeg hørte, havde ikke engang genkendt Stein Bagger, men hun var alligevel sikker på, at hun så ham sidde i en bil i lufthavnen.
Fremhævet af Journalisten
Michael Andersen
08.12.08 16:00
Re: DR undskylder avis-and om Stein Bagger

Ritzau ventede med at lave et nyhedstelegram, indtil oplysningerne om Bagger var tjekket hos politiet. Nyhedstelegrammet gik ud klokken 12.19 med overskriften "Politiet afviser rygter om Baggers ankomst".

Klokken 12.02 og klokken 12.07 sendte Ritzau derimod to Flash-telegrammer ud til kunderne, der ikke er beregnet til at blive lagt på nettet. De lød "Den bedragerisigtede Stein Bagger er ankommet med fly fra USA i lufthavnen i København. Det erfarer DR Nyheder" og "Vagtchefen hos politiet i Københavns Lufthavn afviser rygter om, at Stein Bagger skulle være landet i Danmark".

At Ritzaus kunder så vælger at lægge dem på hjemmesiderne - ja, det er Ritzau ikke herre over.

Så det er altså noget forbandet vrøvl, at Ritzau har lavet en korrektion af egen historie.

Fremhævet af Journalisten
Jens Jørgen Madsen
08.12.08 16:10
Re: DR undskylder avis-and om Stein Bagger

@Michael Andersen.

Mange tak for de opklarende bemærkninger. Jeg skal beklage, at det kunne læses fejlagtigt.

Som nævnt, er det BERLINGSKE, der bringer Ritzaus flash-telegram klokken 12:08 - som altså er skrevet klokken 12:02 - men som på Berlingskes hjemmeside er angivet til 12:08. (det kan læses her: http://www.berlingske.dk/article/20081208/danmark/81208072/ )

Imellemtiden udsender Ritzau så et nyt flash-telegram klokken 12:07, hvor vagtchefen hos politiet i Københavns Lufhavn afviser rygterne om, at Stein Bagger skulle være landet i Danmark. Men det fanger Berlingskes webredaktion altså ikke inden de lægger det første flash-telegram på.

Og det var sådan set den pointe, jeg ønskede at få frem. 

Beklager, det kunne misforstås.

Mvh

Jens Jørgen Madsen

 
Fremhævet af Journalisten
Uffe Gardel
08.12.08 16:50
Re: DR undskylder avis-and om Stein Bagger

Ak, ak, meget skal de gamle papirmedier have skyld for. Når digitale mediers hastværk fører til en forkert historie, så bliver den minsanten kaldt for en - avis-and.

 Hvad med digital-gås?

Fremhævet af Journalisten
Erik Staffeldt
09.12.08 12:09
Re: DR undskylder avis-and om Stein Bagger
Mandag aften sagde oplæseren i TVAvisen, at Bagger "angiveligt" ville komme til DK tirsdag. Det var også noget vrøvl. Har DR aldrig hørt om, at man skal checke sine oplysninger? Hvorfor skal man betale licens for denne misinformation?
Fremhævet af Journalisten
Peter Larsen
29.05.16 15:42
Gad vide om de nogensinde
Gad vide om de nogensinde finder de penge han gemte væk. Det er mig en gåde hvordan han er sluppet afsted med det. På http://www.tvtvtv.dk så jeg at der kommer en dokumentar på DR3 omkring Stein Bagger og de mange millioner han gemte væk inden han lod sig anholde. Det bliver spændende og se om denne dokumenter kan kaste lys over de mange ubesvarede spørgsmål.
Fremhævet af Journalisten
Anders Hede
30.05.16 11:30
Sikke en gammel tråd, du hev
Sikke en gammel tråd, du hev frem, men den fik mig til at tænke.

Og undskyld jeg er vel meget polemisk, men med tanke på at Michael Qureshi nu har landet et nyt mediejob, så er det ærgerligt for Bagger at han ikke gjorde sig i at være skrivende journalist. Så havde han tilsyneladende landet et fint job igen kort efter.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen