search

DR-chef om ‘Café Hack’: Ingen beviser for, at penge gav indflydelse

Det er ikke bevist, at destinationer har købt sig til redaktionel indflydelse på 'Café Hack', siger radiochef Gustav Lützhøft. ” Bare det, at man holder det på Kattegatcenteret eller på Nyborg Slot, er jo redaktionel indflydelse”, siger ekspert i medieret Peter Lind Nielsen

”Tillykke med, at du får lov til at være på det her vidunderlige sted. Jeg håber, at der kommer rigtig mange gæster og oplever det. Hav en rigtig god sæson.”

Sådan sagde vært på 'Café Hack' Søren Dahl til direktøren for Kattegatcenteret, da 'Café Hack' sendte i to timer fra Kattegatcenteret i Grenå i juli 2016.

Kattegatcenteret betalte næsten 100.000 kroner for at medvirke i P4-programmet 'Café Hack' og er dermed en af de mindst 15 destinationer, der i alt har betalt over 1 million kroner til 'Café Hack'. Radio24syv har afdækket sagen.

Onsdag afbrød DR med øjeblikkelig virkning samarbejdet med SK Productions, der står bag P4-radioprogrammet 'Café Hack', fordi betalingerne er i strid med DR's etiske regler.

Men DR's radiochef, Gustav Lützhøft, kunne også berolige radiolytterne:

”Vi har ingen grund til at tro, at de enkelte steder har haft redaktionel indflydelse på programmerne,” sagde Gustav Lützhøft i en pressemeddelelse.

Pengene gav indflydelse

Men den konklusion holder ikke, hvis man spørger Peter Lind Nielsen, partner i advokatfirmaet Bird & Bird og ekspert i medieret.

”Bare det, at man holder det på Kattegatcenteret eller på Nyborg Slot, er jo redaktionel indflydelse,” siger Peter Lind Nielsen med henvisning til to af de steder, der har betalt penge til 'Café Hack'.

Han siger, at aftalerne er en overtrædelse af Markedsføringslovens paragraf om skjult reklame og sandsynligvis også af reglerne om sponsorering i Radio- og Tv-loven, fordi 'Café Hack' ikke oplyste, at programmet var sponsoreret.

Teater: Det var billig markedsføring

Ifølge Radio24syv modtog SK Productions sidste år 75.000 kroner fra Fredericia Teater.

Til dr.dk siger Fredericia Teaters direktør, Søren Møller:

”Det ville koste 75.000 kroner, og det foretog jeg så en kalkule på – vi ville få entréindtægten, og vi regnede ud, at det ville være billig markedsføring og branding for Fredericia Teater. Så det holdt vi selvfølgelig fast i, at det ville vi gerne.”

Og det har Søren Møller ikke fortrudt:

”Det vi fik for pengene rent mediemæssigt, det ville jeg gerne gøre igen,” siger han til DR.

Fantastisk ridderturnering

På Nyborg Slot, der betalte 70.000 kroner, optrådte slottets direktør og Nyborgs borgmester i næsten en hel times radio. Borgmester Kenneth Muhs kaldte Nyborg for ”Danmarks riges hjerte” og reklamerede for ”den årlige fantastiske ridderturnering”.

Da borgmester Kenneth Muhs med henvisning til motorvejen ved Nyborg siger:
”Hovedparten af den danske trafik kører jo lige her ude forbi Nyborg Slot.”

Så svarer Søren Dahl:
”Ja, der er altid kødannelse på den fynske motorvej, så man kan lige så godt køre herind.”

DR's svar

Journalisten har spurgt radiochef Gustav Lützhøft, hvad han siger til, at advokat Peter Lind Nielsen vurderer, at stederne har haft indflydelse på programmerne, fordi 'Café Hack' sender fra de steder, der har betalt.

”Der er de seneste dage kommet flere ting frem i den her sag i medierne. Nu forholder jeg mig til, at vi har bedt produktionsselskabet om en redegørelse, og på baggrund af den redegørelse har vi valgt at afbryde samarbejdet og lukke programmet,” forklarer han.

Men har de haft indflydelse på det redaktionelle indhold?

”Det kom mig for øre i sidste uge, at der var nogle omstændigheder omkring programmet, og derfor har jeg bedt om en redegørelse og har truffet beslutning. Det er klart, at vi fortsat har fokus på den her sag,” siger han.

Og hvis jeg må spørge for tredje gang: Du siger i pressemeddelelsen, at der ikke er noget, der tyder på, at der har været redaktionel indflydelse på programmet. Men det kan du vel ikke vide med sikkerhed?

”Det tør jeg ikke afvise nu. Men jeg kan heller ikke sige, at det har der været. Nu har vi fået en redegørelse, og jeg kan ikke garantere for, hvad der kommer mere,” fortæller han.

”Sagens kerne er jo, at der er indgået aftaler mellem produktionsselskabet og tredjepart. Og da jeg ikke ved, hvad de aftaler handler om, kan jeg dårligt udtale mig om dem.”

Ingen grund til at tro på redaktionel indflydelse

Så du har ingen grund til at tro, at stederne havde redaktionel indflydelse på programmerne?

”Nej, det har jeg ingen grund til at tro. Men vi følger selvfølgelig sagen nøje,” siger Gustav Lützhøft.

Så når Peter Lind Nielsen siger, at stederne åbenlyst har haft indflydelse – og Fredericia Teater siger, at de var med for at få billig markedsføring – så virker det ikke, som om betalerne har haft indflydelse på indholdet?

”Hvad der præcis står i aftalerne, har jeg ikke kendskab til. Derfor kan jeg ikke udstede garantier om, hvad aftalerne handler om,” siger han.

Gustav Lützhøft mener generelt, at bare fordi DR sender et program fra et bestemt sted, så er det ikke det samme som, at det sted har redaktionel indflydelse.  

”Stedet kan fint fungere som en kulisse for programmet, som det sker i rigtig mange tilfælde, uden at der af den grund er tale om nogen som helst form for redaktionel indflydelse.”

De opfatter det selv som branding

Peter Lind Nielsen fastholder, at stederne har haft redaktionel indflydelse.

”De har givet nogle penge mod at blive nævnt. Så har man da solgt noget journalistisk frihed. Hør bare Fredericia Teater, der siger, at de godt ved, at de fik branding ud af det her. De opfatter det jo også som en reklame,” siger Peter Lind Nielsen.

Det gør ifølge Peter Lind Nielsen ingen forskel, om der er indgået en aftale om omtale mellem SK Productions og de forskellige destinationer.

”Selv om man ikke har bestemt præcis, hvad der skal siges, så er det stadig en reklame, fordi de betaler for at blive nævnt – og det skal varedeklareres,” siger han.

'Café Hack' truer med retssag

Beslutningen om at lukke radioprogrammet har fået produktionsselskabet til at true med at sagsøge DR.

Ifølge Søren Dahl og Kristian Borregaard – de to ejere af SK Productions – har pengene fra de forskellige lokationer været afgørende for, at de overhovedet har kunnet producere ’Café Hack’.

Søren Dahl, vært på 'Café Hack' har ikke reageret på Journalistens henvendelse.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen