search

Chefredaktør: Det er et demokratisk problem, at journalistpraktikanter ikke søger lokalmedier

Med kun tre praktikanter til 27 opslåede stillinger var gårsdagens Store Matchdag hård for Jysk Fynske Medier. ”Det er en skævvridning, hvis alt journalistisk fokus kommer til at ligge i hovedstaden,” siger ansvarshavende redaktør

27 stillinger blev slået op. Tre blev besat. Det er virkeligheden i mediekoncernen Jysk Fynske Medier efter gårsdagens Store Matchdag, hvor de studerende på landets journalistuddannelser skulle finde deres fremtidige praktikplads, og det er et stort problem, siger ansvarshavende chefredaktør i koncernen Peter Orry.

”Det er et demokratisk problem. 80 % af danskerne bor uden for hovedstaden. Her er også magthavere og myndigheder, der skal kigges efter i kortene, og et lokalt liv, der skal beskrives, for at de mennesker, der bor herude, kan føle sig klædt på til at deltage i demokratiet,” siger han.

Der er i skrivende stund seks-syv praktikanter, der enten ikke har fået en plads eller ikke har meldt ind, at de har fundet en plads. Og der er omkring 60 praktikpladser, der ikke har fået en praktikant.

Denne praktiksøgning har især været hård for de regionale og lokale medier. Nordjyske Medier fik to ansøgninger til fire pladser, og Sjællandske Medier fik ingen ansøgninger til deres fire pladser, men har efterfølgende ansat en praktikant.

En journalistisk skævvridning

Selv om det journalistiske håndværk, man kan lære på en lokalredaktion og et landsdækkende medie, gerne skulle være det samme, så vil det mindset, man tager med sig, ikke være det, siger Peter Orry.

”Jeg tænker klart, at der er forskel på de idéer, man får, og den måde, man anskuer verden og Danmark på, afhængig af om man har sin journalistiske læretid i store byer eller uden for,” siger han.

”Det er en skævvridning, hvis alt journalistisk fokus kommer til at ligge i hovedstaden og de store byer, og der kommer mindre journalistisk opmærksomhed herude, hvor der bor flest danskere.”

I har lige været igennem en stor fyringsrunde. Giver det ikke god mening, at studerende vælger medier fra, hvor der er så stor uro og usikkerhed?

”Det kan da sikkert nok have haft nogen betydning for, at vi oplever et så ekstremt lavt ansøgertal, men det er ikke den eneste forklaring, for ellers ville Nordjyske og Sjællandske ikke være i samme situation. Der er også en tendens til, at praktikanter gerne vil til hovedstaden eller blive i Aarhus. Det skal være dem vel undt, men det er et problem for os.”

Vil have 18 måneders praktik igen

Han fortæller, at de på Jysk Fynske Medier i denne praktikrunde har forsøgt at gøre mere opmærksom på sig selv som praktiksted, blandt andet ved at lave små videoer om livet som praktikant på koncernens medier.

”Men vi må konstatere, at det ikke har været godt nok. Vi skal også arbejde på at blive bedre til at præsentere os for de studerende.”

Peter Orry håber på, at praktikkoordinator Pia Færing får ret i sin fremskrivning af, at der til praktiksøgningen til foråret vil være mere balance mellem antallet af ansøgere og antallet af pladser.

”Vi elsker at have praktikanter, og det er ikke bare, fordi de får lavere løn og laver godt indhold, men hver eneste redaktion har godt af at få det friske pust ind. Selvfølgelig har vi også brug for det indhold, de producerer, men det er lige så meget den inspiration, de kommer med, som er vigtig for os.”

Peter Orry vil kontakte Danske Medier og Dansk Journalistforbund for at drøfte muligheden for at få 18 måneders praktik tilbage for de praktiksøgende på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Hvad gør I, hvis I ikke får flere praktikanter i de næste runder?

“Det har jeg ikke svaret på endnu. Jeg konstaterer bare stilfærdigt, at vi har brug for praktikanter, og kan vi ikke få dem gennem det nuværende system, bliver vi tvunget til at overveje, hvordan vi selv kan skaffe en journalistisk fødekæde,” siger han.

 

 

Kommentarer
16
David Wedege
07.11.19 15:25
Det er en del af et større problem. De, der vil være journalister, vil ikke kun være journalister. De vil måske i endnu højere grad være københavnere og journaliststudiet er vejen til storbyen.

Det er foreløbig kun et problem i forhold til praktiksøgning. Det lader til, at voksenstillinger kan besættes uden problemer. JFM hælder jo folk ud for tiden og ikke ind.

Det er også svært at lokke unge til Ringkøbing, hvis både det lokale dagblad og nabodistriktets dagblad har varigt ansættelsesstop og der samtidig er enormt ringe udsigter til anden ansættelse som journalist eller kommunikatør.

Jeg er tidligere medlem af branchens Praktikudvalg og sad for år tilbage i et sideudvalg, som drøftede praktik og geografi som et problem.
Fremhævet af Journalisten
naa@fokus-foto.dk
07.11.19 16:13
Jysk/Fynske medier er jo faktisk også i frit fald. Har netop gennemført endnu en kæmpe sparerunde. Stort set ingen journalister tilbage og undskyld mig, dette her drejer sig også i høj grad om billig arbejdskraft for nogle medier der har ekstremt ondt i økonomien. Kan godt forstå praktikanterne ikke ønsker blot at være billig arbejdskraft og skal "løbe" ekstremt hurtigt med dårlig tid til at journalistikken...
Fremhævet af Journalisten
Ejner Munkebro
07.11.19 17:23
Dejligt at se, at journalistpraktikanterne ikke ønsker at hoppe ind for at fylde de huller, Peter Orry og hans følgesvende har skabt rundt omkring på redaktionerne.
Naturligvis søger praktikanter derhen, hvor de kommer til at lære noget; ikke for at få en vagtplanlæggers regneark til at gå op.
Fremhævet af Journalisten
Thomas Szlavik
07.11.19 17:34
I ligger, som I har redt. Ingen vil da søge en arbejdsplads, der behandler sine ansatte så ringe - altså dem I skaffer jer af med. Jeg kender ikke vilkårene for dem, I beholder. Men de må jo også blive forringet.
Fremhævet af Journalisten
Ole Carsten Rasmussen
07.11.19 20:00
Undertegnede, der er pensionist efter over 40 års ansættelse på Fyens Stiftstidende, giver Ejner og Thomas 100 procent ret i deres synspunkter. Og må vi forresten ikke få lov til at se glimt fra de små film, der beskriver praktikanternes situation på de jysk-fynske mediers lokalredaktioner. Det kunne være hylende morsomt.
Fremhævet af Journalisten
Lars Lindskov
07.11.19 22:20
Fint citat af ledende chefredaktør Peter Orry:
”Vi elsker at have praktikanter, og det er ikke bare, fordi de får lavere løn og laver godt indhold, men hver eneste redaktion har godt af at få det friske pust ind. Selvfølgelig har vi også brug for det indhold, de producerer, men det er lige så meget den inspiration, de kommer med, som er vigtig for os.”
Bestyrelsen i Jysk Fynske Medier skulle måske overveje nogle friske pust på flere forskellige plan - dybest set kan det jo kun gå fremad.....
Fremhævet af Journalisten
Erik Thomsen
07.11.19 22:38
Kære Ejner, Thomas, Ole (gamle ven) m.fl.
Som Odenseredaktør på Fyens Stiftstidende (og tidligere praktikantvejleder) så ryster jeg simpelthen på hovedet over jeres indlæg, der efterlader folk med et indtryk af, at vi i JFM-familien er i frit fald og nærmest ikke har folk tilbage på redaktionerne. Det er ikke det jeg oplever, når jeg går på arbejde. Og der har aldrig hos os, eller andre steder i JFM, været tale om at skrue op for antallet af praktikanter - blot erstatte de praktikanter vi siger farvel til 1. februar. For vi er glade for at have praktikanter, der stiller spørgsmål og altid tvinger os til at overveje, hvorfor vi nu gør som vi gør. Det er muligt at den nylige sparerunde ikke har været den bedste reklame - men omvendt spares der jo også i DR og andre steder. Og hvis man vælger praktiksted ud fra hvor den seneste sparerunde i mediebranchen har været rullet ud, så spiller man som studerede hasard med sin uddannelse.
Jeg deler Orrys bekymring på hele fagets vegne. For det er et kæmpe problem, at vi nu har med kommende generationer af journalister at gøre, der hellere vil tage orlov end at lære det grundlæggende håndværk i provinsen, hvis ikke man kan komme på tv eller få en plads indenfor Valby Bakke. Hvis ikke journalistuddannelserne ret hurtigt bliver i stand til at få antallet af elever til at passe nogenlunde med antallet af praktiksteder så kan det meget hurtig give bagslag til journalistuddannelserne. For er det så journalistelever vi skal have - eller er det helt andre faggrupper, der ikke udklækkes fra skolerne i Aarhus, Roskilde og Odense?
PS! Hvis du vil se videoen om os som praktiksted Ole, så er den her:
https://www.facebook.com/FSPraktik/videos/455031118700996/UzpfSTEwMTkyNjA3Nzg6MTAyMTg0OTAyNjIwNjA2OTc/
Fremhævet af Journalisten
Kaspar Hvid
07.11.19 22:45
Ejner: Nu er jeg en af dem, som har været i praktik på JydskeVestkysten, og jeg vil bare sige, at jeg på ingen måde følte, at jeg var til for at få en vagtplan til at gå op.

Derimod var det et sted, hvor der var plads til skøre ideer, højt til loftet og hvor jeg fik lov til at udvikle mig og arbejde med mange forskellige emner.

Nu kan jeg ikke sige, hvordan det ville have været, hvis jeg havde været i praktik et andet sted, men det er mit indtryk, at dem som har været i praktik i JFM, om det har været på Fyens Stiftstidende, JydskeVestkysten eller Randers Amtsavis, så har de været glade for det, og de har lært noget. Det må nu engang være, det der er formålet med praktikken.

Ole: De videoer, som bliver omtalt, kan ses her: https://www.facebook.com/JVPraktik/
Fremhævet af Journalisten
Rikke Helweg
08.11.19 07:55
Jeg var i praktik på Fyns Amts Avis, først på lokalredaktionen i Nyborg, senere reportagegruppen i Svendborg. Fra dag et fik jeg lov at skrive og afprøve alle journalistiske genrer og - ikke mindst - så udkom jeg dagligt - altid med sparring fra en kollega. Min første forside fik jeg også kun to måneder inde i praktiktiden. Ligeledes havde jeg aldrig nogensinde fornemmelsen af at være ordkuli, tvært imod blev der passet godt på mig.
Muligvis er det ikke P3- agtigt hot som studerende at fortælle omverdenen, at man er praktikant på et lokalt medie. Til gengæld er der så meget læring i det og jeg har personligt altid været stolt af min læretid.
Så jeg kan kun tilslutte mig min kollega Erik Thomsens indlæg.
Fremhævet af Journalisten
Claus Bonnerup
08.11.19 08:39
Peter tag en tudekiks og være glad for at du fik 3 ;-). Du kan også vælge at se det som at nu har praktikanterne hjulpet dig med at spare 24 stillinger, det må da være noget du er glad for.
Det kan jo ikke passe at i skal blive ved med at have samme antal praktikanter.
Fremhævet af Journalisten
Ole Carsten Rasmussen
08.11.19 14:34
For god ordens skyld: jeg ved, at de jysk-fynske medier har været gode arbejdspladser for praktikanter. Men jeg tvivler på, at de vil være det i fremtiden - og baggrunden er selvfølgelig den inkompetente nedskæringspolitik.
Praktikantvideoen er ikke relevant på den aktuelle baggrund, men har ganske givet været det - engang.
Min gamle ven Erik Thomsen vil jeg ikke her gå i polemik med. Dertil holder jeg for meget af ham og ved, at han ikke hører til blandt de "lede" ledere, der står bag de aktuelle afskedigelser. Men lige en ting, Erik. Når du beskriver de aktuelle forhold på din redaktion, så tænkt lidt på Titanic-syndromet: at der festes på luksusdækket, selv om skibet er ved at synke.
Fremhævet af Journalisten
Kasper Løftgaard
08.11.19 14:51
Det er jo praktikantens marked, og når man ser en fyringsrunde der inkluderer så mange journalister og fotografer, så er det svært at lade være med at tænke, at avisens niveau er faldende. Derudover var et af de klassiske trækplastre for et sted som Fyens, at rigtig mange dygtige praktikanter endte med at blive fastansat bagefter. Den gulerod må man gå ud fra, ikke findes længere, og derfor tror jeg folk holder sig fra dem som praktikplads.

Da jeg var fotopraktikant var det stadig muligt at lokke fotopraktikanter til Fyens, fordi der var en stor redaktion, og havde en rimelig grad af frihed. Hvis jeg var fotopraktikant idag, ville jeg ikke skænke Fyens en tanke.

I bund og grund ligger i som i har redt, og det er en anelse tarveligt at skyde skylden på praktikanterne og københavneriet.
Fremhævet af Journalisten
David Wedege
11.11.19 13:50
Det er for letkøbt at sige, at JFM selv er skyld i det. Vi har en strukturelt betinget mediesituation, som er for velbeskrevet til at blive gentaget.
Fremhævet af Journalisten
Henrik Lind Jørgensen
11.11.19 18:53
"En journalistisk fødekæde", siger han. Mig bekendt er der endnu ikke mangel på uddannede journalister. Om man så får de rette ansøgere til stillingerne, ved jeg ikke, men Peter Orry behøver næppe oprette sit eget praktikantsystem for at kunne besætte stillinger i fremtiden. De journaliststuderende - nogle af dem, i hvert fald - gør utvivlsomt sig selv en bjørnetjeneste ved ikke at søge praktik i provinsen. Det er sikkert umuligt at bevise, men nogle af dem, der søger praktik i hovedstaden, går på sigt glip af det faste job i provinsen som en praktikantstilling ville åbne eller lette vejen til. Det handler jo om netværk og om at kende hinanden og hinandens indstillinger, holdninger og færdigheder. Men - og det er altså det vigtigste: Det her er et arbejdsmarked (praktikanterne er kommende fastansatte) hvor arbejdsgiver og arbejdstager skal finde hinanden. Nogle arbejdsgivere må sandsynligvis sande, at de ikke er "lækre" nok til at tiltrække den arbejdskraft, der skal til for at udgive de allerbedste produkter, men nogle arbejdstagere må erkende, at de byttede et år i København ud med efterfølgende ledighed. Så længe man træffer sine valg på et oplyst grundlag, er det jo helt fair. Og så er det heller ikke sikkert, at en masse studerende anno 2019 synes, lokaljournalistik er lige så genial som vi er andre, der nu har ment i et kvart århundrede.
Fremhævet af Journalisten
Lene
12.11.19 10:08
Ja kom med en masse praktikanter og fyr så de gamle. Min kæreste har været på jyske vestkysten i 32 år og er lige blevet fyret i en alder af 58 år. Bare en god alder at blive fyret i. Hmm not.
Fremhævet af Journalisten
Jakob Herskind
12.11.19 10:22
Går journaliststuderende uden om provinsmedier, fordi de alle sammen hellere vil til København, eller fravælger de eks. JFM af helt andre årsager? Opfordring til Journalisten om at undersøge, hvad der er op og ned i bygeregnen af teorier. Er sikker på, man kunne gennemføre en survey blandt kommende praktikanter med hjælp fra uddannelserne.
Fremhævet af Journalisten