search

Anders Krab: Udsigt til nulmoms har ”afgørende betydning” for digitale medier

Udsigten til nulmoms har ”afgørende betydning” for de digitale mediers fremtid, mener Berlingske Medias koncernchef. Flere medier erfarer, at nulmomsen vil blive en del af regeringens medieudspil, der fremlægges klokken 13

”Det er en af de vigtigste brikker for udviklingen af digitale kvalitetsmedier i Danmark. Det har afgørende betydning.”

Sådan siger koncernchef i Berlingske Media, Anders Krab-Johansen, om udsigten til momsfritagelse for digitale medier.

Flere medier erfarer, at regeringen vil lægge op til nulmoms på digitale nyhedsmedier i sit medieudspil, der fremlægges i dag klokken 13.

I dag er kun trykte dagblade momsfritaget. Det vil sige, at der ikke er moms på salgsprisen. Til gengæld skal kunderne betale 25 procent i moms hos digitale medier.

Momsen på digitale nyhedsmedier har været et politisk debatemne i årevis – både i Danmark, andre europæiske lande og i EU.

Et vigtigt skridt

Anders Krab-Johansen, vi ser flere og flere tegn på, at digitale nyhedsmedier kan blive en farbar forretning. Er nulmoms det sidste, der skal til, for at digitale medier i Danmark for alvor kan begynde at tjene penge?

”Det er i hvert fald et vigtigt skridt. Man har set en voldsom fremgang for kvalitetsmedier i de lande, der har gjort det,” siger han og henviser til blandt andet Frankrig og Norge.

Anders Krab-Johansen begræder, at det med de nuværende regler ”ligefrem er en fordel af være gammeldags”.

”Det er en fordel i dag at sende en avis med til kunder, der egentlig bare gerne vil have et digitalt abonnement. Jeg hører selv til dem, der mener, at kunderne skal have ordentlig information på den måde, de gerne vil have det. Men hvis de gerne vil have det digitalt, så er situationen i dag den, at de straffes i forhold til printmedier,” siger han.

Hvis nulmomsen realiseres, kan vi så se frem til billigere digitale abonnementer hos Berlingske Media?

”Vi har lige sat prisen for Berlingske ned til 99 kroner. Det er meget, meget lavt. Om den ligefrem skal længere ned, det ved jeg ikke. Men det vil give os en stor fordel, hvis der kommer en momsfritagelse.”

V: Ordningen er forældet

I februar skrev Venstres medieordfører, Britt Bager, i et indlæg i Altinget:

”Momsfritagelsen har fungeret som en indirekte mediestøtte til de trykte aviser, men i takt med faldende oplagstal er momsfritagelsen de seneste år udhulet. Den digitale tidsalder er for længst løbet fra den ordning. Derfor foreslår vi, at momsfritagelsen udvides til at gælde de elektroniske og digitale medier, så den danske momsfritagelse bliver tidssvarende.”

SF vil også fritage private netmedier for moms. Socialdemokratiet ønsker, at momsreglerne for trykte og digitale medier harmoniseres, mens Dansk Folkeparti i februar endnu ikke havde lagt sig fast på en klar holdning, ifølge Mediawatch.

Ikke alle er dog lige begejstrede. Topchefen for bladgiganten Aller Media, Lars Sander Matjeka, sagde til Finans i marts, at nulmoms på digitale nyhedsmedier vil gøre ondt på magasiner og ugeblade, som ikke er fritaget for moms.

”Det er ikke alene konkurrenceforvridende, men også stærkt begrænsende for innovationen og digitaliseringen for udgivere af magasiner, fag- og ugeblade,” sagde han om nulmoms på digitale nyhedsmedier.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen