search

10 nye asiatiske medietrends

En ny generation af mediebrugere i Asien udfordrer hele måden, vi tænker og bruger medier på. Stifteren af tænketanken Tomorrow, Mike Walsh, har fingeren på den asiatiske mediepuls og kommer til København for at fortælle om en rivende udvikling.

En ny generation af mediebrugere i Asien udfordrer hele måden, vi tænker og bruger medier på. Stifteren af tænketanken Tomorrow, Mike Walsh, har fingeren på den asiatiske mediepuls og kommer til København for at fortælle om en rivende udvikling.

Koreanske pendlere, der ser morgen-tv på deres mobiltelefoner i undergrunden i Seoul. Kinesiske teenagere, der er som besatte af rollespil på nettet. Japanske togpassagerer, som læser hele romaner på mobilskærmen. Stifteren af tænketanken Tomorrow, Mike Walsh, der blandt andet har rådgivet medieinstitutionerne Star TV, ABC og Fujifilm, har identificeret 10 nye medietrends i Asien. Dem kommer han til København for at fortælle om på New Media Days på onsdag den 8. oktober.

Den nye generation af internetbrugere har en helt anden tilgang til at bruge nye medier end folk, der er vokset op før internettets tid.

»Det handler om underholdning. Men ikke som vi kender til det,« slår Mike Walsh fast. Han har fulgt udviklingen i brugen af nye medier i Asien og har identificeret følgende 10 tendenser:

1. Morskab. I Vesten slog internetmedierne igennem med nyheder. I Kina har det altid handlet om underholdning. De foretrukne hjemmesider i Kina er hjemmesider, hvor man kan downloade musik, sende sms-beskeder og hente film og underholdningsprogrammer. Hjemmesider med nyheder kommer først ind på en tredjeplads over de mest besøgte sider.

2. Mobilitet. Det er i dag blevet helt normalt at se tv i undergrunden i Seoul og Tokyo. Der er rent faktisk flere mobile opkoblinger til nettet i Asien, end der er PCer, som er koblet til internettet. Den mobile teknologi har også givet gamle medier en renæssance. Bøger bliver flittigt læst på små mobilskærme.

3. Identitet. Der er store forskelle på, hvordan vi identificerer os i Vesten og i Asien. Mens vi i Vesten som regel identificerer os med fotos af os selv på hjemmesider som Facebook og MySpace, er det almindeligt i Asien at lade sig repræsentere med et billede af en tegneseriefigur. På Kinas svar på Messenger, QQ, bruger brugerne ikke brugernavne, men identifikationsnumre.

4. Lokalt. Avanceret mobilteknologi og trådløse bredbåndsforbindelser bliver brugt til services, som har en lokal forankring. I Japan kan teenagere sætte deres mobiler til at lede efter arbejde i lokalområdet, som passer til deres kalender og kompetencer.

5. Sammen. I Asien er blogging ikke kun en fritidsbeskæftigelse for fremtrædende meningsdannere. En ud af hver fjerde internetbruger eller en ud af hver 30. kineser har en blog. Nettet bliver også brugt til at organisere nye køb. Det er ikke usædvanligt, at folk finder sammen i grupper på nettet, der organiserer ture til butikker, hvor de presser den forretningsdrivende til at give et godt tilbud.

6. Lavteknologisk. Noget af det, Mike Walsh har fundet mest mærkværdigt i Asien, er, hvordan lav- og højteknologi finder sted side om side. Skyskrabere bygges for eksempel ved hjælp af stilladser lavet af bambus. I Kina er en internetcafe ofte et nedslidt tilrøget sted. Internetcafe hedder direkte oversat fra kinesisk en internetbar. I Japan kan man finde de seneste nye gadgets pakket ind i husholdningsfilm lige ved siden af riskogeren.

7. Virtuelt. En virtuel verden vokser op i Kina i samme tempo, som udviklingen finder sted i den virkelige verden i landet. Det største cyberspace-univers i Kina, Tencent, har haft så stor succes med møntfoden QQ, at det har fået Den Kinesiske Centralbank til at advare om, at QQ-mønterne kan destabilisere Yennen.

8. Gratis. En stort, sort marked, der flyder med billige piratkopier, har fået den asiatiske underholdningsindustri til at indstille sig på et marked, hvor film, spil og musik er gratis. Folk i show business i Asien får hovedsageligt deres indtægter fra koncerter, merchandise og sponsoraftaler. I Korea tjener pladeselskaberne mere på at sælge baggrundsmusik til blogs end på at sælge CDer.

9. Kompleksitet. Asiatiske internetbrugere er vant til et mere komplekst billede fra bylivet. De er mere vant til at scanne et område for vigtige detaljer midt i et stort koas. Undersøgelser af øjnenes bevægelser viser, at mens Google-brugere starter i det øverste venstre hjørne af søgesiden, og 70 procent fokuserer på de to øverste søgeresultater, så er det kun 45 procent af brugerne af den asiatiske søgeside Baidu, som klikker på topresultatet. Resten ruller længere ned på siden og leder efter mere interessante resultater.

10. Berømthed. I Kina har bloggere opnået stjernestatus. Stjernebloggerne har også formået at omsætte deres popularitet til sponsoraftaler, reklamer og filmkontrakter. Men som altid har medaljen også en bagside. Det måtte berømtheden Edison Chen sande, da han opdagede, at nøgenbilleder var stjålet fra hans bærbare computer og lagt på nettet. Da politiet i Hong Kong skred ind, fik det hundredvis af mennesker til at gå på gaden i protest.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen